Gå till innehåll

Leonard Maltin


final_cut

Recommended Posts

[citat=Ayame] Gör Filmkritikerna arbetslösa och spendera pengarna bättre, Röda korset vore nått i rätt riktning.......[/citat]

 

Vad snackar du om? Vilka pengar? Hur har du tänkt dig egentligen, om du överhuvudtaget tänkt? För du verkar väldigt okunnig ifråga om hur ekonomin fungerar. De pengar du talar om existerar praktiskt taget inte förrän man gör dem till någons lön. Med andra ord finns det inga pengar att skänka ...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist][citat=final_cut]Men säg inte att filmkritkker inte vet vad de snackar om[/citat]

 

Nej, jag kritiserade DIG för ditt sätt att framföra dina åsikter som det är sanning. Det är din sanning. Inte min. Eller någon annans för den delen.[/citat]

 

Om filmsmak verkligen är så subjektiv vore väl alla filmer kontroversiella. Men rent filosofiskt har du rätt - det finns ingen universiell sanning. Inget rätt eller fel. Allting är subjektivt. Men evolutionen tillåter människan

att uppskatta konst på ett högre, intellektuellt plan.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Daniel Hållquist][citat=final_cut]Bitterhet bakom en person som kritiserar en annan? Knappast.[/citat]

Det händer ofta. Välkommen ut i det som kallas verkligheten. [/citat]

 

Välkommen ut? Varifrån?

 

[citat=final_cut]Och vad definierar "att lyckas med någonting själv"?[/citat]

[citat=Daniel Hållquist]Klassikern: You talk the talk? But do you walk the walk? ... Du är duktig på att kritisera andra. Men hur mycket får du egentligen gjort? Är du nöjd med det som du åstakommit som "konstnär"? [/citat]

 

Är jag nöjd med det som jag åstadkommit som konstnär? Ja, det är jag. Och officiellt har jag inte

åstadkommit något. Helt ärligt så är jag väldigt självkritisk, och har som en konstruktiv

del i mitt arbete skrotat de flesta av mina uppslag redan vid första stadiet. Hade jag förverkligat dessa projekt

hade jag idag INTE varit nöjd med vad jag "åstadkommit som konstnär". Och det är för mig alltid lika uppmuntrande när jag upptäcker att "unga" filmskapare på 25 år vars verk jag ogillar faktiskt tänker

som jag tänkte när jag var 14. Jag har läst Leonard Maltin sedan jag var elva. Jag har sett film så långt jag

kan minnas. Efter ett tag utvecklar man ett sjätte sinne för mediet. Ingenting

talar för att jag inte kan gilla - i själva verket även älska - en urusel film, men då är jag även fullt medveten om att det är en subjektiv betraktelse, och att filmen i själva verket just är usel. Kan du förstå denna motsägelse? Att jag kan älska en film som Maltin sågat och ändå förstå varför han gjort det. Det är inget man lär sig på någon filmkurs. Allt jag försöker att säga är att jag som publik i kombination till Maltins filmlexikon lärt mig att se

på film på ett överskådande sätt. Och inte betyder det att vara subjektiv.

Som du sa, självdistans...

 

 

[citat=final_cut]Det ligger väl i en filmmakares natur att kritisera det de ser.[/citat]

[citat=Daniel Hållquist]Jag är 25 år och har inget som helst intresse att fortsätta den här diskusionen med dig ifall du är en finnig oskuld. Min tid är för värdefull för det.[/citat]

 

Tyvärr, mina upprorsdagar mot överheten (=filmkritiker) är över. Vi kan inte förbli anarkister livet ut. Så, inga finnar här.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Förutom budskapet som bilden så fint illustrerar, så är jag trött på att stångas med tonåringar som i sin pubertala iver listat ut hur hela världen fungerar. Voodoo är ett bra forum som tyvärr lider av sin låga medelålder...

