Gå till innehåll

Manus efter bok?


anvilfall

Recommended Posts

Hej!

 

Jag läste en kort barnbok igår, gick väl på en timme eller så att läsa. Det var en trevlig liten spökhistoria om en urmakarlärling och en prins i metall. Hur som helst, jag kom att tänka på att den skulle göra sig perfekt som en film! Absolut superb! Med bild och ljud kan man åstadkomma skrämmande effekter som kan göra berättelsen riktigt läskig.

 

Jag vill därför skriva ett manus baserat på denna korta lilla bok, men får man det? Om man byter ut namn på huvudpersonerna, ändrar allt litegrann, lägger till egna scener o.s.v., bryter man då mot någon lag? Meningen är alltså att manuset skall vara baserat på boken, och inte någon direkt kopia. Räcker det att skriva att filmen är baserad på boken, eller måste jag ha speciella rättigheter från författaren/förlaget? Kan jag inte vanställa historien grovt, men ändå få med de viktigaste delarna och personerna utan att behöva ha några rättigheter?

 

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mja, det beror ju lite på. Filmmanuset är det ju du som skriver och det har du upphovsrätten för. Men, varför skriver du inte till författaren och frågar om du får filma boken? Det har jag gjort och jag fick lov att filma, utan en spänn i ersättning.

 

Visst kan man förvanska historien till knapp igenkänbarhet, men det är väl lite synd om det är så enkelt att bara fråga om lov. Skulle tro att författaren bara blir skitglad om nån vill filma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag vill inte filma, jag vill att någon annan ska filma. Själv är jag bara intresserad av att bli bättre i mitt manusskrivande, och har man inga idéer är omvandling från bok till manus ett bra sätt. Därför kommer jag hur som helst skriva manuset, även om jag inte får använda det till något. Dessutom kan det väl vara bra träning att försöka förvanska berättelsen men ändå behålla den röda tråden och göra ett bra manus? Tack för svaret :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Äh, det är ju fritt att skriva vad man vill så länge man inte kopierar. Då är det bara att köra hårt. Jag påstår att det är till och med ok att kopiera om det bara är för tränings skull. När jag trodde jag skulle blir en framgångsrik tavelmålare så målade jag av kända konstverks för att blir bättre målare. Men så länge man inte gjorde anspråk på att vara upphovsmannen och man behöll tavlorna för sig själv, tja. OCH det ingick ofta i kurser jag tog.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Äh, det är ju fritt att skriva vad man vill så länge man inte kopierar. Då är det bara att köra hårt. Jag påstår att det är till och med ok att kopiera om det bara är för tränings skull. När jag trodde jag skulle blir en framgångsrik tavelmålare så målade jag av kända konstverks för att blir bättre målare. Men så länge man inte gjorde anspråk på att vara upphovsmannen och man behöll tavlorna för sig själv, tja. OCH det ingick ofta i kurser jag tog.[/citat]

 

Givetvis är det ju lagligt att behålla sina "kopior" för sig själv, men om manuset nu blir bra och någon trevlig amatörfilmare vill göra en film av det så vore det bra att veta vad som gäller :) Jag har dock upptäckt att boken saknar viktiga saker som filmen borde ha, t.ex. lite mer handling runt människorna. Dessutom är själva skrämselmomentet för litet för att bli en bra rysare så jag måste utveckla det lite, med mer vettskrämda människor och lite mer dödsfall (i boken finns bara ett enda).

 

Nåja, själva bashistorien gör sig bra som film, det är jag säker på, även om den då skulle vara lite kort. Eftersom jag måste utveckla så pass mycket så antar jag att det bara klassas som om jag är inspirerad av boken, och inspiration är bra. Kontentan av det hela är alltså att så länge jag bara låter mig inspireras och gör ett manus med samma tema som boken, är det inget lagbrott att filma den. Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tror jag inte är något problem så länge du ser till att det inte finns så mycket en rad som "kopierats" utan allt är beskrivet med egna ord och utvecklat bortom nästan igenkännbarhet. Skulle tro att när du är klar så är det en helt egen historia i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Jag undrar också om hur det går till med manus som bygger på en bok. Jag skrev för ett tag sen klart ett manus som bygger på en bok. Meningen med filmen, om det blir någon, är att det ska bli en animerad film. Denna gången är det inte bara någon insperation av berättelsen, utan helt tagen från boken. Hur går det till? Måste jag som manusförfattare fixa, kanske till och med betala, rättigheterna på boken själv innan jag skickar runt manuset till filmbolagen eller får filmbolagen stå för rättigheterna om dom vill göra filmen? Får jag skicka runt manuset helt utan vidare? Förresten, är det verkligen författaren som bestämmer om man får rättigheter på historien eller inte? har inte bokförlagen något att säga till om det hela?

