Jump to content

Broken frames i premiere och after effects

Amy

Recommended Posts

Hej forumet

Jag har filmat en himla massa material med en Sony ex1 och vid efterbehandlingen märkte vi några små broken frames, efterhand som vi jobbade märkte vi hur det blev fler och fler och till och med på ställen där dom inte varit förut. Huvudklippen verkar vara normala i förhandsgranskningen i VLC men även om man replacear klippen från orginalklippen så finns de broken framesen med ändå.

Någon som vet vad felet är och hur man åtgärdar det på ett bra sätt utan att förlora massa kvalite?

Vi arbetar med MAC premiere CS6 och after effect CS6. Allt är filmat i 1080p 25fps och helst så ska den stanna på 1080 i slutrenderingen.

Har du uppdaterat Premiere Pro och After Effects till senaste versionerna? Det fanns en bugg orsakad av Main Concepts XDCAM decoder i den första releasen av CS6.

(Du kan behöva rensa cachen och indexeringsfilerna efter att du uppdaterat)

//M

Det löste sig inte. Jag läste vidare lite om det och det verkar som om EX1:an som vi använder inte kan hanteras av Adobe CS6 på grund av något problem i decodern. Min enda lösning hittentills är att dra ut alla filerna i Mov PNG komprimering för att förlora så lite information som möjligt för när den väl är komprimerad så försvinner "glitcharna/broken framesen" ag vet inte hur mycket jag förstör klippen av att göra så dock? Det är ju fortfarande en komprimering även om det sägs att den är i stort sett lossless. Någon som har någon annan idé man hade kunant göra utan att förlora information i klippen?

Weird, de problemen ska försvinna efter uppdatering till 6.02.

- Vilka cache:ar rensade du?

- Är glitcharna på olika ställen varje gång?

Edit: Notera att det inte räcker med att rensa Media Cache Database - du måste ta bort alla filer .ims/.mpegindex/.cfa/.pek.

//Max

• 2 weeks later...