Jump to content

Leonard Maltin


final_cut

Recommended Posts

Någon mer här som äger ett eller flera exemplar av Leonard Maltin´s Film & Vide Guide? Ifråga om filmkritiker så är han ett geni, enligt mig i alla fall. Håller med honom om de flesta betyg... Om man vill lära sig att göra bra film så borde man läsa hans bok; jag vet att jag har lärt mig en hel del av honom. I alla fall så vet jag vad en bra och en dåligt utvecklad idé är, mycket tack vare hans kritik av andra filmer.

Link to comment
Share on other sites

3 av 7? Jag vet inte var du har hittat hans "konstiga system" men jag antar att du inte har hans bok. För där går betyget upp till 4 stjärnor. Du borde läsa i den. Även där fick Fight Club ett ljummet mottagande, jag tror inte den kom över en tvåa - alternativt 2½. OK, du hör säkert till dem som gillar den filmen, men jag tycker - än en gång - att han har rätt. Filmen får en helt onödigt upplösning där Brad Pitt och Ed Norton var samma person - vilket enligt Leonard Maltin var onödigt, ett sorts publikfrieri för man ville ha ett överrsakningsmoment pga Sjätte Sinnets framgångar... Håller med honom. Vet dock inte var du hittat detta betygssystem som går upp mot 7, förmodligen i en tidning han skriver åt. Alltså, för att inte missförstå mig - Fight Club är underhållande och bra, men inte överdrivet bra. Det är bara nåt som saknas, och filmkritikerna ser det. Jag ser det. Fast publiken nappar på det. Men om vi lät publiken bestämma så är RAMBO - FIRST BLOOD II ett mästerverk. Catch my drift?

Link to comment
Share on other sites

Kritikerna står för den intellektuella delen av filmen, publiken accepterar vad Hollywood än slänger upp i deras ansikte. Filmkritiker måste vara utbildade mycket utbildade människor, men även kunna gå på magkänsla. Man måste veta lite om allt, så det är ingen dans på rosor. Men okej, om man ska lyssna på dig så är väl RAMBO ett mästerverk, då. Då kan man lika gärna förlöjliga Robert DeNiro för hans serösa syn på skådespel och istället prisa någon snubbe från en zombiefilm. Poängen är att det finns bra film och dålig film,

det är bara en fråga om smak...

Link to comment
Share on other sites

[citat=Lasse_laser]Då kanske publiken har rätt när det gäller filmer.[/citat]

 

jag håller med, de som går på filmer i största allmänhet kollar inte hur snyggt filmen är klippt, foto, osv.osv.....Är det en skön historia (som är DET viktigaste i en film) så gillar folk filmen. Det är bara nissar som själva håller på med film, eller "jurymedlemmar" som tycker och tänker hur en film SKA vara för att vara bra. BTW Rambo knäcker, nu hoppar säkert massa folk på mig, men jag ser hellre Rambo en gång till, än att jag kollar på Clockwork Orange en gång till. ÄVEN fast "förståsigpåare" anser att orange är en av världens bästa filmer (jag tyckte den va tråkig när jag såg den) :)

Link to comment
Share on other sites

Men jag snackar ju inte om hur filmen är klippt eller fotograferad, utan hur själva historien fortlöper... Väldigt ofta finns det gott om brister som publiken inte ser - de är ju för avtrubbade och kulturellt ointelligenta ... Ta "Hide and Seek" t ex, publiken kommer att strömma till biograferna trots att filmen är gjord för idioter. Vissa har bara dålig smak helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, måste ta Fight Club i försvar.

 

För det första är det en underbart genomtänkt och samhällskritisk story. Att slutet konstruerades för att rida på vågen av Sjätte sinnet för stå för dig och Maltin. Personligen tycker jag att det känns otroligt, inte minst för att filmerna hade premiär med ca en månads mellanrum.

 

Fotot i filmen är väldigt genomtänkt och estetiskt (väldigt vanligt i Finchers filmer). Dessutom är regi och skådespelarnas prestationer av högsta klass.

 

Har hitills inte sett än perfekt film, men du Final_Cut säger att det är något som saknas i Fight Club för att göra den till en riktigt bra film. Vad är det isåfall som du och Maltin anser er sakna?

Link to comment
Share on other sites

[citat=final_cut]3 av 7? Jag vet inte var du har hittat hans "konstiga system" men jag antar att du inte har hans bok. För där går betyget upp till 4 stjärnor. Du borde läsa i den.[/citat]

Jag ska inte börja försvara Fight Club, men:

 

Jo, hans betygsystem har sju nivåer:

 

1: BOMB (en sorts förkortning av "bottom-of-the-barrel movies")

2: En och en halv stjärna.