 

ps. vet ni några svenska filmbolag som jobbar med att göra animerade filmer? ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Riverman]Denna gången är det inte bara någon insperation av berättelsen, utan helt tagen från boken. Hur går det till? Måste jag som manusförfattare fixa, kanske till och med betala, rättigheterna på boken.[/citat] Svar, ja. Men det behöver inte kosta något, det kan ju vara gratis också. Men det är inte priset som är poängen utan om man har lov eller inte. Författaren kanske hade helt andra planer för sin bok, tex låta sin svåger filma boken, men så skjuter du sönder planerna.[citat=Riverman]Förresten, är det verkligen författaren som bestämmer om man får rättigheter på historien eller inte? har inte bokförlagen något att säga till om det hela?[/citat] Det är författaren som har sista ordet, men det är lite upp till hur avtalen är gjorda, tex om författaren sålt alla rättigheter utan förbehåll. Det är troligen inte gynsammare för dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ponera att jag fick rättigheten, har jag ensamrätten på boken då, eller kan han välja att ge rättigheterna till alla som frågar honom? Jag tänkte bara ifall han nekar mig i väntan på en mer rutinerad manusförfattare ska fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beror nog på hur avtalen blir skrivna. Det finns nog mer än en som blivit låst pga av att produktionen gått i graven men avtalet gäller i alla fall. Om man får ensamrätt eller inte beror också på hur man avtalar. Jag har fått lov att filma en novell och svaret var i princip "filma vad du vill" utan några villkor, formulerat handskriver på samma brev som jag skickade till författaren.

 

Men, jag är lite osäker på vad som egentligen gäller böcker, för om man skriver ett manus baserat på en bok så är det egentligen manuset som gäller och det har man skrivit själv och man själv har upphovsrätten för den om man verkligen har använt egna ord i varenda stycke i manuset. Dock, kan ju karaktärerna vara starka varunamn och om man "stjäl" direkt så kanske man klampar in på varumärkesskydd. Om man tex hittar på en egen berättelse om "pettson och findus", skriver manus och filmar så har man ju i princip all upphovsrätt på allla punkter utom att gubbarna är inarbetade varumärken (eller vad det nu kan kallas, mitt minne sviker en smula om termerna). Har för mig att Astrid Lindgrens Pippi långstrum är ett lysande exempel på det.

 

Enklast är nog i alla fall att fråga författaren, varken det är strikt lagligt eller inte. Då har man kusten klar, och man kan fråga alla saker man undrar och författaren får en chans att ha synpunkter om det är något särkillt som han tycker är viktigt att få med i filmen, tex en känsla som han vill förmedla.

 

Kommer ni ihåg vad sne Jan Guillou blev när han inte fick någon biljett till Oscarsutdelninen? Vad skulle han dit att göra? Oscarsudelningen är pris för filmer och inte böcker...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bryr mig inte direkt så mycket om en ensamrätt. Detta är mitt första manus som jag gjort färdigt, så jag har kanske inte så höga förväntningar trots att jag tycker manuset är bra och att den skulle passa väldigt bra på film (men så känner kanske alla inför sitt första manus). Jag vill bara kunna skicka runt det till bolag. Visst har jag använt mig av egna ord, men mycket är taget från boken direkt allt från dialog till miljöbeskrivning, så jag kan inte tänka mig att jag har ensamrätten på manuset.

 

Räcker det inte med ett mail från honom att jag har hans tillåtelse, eller måste jag ha hans underskrift i någon slags formulering etc? Det vore ju tråkigt att det inte blev av för att författaren är för lat för att posta tillbaka. Hittade du adressen till författaren via Eniro.se eller något likande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...