Jump to content

Canon EOS C300 - hur är den?

OP5

Recommended Posts

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Skillnaden mellan Canon 5D mark III och C300 är att C300 är en professionell videokamera, som levererar material som är gjort för att kunna justeras i post, du kan dra och slita i färgkurvorna utan att bildkvalitén blir dålig (om du nån gång jobbat med RAW så vet du vad jag pratar om). C300 har dessutom XLR-input och inbyggda ND-filter, så man behöver inte tänka på ljud eller mattebox.

Materialet du får ur 5D mark III är i stort allt du får av den. Trots att bildkvalitén hos 5D mark III är marginellt "bättre" än hos DSLR i lägre prisklass, så är kameran inte byggd för att filma full-HD och bilden är därför kraftigt komprimerad, innehåller lite färginformation och känslig för snabba rörelser (vet inte om C300 har rolling shutter).

Det finns dock ingen anledning att hacka ner på 5D mark III. Den är ett mångsidigt, populärt och prisvärt filmverktyg som används inom TV och film världen över.

Det ska också sägas att jag aldrig har provat någon av dessa kameror själv, men det här det som jag har sett att folk pratar om, när de jämför C300 med DSLR.