3: Två stjärnor.

4: Två och en halv stjärna.

5: Tre stjärnor.

6: Tre och en halv stjärna.

7: Fyra stjärnor.

 

 

[citat=_nemo_]jag håller med, de som går på filmer i största allmänhet kollar inte hur snyggt filmen är klippt, foto, osv.osv.....Är det en skön historia (som är DET viktigaste i en film) så gillar folk filmen.[/citat]

Det där kan man diskutera hur länge som helst. Själv tycker jag att det är VÄLDIGT synd att förstöra en bra historia med hjälp av fula vinklar, även om filmen fortfarande kan vara "bra".

Link to comment
Share on other sites

[citat=final_cut]Men jag snackar ju inte om hur filmen är klippt eller fotograferad, utan hur själva historien fortlöper... Väldigt ofta finns det gott om brister som publiken inte ser - de är ju för avtrubbade och kulturellt ointelligenta ... Ta "Hide and Seek" t ex, publiken kommer att strömma till biograferna trots att filmen är gjord för idioter. Vissa har bara dålig smak helt enkelt.[/citat]

 

Avtrubbade och kulturellt ointelligenta.....gjord för idioter...vissa har bara dålig smak......

 

Vad jag har lärt mig så finns det inget som kan kallas dålig smak. Och alla ser inte på film som konst och kultur. Att gå in på en film och sönderanalysera den tror jag bara förstör.

 

[citat=occasus]

[citat=_nemo_]jag håller med, de som går på filmer i största allmänhet kollar inte hur snyggt filmen är klippt, foto, osv.osv.....Är det en skön historia (som är DET viktigaste i en film) så gillar folk filmen.[/citat]

Det där kan man diskutera hur länge som helst. Själv tycker jag att det är VÄLDIGT synd att förstöra en bra historia med hjälp av fula vinklar, även om filmen fortfarande kan vara "bra".[/citat]

 

Självklart tycker jag också bättre om en film, om den är snyggt gjord. För eftersom jag håller på med film så tänker jag på sånt som t.ex. vinklar och dylikt. Men vad jag menade var publiken i allmänhet, dom bryr sig inte om sådant. Pratar jag t.ex. om film med min mamma (som älskade "hotet" och "tre solar") så kan hon bli förbannad på mig när jag sitter och klagar på vad som enligt henne är "skitsaker".

Link to comment
Share on other sites

Det var någon som avslöjade överraskningsmomentet för mig innan jag såg Fight club och sen sa han att han inte skulle avslöja slutet för det kanske fanns någon som inte sett den =)

 

Kan också säga att det inte är en höjdare att se Secret window och Fightclub för första gången samma dag =)

Link to comment
Share on other sites

Dessa filmkritikers, varför finns dom? personligen tycker jag att dom kassa allihop, Brukar resonera så att om en filmkritiker tycker en film är dålig, ja då är den säkert väldigt bra. Alla verkar dessutom leva i en annan värld. Höjda över alla andra ser dom ner på dom vanliga människorna som inte förstår sig på film. Anser att det är dom som inte förstår sig på film, skaffa ett riktigt jobb.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Ayame]Dessa filmkritikers, varför finns dom? personligen tycker jag att dom kassa allihop, Brukar resonera så att om en filmkritiker tycker en film är dålig, ja då är den säkert väldigt bra. Alla verkar dessutom leva i en annan värld. Höjda över alla andra ser dom ner på dom vanliga människorna som inte förstår sig på film. Anser att det är dom som inte förstår sig på film, skaffa ett riktigt jobb.[/citat]

 

Amen

Link to comment
Share on other sites

[citat=TDA]Ok, måste ta Fight Club i försvar.

 

För det första är det en underbart genomtänkt och samhällskritisk story. Att slutet konstruerades för att rida på vågen av Sjätte sinnet för stå för dig och Maltin. Personligen tycker jag att det känns otroligt, inte minst för att filmerna hade premiär med ca en månads mellanrum.

 

Fotot i filmen är väldigt genomtänkt och estetiskt (väldigt vanligt i Finchers filmer). Dessutom är regi och skådespelarnas prestationer av högsta klass.

 

Har hitills inte sett än perfekt film, men du Final_Cut säger att det är något som saknas i Fight Club för att göra den till en riktigt bra film. Vad är det isåfall som du och Maltin anser er sakna?[/citat]

 

 

Du nämner att filmen är underbart genomtänkt som satir, men i grunden är det bara enkel samhällskritik. När man kritiserar samhället ska man inte göra det rakt upp i ansiktet på åskådaren, och helst ska karaktärerna i filmen inte göra det medvetet - vilket Brad Pitt gör när han talar med Ed Norton i en (eller flera) scener. På så sätt känns det som om han talar till åskådaren och det blir mest framkrystat. Det finns naturligtvis inga regler, men jag (och Maltin, antar jag) ser igenom samhällskritiken som du kallar det - och den är väldigt ytlig. Det är en bra tanke dock, speciellt i slutet när skyskraporna faller - en väldigt rå form av befrielse - men som satir är det väldigt ytligt - som South Park, fast där funkar det eftersom det är tecknat och ytligt....