[/citat]

 

Jag håller faktiskt med dig, även om jag misstänker att du syftar på mig när du talar om "tonåringar

som i sin pubertala iver listat ut hur världen fungerar". Jag såg nåt debattprogram i SVT som handlade om

förhandsstödet inom svensk film, eller nåt sånt. I alla fall så hade man bjudit in Jan-Olov Andersson och regissören till "Gitarrmongot", och denna regissör var lagom självbelåten, som om det faktiskt var han som

gjorde Gudfadern. Diskussionen handlade lite om vilken kvalité det är på svensk film, och när

regissörens självgodhet nådde kokpunkten satte Jan-Olov Andersson honom på plats genom att säga

att han sett "Gitarrmongot" och att det i grunden är en ojämn film om om skrikiga människor som kastar

cyklar i sjön. Lite fritt citerat, men nåt åt det hållet. Ungenfär så ser jag på många av er "filmsnillar" här på forumet. De som inte ska känna sig träffade vet nog redan det. Alltså som Jan-Olov ser på den lite överdrivet självgoda regissören till "Gitarrmongot". Det är inte ovanligt med såna regissörer, men om man ska vara så pass mallig kan man väl åtminstånde se till att man kan backa upp det. Jag har för övrigt inte sett hans film, men erfarenhet säger mig att jag inte missat nåt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo]

Eftersom alla har olika smak så är det lönlöst att diskutera ett sådant här ämne. Ingen kommer att ge med sig och acceptera den andres åsikter. Bara för att någon säger att kritiker (många av dom) kan sitt "jobb" och vet vad dom snackar om, så vägrar jag att godta det. Enligt mig så har ALLA kritiker rätt, enligt deras tankesätt.[/citat]

 

För hundraelfte gången; filmkritik ska inte handla om smak. Faktum är att de flesta av kritiker prisade

filmer är stora publikframgångar, för att det finns en allmän uppfattning om vad bra film är. Sen finns det filmsnillar som blir galna av ilska när en film som KEN PARK kammar hem bottenbetyg. Jag tror att de flesta

av er underskattar filmkritikernas roll i det hela. En bra filmkritiker är aldrig subjektiv. Leonard Maltin kan

omöjligt älska alla de filmer som av honom fått högsta betyg. Och som filmkritiker måste man även ta hänsyn till

vad filmskaparna utgått ifrån; vad har de velat åstadkomma och har de lyckats? Man kan inte se på två helt

olika filmer med samma ögon. Poängen är att se hela bilden. Sedan har vi dessa "så kallade" filmkritiker. De skriver oftast för lokala tidningar, eller nöjestidningar. De saknar kunskap inom området utan lägger mest fram sina egna åsikter. Er syn på filmkritiker är milt sagt barnslig. Som att fråga sig "vad vet Bert Kalrsson om musik, egentligen"?

Länk till kommentar
Share on other sites

Final Cut:

 

Är jag nöjd med det som jag åstadkommit som konstnär? Ja, det är jag. Och officiellt har jag inte

åstadkommit något. Helt ärligt så är jag väldigt självkritisk, och har som en konstruktiv

del i mitt arbete skrotat de flesta av mina uppslag redan vid första stadiet. Hade jag förverkligat dessa projekt

hade jag idag INTE varit nöjd med vad jag "åstadkommit som konstnär". Och det är för mig alltid lika uppmuntrande när jag upptäcker att "unga" filmskapare på 25 år vars verk jag ogillar faktiskt tänker

som jag tänkte när jag var 14. Jag har läst Leonard Maltin sedan jag var elva. Jag har sett film så långt jag

kan minnas.

 

 

Är bara tvungen att säga det här, även fast jag egentligen inte vill diskutera detta. Om du inte kommit på en tillräckligt bra idé på ca 9 år så kanske du borde sadla om?? Du kanske rent av borde satsa på att bli en filmkritiker istället. Du är nöjd med din prestation som konstnär, men har ännu inte gjort något?? Grabben du TROR tydligen att du är en konstnär i din drömvärld.....

Jag menar du säger att Donnie Darko och fight club inte är speciellt bra, väntar du på att komma på något bättre? Vill du göra världens bästa film på en gång? Tillåt mig att skratta.............HAHAHAHAHAHA!!!!!!

