Gå till innehåll

Kamera till en 16 åring


Borren

Recommended Posts

Hej!

Jag har nu planer på att köpa en ny videokamera, just nu har jag en Sony hdv 1000e men den börjar bli lite gammal och håller inte den videokvalitén jag behöver.

Har en köpare på den för 6000 kr.

 

Så nu har jag planer på att köpa en ny för kanske 8-10 tusen. De behöver vara en videokamera och inte en dslr kamera. De ska vara bra kvalité då jag filmar mycket musikvideos.

 

Ny eller begagnad spelar ingen roll.

 

Ge mig gärna lite tips! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet att du sa att det inte skulle vara en dslr men jag skulle själv rekommendera det och du kan få bra kvalité med dem. Själv har jag en Canon 60d, jag kan starkt rekommendera den, den ligger i din prisklass om jag inte mins fel. Jag skulle i alla fall tips om att titta lite på dslrs innan köper en videokamera, dem är bättre än vad man tror.

Länk till kommentar
Share on other sites

Antingen DSLR, eller om du inte vill - "step it up" och köp något i stil med:

 

Sony NEX-VG20E - Videokamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information

 

eller

 

Sony NEX-VG30 - Videokamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information

 

samt rimligtvis en Alpha-adapter, antingen med AF-kontroll, eller utan (beroende på vad du vill ha och/eller är beredd att betala).

 

Även Sonys spegellösa DSLR har bra autofokus - om det är det du är rädd för.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att hitta en videokamera och omöjligt att hitta en sådan med stor sensor för 8-10 tusen. Varför vill du inte ha en DSLR (fast jag kan tänka mig att du förstår att den blir dyr med alla tillbehör och objektiv som behövs). Tyckte du att HDV 1000 var för stor eller var det att den inte spelade in progressivt eller varför vill du byta? Om du kan tänka dig en liten kamera men gillar Sony så kolla in NEX-7: Sony NEX-7 + 35/1,8 - Digital systemkamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att hitta en videokamera och omöjligt att hitta en sådan med stor sensor för 8-10 tusen. Varför vill du inte ha en DSLR (fast jag kan tänka mig att du förstår att den blir dyr med alla tillbehör och objektiv som behövs). Tyckte du att HDV 1000 var för stor eller var det att den inte spelade in progressivt eller varför vill du byta? Om du kan tänka dig en liten kamera men gillar Sony så kolla in NEX-7: Sony NEX-7 + 35/1,8 - Digital systemkamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information.

 

Hej,

Ja precis den är för stor och klumpig. Samt för plastig och når inte upp till den kvalitén jag vill ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

Ja precis den är för stor och klumpig. Samt för plastig och når inte upp till den kvalitén jag vill ha.

 

Du vill ha en kamera för 6000. Inte för att låta trist här men i den här prisklassen är det bäst att fokusera på bildkvalité snarare än byggkvalité.

[EDIT]

Inte för att Nex har dålig byggkvalité - Men liksom allt blir den bara bättre ju högre upp i prisklassen du kommer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du vill ha en kamera för 6000. Inte för att låta trist här men i den här prisklassen är det bäst att fokusera på bildkvalité snarare än byggkvalité.

[EDIT]

Inte för att Nex har dålig byggkvalité - Men liksom allt blir den bara bättre ju högre upp i prisklassen du kommer.

 

 

8-10 tusen har jag tänkt. Kanske kan stiga lite om de behövs.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...