Link to comment
Share on other sites

[citat=Ayame]Dessa filmkritikers, varför finns dom? personligen tycker jag att dom kassa allihop, Brukar resonera så att om en filmkritiker tycker en film är dålig, ja då är den säkert väldigt bra. Alla verkar dessutom leva i en annan värld. Höjda över alla andra ser dom ner på dom vanliga människorna som inte förstår sig på film. Anser att det är dom som inte förstår sig på film, skaffa ett riktigt jobb.[/citat]

 

Om jag förklarade detta än en gång skulle jag bara upprepa mig själv. Alltså, har ni aldrig sett på filmer som ni önskar att ni inte kastat tid på? Idag är det allt vanligare att jag gör det. Det är verkligen svårt att hitta någonting som går hela vägen fram. De flesta kommer halvvägs, om än så långt. Vill inte ha fiender så jag låter nog bli att nämna några titlar, men folk gör film av fel anledningar. De vill göra nåt coolt för att själva "bli coola" genom sina filmer, men var fan är innehållet?

Link to comment
Share on other sites

Som vaddå? Att det inte finns bra och dålig smak, eller? Jag säger inte att jag har bra smak, jag säger att Leonard Maltin vet vad han snackar om. Jag råkar gilla många filmer som han inte gillar, men jag förstår varför han inte gillar dem, och jag förstår att han har rätt, men jag förstår varför jag gillar dem...

 

Det verkar finnas en ovana hos vissa att tro att filmkritiker endast gillar Tarkovskij... Läs istället motivationen till betygen som utdelas. Jag snackar endast om Maltin och inte om andra kritiker.

Link to comment
Share on other sites

[citat=final_cut]Jag råkar gilla många filmer som Leonard Maltin inte gillar, men jag förstår varför han inte gillar dem, och jag förstår att han har rätt, men jag förstår varför jag gillar dem.[/citat]

Du gillar alltså vissa filmer som han ogillar, men ändå tycker du han har rätt när han säger att de filmerna är skit? Hur går det ihop? En bra film är väl en bra film.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen domstol. Som jag sa, du kanske kan få ut något av en film du ser, men det gör det inte till en bra film. Ta t ex BAISE-MOI som är en av de sämsta filmerna jag sett, gjord av såna som förkastar filmkritik, med andra ord; av filmmakare med dålig smak som inte vet när de ska lägga ner. Är det en bra film? Det finns många som gillar den - men seriöst, det är en kass film. Hur kan man påstå nåt annat? Det behöver inte var konst och kultur, men lite värdighet får man väl ha som filmmakare. Och så den här svenska crime-filmen BLÅ MÅNDAG - alltså sämre film får man leta efter. Tyvärr kan jag inte svara bättre än så - men vissa filmer når aldrig hela vägen fram, om de ens kommer dit. Filmkritik handlar även om självmedvetande på ett sätt.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist]Jag håller med om att de filmerna är usla. Men de människorna som har gjort dessa filmer har ju faktiskt gjort någonting. Vad har du och jag gjort? Inte mycket. Så vilken rätt har vi att kritisera? Förresten hur många filmer har Leonard Maltin gjort?[/citat]

 

Det spelar väl ingen roll om man har gjort eller inte har gjort nåt för att få kritisera? Men den som får kritiken bör ta i beaktande om personen bakom vet vad den talar om eller inte, och dessutom bedöma om kritiken är befogad.

Det är ju inte nån oskriven lag att den som "kan" alltid har rätt och tvärtom åt alla håll.

Link to comment
Share on other sites

Nej, men jag är trött på människor som är jävligt duktiga på att klaga på andra, samtidigt som de är helt odugliga på att lyckas med någonting själv. Det ligger mycket bitterhet bakom när en sån person krititiserar en annan. Och bitterhet är bland de fulaste egenskaper en människa kan ha.

 

Edit:

Och visst kan jag själv tänka i liknande banor ibland, men det leder ju inte till något konstruktivt, det är meningslöst, vad spelar det för roll att jag hatar vissa typer av filmer, istället för att ägna värdefull tid åt klanka ned på andra kan man ägna tid åt att göra nåt vettigt med sig själv och sitt liv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...