 

 

Final Cut:

 

I alla fall så hade man bjudit in Jan-Olov Andersson och regissören till "Gitarrmongot", och denna regissör var lagom självbelåten, som om det faktiskt var han som

gjorde Gudfadern. Diskussionen handlade lite om vilken kvalité det är på svensk film, och när

regissörens självgodhet nådde kokpunkten satte Jan-Olov Andersson honom på plats genom att säga

att han sett "Gitarrmongot" och att det i grunden är en ojämn film om om skrikiga människor som kastar

cyklar i sjön. Lite fritt citerat, men nåt åt det hållet. Ungenfär så ser jag på många av er "filmsnillar" här på forumet. De som inte ska känna sig träffade vet nog redan det. Alltså som Jan-Olov ser på den lite överdrivet självgoda regissören till "Gitarrmongot". Det är inte ovanligt med såna regissörer, men om man ska vara så pass mallig kan man väl åtminstånde se till att man kan backa upp det.

 

Återigen, DU HAR INTE GJORT NÅGOT SJÄLV!!!!! Du om någon verkar ju vara extremt självgod. Du är så mallig att man verkligen tror att du bara driver med folk härinne. Och har DU något att backa upp det med???

 

Hursomhelst, jag håller även med dig om mycket i det du säger, men du verkar lida av extrem dubbelmoral.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaha Final_Cut, nu börjar det bli motsägesefullt i din argumentation.

 

Först så säger du; "Men jag snackar ju inte om hur filmen är klippt eller fotograferad, utan hur själva historien fortlöper... ". Senare kommer kommentaren; "Och som filmkritiker måste man även ta hänsyn till vad filmskaparna utgått ifrån; vad har de velat åstadkomma och har de lyckats?".

 

Vad filmskaparen har velat åstadkomma uttrycks i det visuella, bild, klippning, regi och ljudbild. Som kritiker kan man ju inte bortse från detta. Se7en har ett mästerligt hantverk. Om historien är för banal eller samhällskritiken i Fight Club för ytlig, är enligt mig en smakfråga. Rent dramaturgiskt hittar du inte mycket att anmärka på i någon av historierna.

 

För övrigt så anser jag att Jan-Olov Andersson är expert på att blanda in sin personliga smak i betygen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svar till Nemo:

Jag har ingen önskan om att skriva film, utan att regissera. Jag har en hel mängd projekt som är på väg att förverkligas, så det har gått rätt bra på den fronten det senaste året. Men som sagt, jag är regissör at heart, och inte en manusförfattare. Däremot skulle jag behöva arbeta ihop med en manusförfattare för att få ut det mesta ur det jag hittils åstadkommit. Missförstå mig inte nu, jag skriver mycket. Det är i själva verket allt jag gör, men inga filmmanus, i varje fall inte i likahög grad som jag skriver annat...

Och nej, det handlar inte att jag inte kommit på någon bra idé vid 19 års ålder, utan handlar helt enkelt om att det inte bara är att resa sig från skrivbordet och göra film. Själv behöver jag vidare utbildning för att kunna övertyga pamparna däruppe att jag faktiskt är en "tillgänglig regissör" ... Så, utbildning nästa. Det var inte så jag tänkte mig när jag var mindre, men så fungerar det tyvärr. Det är lättare att komma ut som manusförfattare än regissör. En manusförfattare behöver bara visa upp sitt manus. Vad ska en nybörjare till regissör visa upp?

 

En konstnär behöver inte vara publicerad, så att säga. En konstnär är en person som ägnar sin fritid åt att skriva, måla, skapa etc. Det är inget jobb. Däremot är det en bra förutsättning att ha inom vissa yrken. Konstnärskap,vill säga.

 

Vad jag minns så påstod jag aldrig att Donnie Darko eller Fight Club inte var särskiltbra. De är exceptionella, den sistnämnda är rentav bra.

 

Visst, kalla mig mallig och självgod. Men ha i åtanke att jag är lika kritisk mot mig själv som jag är mot andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Jaha Final_Cut, nu börjar det bli motsägesefullt i din argumentation. Först så säger du; "Men jag snackar ju inte om hur filmen är klippt eller fotograferad, utan hur själva historien fortlöper... ". Senare kommer kommentaren; "Och som filmkritiker måste man även ta hänsyn till vad filmskaparna utgått ifrån; vad har de velat åstadkomma och har de lyckats?".

