Jump to content

[NAB] Blackmagic Production Camera 4K & Pocket Cinema Camera

Recommended Posts

Posted

John Brawley har fått en ny mjukvaruuppdatering till BMPCC och det har gett honom tre nya features,

Autofocus, på bmcforat verkar de tro att det kommer kunna ges även till BMCC EF via firmware.

https://twitter.com/brawlster/status/355550178452856832/photo/1

Den senaste uppdateringen gav honom också möjlighet att använda gamla 4/3 objektiv med adapter och batteriprocent.

https://twitter.com/brawlster/status/355512652430188544/photo/1

https://twitter.com/brawlster/status/355550020646346754/photo/1

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
Posted
Skulle ni rekommendera att byta upp sig till en pocket cinema, när man idag kör på en 550d?

Jag skulle säga "Good luck trying". Befinner mig just nu i Tokyo där min nya BMCC gick på 13.000kr, leverans tid 3 arbetsdagar. Har du företag och kan göra momsavdrag kan du införskaffa BMCC för ungefär samma pris.

Posted
Skulle ni rekommendera att byta upp sig till en pocket cinema, när man idag kör på en 550d?

Svårt att säga generellt, beror ju på.

Men jag personligen som ändå filmat med en 600d i tre år och tyckte den var bra skulle välja BMPCC alla dagar i veckan.

Har en förbokad sen april och står nu och velar mellan den och bmcc.

Posted
Jag skulle säga "Good luck trying". Befinner mig just nu i Tokyo där min nya BMCC gick på 13.000kr, leverans tid 3 arbetsdagar. Har du företag och kan göra momsavdrag kan du införskaffa BMCC för ungefär samma pris.

Nåja, några har levererats i sverige och det finns massor på ebay för den som inte orkar vänta på pocket.

Vad gäller bmcc så kostar den som sagt 13700 ex moms sverige men då slipper man vänta i tre dagar.

Posted

Kom fram till att det var fel kamera för mig (numera filmar jag mest dokumentärt). "Motivering" är dåliga batteritider, ljudet är tveksamt och ergonomiskt inte en höjdare.

Så en (väldig) kompromiss, men mer anpassat efter min verklighet, blev lillebror till GH3, nya Panasonic G6.

Sämre bild (dock klarar den 1080 60p vilket är nice för action sport), men ergonomiskt klart bättre.

Får se om det var rätt val, klart prisvärd och med optik som passar Pocket kameran om man skaffar en senare.

//M

Posted
Kom fram till att det var fel kamera för mig (numera filmar jag mest dokumentärt). "Motivering" är dåliga batteritider, ljudet är tveksamt och ergonomiskt inte en höjdare.

Så en (väldig) kompromiss, men mer anpassat efter min verklighet, blev lillebror till GH3, nya Panasonic G6.

Sämre bild (dock klarar den 1080 60p vilket är nice för action sport), men ergonomiskt klart bättre.

Får se om det var rätt val, klart prisvärd och med optik som passar Pocket kameran om man skaffar en senare.

//M

Låter som ett bra köp, jag köpte en GH3 i april, mycket kamera för pengarna (7000 på blocket). G6 är ju nästan samma kamera men med fokus peeking.

Även om ljudet är ok på GH3 jämfört med det jag hört från bmpcc så rekomenderar jag ändå en exterrn recorder eftersom den ibland plockar upp static.

Vet inte hur batteriet är på G6 men på GH3 är det jävligt bra.

Själv slog jag till på en bmcc som kommer imorn, kunde inte hålla mig när den sänkts så kraftigt i pris. Vad gäller batteriet så ser jag det som att bmcc och bmpcc bägge kör externt batteri, men har ett inbyggt nödbatteri för att kunna byta eller fiska fram laddaren under tagning eller för när man ska kitta av och köra light.

Återkom gärna med hur du tycker G6an funkar, är väldigt nyfiken på den som eventuell b-kamera eftersom jag sålde GH3an till förmån för bmcc och bmpcc inte kan ta stillbilder.

/M

Posted

//M

Måste säga att jag blev lite tagen av nyhetens behag. Verkade så extremt spännande med pocket-kameran så bokade en. Men nu efter det gått en tid funderar också jag på om det är kameran för mig. Visserligen billig men det är dyrt om den ligger i byrålådan.

Posted

Jag tycker Pocket fortfarande är högintressant eftersom de filmer jag ser komma dagligen är så jävla snygga. Sen finns det ju ingen annan kamera i den stoleken eller för det priset som filmar prores och senare raw.

Lite ironiskt då att jag fick min för två dagar sedan men valde att avböja. Min bmcc kom i torsdags så jag kan vänta med pocket ch köpa den i julklapp till mig själv.

Posted

Max_H,

Står och velar mellan GH3 och G6 för film och då speciellt actionsport sommartid. Vet du något som borde få mig att välja GH3 förutom vädertätningen?