 

Vad filmskaparen har velat åstadkomma uttrycks i det visuella, bild, klippning, regi och ljudbild. Som kritiker kan man ju inte bortse från detta. Se7en har ett mästerligt hantverk. Om historien är för banal eller samhällskritiken i Fight Club för ytlig, är enligt mig en smakfråga. Rent dramaturgiskt hittar du inte mycket att anmärka på i någon av historierna. [/citat]

 

Vad har de velat åstadkomma, alltså? Man kan inte se på en John Woo film med samma ögon som man ser på Gudfadern. Om John Woo velat åstadkomma en film av episka proportioner om vänskap och svek inom gangstervärlden med gott om action, så utgår man från att "okej, meningen är att detta ska vara en fullblods-rulle med osannolik action, men även gott om dramatik".... Har han lyckats? Eller blev det bara ett patetiskt försök...

Se7ven är ett mästerligt hantverk,men det är MER STIL ÄN SUBSTANS,något väldigt vanligt i dagens filmindustri.

 

[citat=TDA]För övrigt så anser jag att Jan-Olov Andersson är expert på att blanda in sin personliga smak i betygen.[/citat]

 

Inga problem, Orvar och Emma är ju likadana. Det är okej så länge man kan skilja på bra och dålig film. Jag kan som tidigare nämnt älska en usel film, men även vara fullt medveten om att det är en usel film. Och döma därefter.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]

Vad har de velat åstadkomma, alltså? Man kan inte se på en John Woo film med samma ögon som man ser på Gudfadern. Om John Woo velat åstadkomma en film av episka proportioner om vänskap och svek inom gangstervärlden med gott om action, så utgår man från att "okej, meningen är att detta ska vara en fullblods-rulle med osannolik action, men även gott om dramatik".... Har han lyckats? Eller blev det bara ett patetiskt försök...

Se7ven är ett mästerligt hantverk,men det är MER STIL ÄN SUBSTANS,något väldigt vanligt i dagens filmindustri.[/citat]

 

Så Se7en förtjänar alltså ett lägre betyg för att du/Maltin anser att filmen är mer stil än substans? Nu börjar det bli ganska godtyckligt och mer smak än bedömning av hantverk. Om nu Fincher gav sig på att göra en "banal" mordhistoria drypande av svärta och med en tvist i slutet, skulle du inte då säga att han lyckats perfekt? Se7en är ett mästerligt hantverk, punkt, där slutar också filmkritikerns uppgift. Det övriga handlar om smak.

 

[citat=final_cut]

Inga problem, Orvar och Emma är ju likadana. Det är okej så länge man kan skilja på bra och dålig film. Jag kan som tidigare nämnt älska en usel film, men även vara fullt medveten om att det är en usel film. Och döma därefter.[/citat]

 

En films betyg ska inte färgas av kritikerns personliga smak. Är det inte just precis vad tråden kommit att handla om?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA][citat=final_cut]

Vad har de velat åstadkomma, alltså? Man kan inte se på en John Woo film med samma ögon som man ser på Gudfadern. Om John Woo velat åstadkomma en film av episka proportioner om vänskap och svek inom gangstervärlden med gott om action, så utgår man från att "okej, meningen är att detta ska vara en fullblods-rulle med osannolik action, men även gott om dramatik".... Har han lyckats? Eller blev det bara ett patetiskt försök...

Se7ven är ett mästerligt hantverk,men det är MER STIL ÄN SUBSTANS,något väldigt vanligt i dagens filmindustri.[/citat]

 

Så Se7en förtjänar alltså ett lägre betyg för att du/Maltin anser att filmen är mer stil än substans? Nu börjar det bli ganska godtyckligt och mer smak än bedömning av hantverk. Om nu Fincher gav sig på att göra en "banal" mordhistoria drypande av svärta och med en tvist i slutet, skulle du inte då säga att han lyckats perfekt? Se7en är ett mästerligt hantverk, punkt, där slutar också filmkritikerns uppgift. Det övriga handlar om smak. [/citat]

 

Maltin har faktiskt gett SE7EN ett rätt högt betyg - tre av fyra stjärnor. Som jag sade, det handlar om att se hela bilden. Vad filmmakarna velat åstadkomma, och det är ju en vanlig thriller, lite ovanligt gjord. Mer stil än substans - även om jag måste erkänna att det finns en hel del substans i SE7VEN, om jag tänker efter - men å andra sidan har jag ju aldrig sat att SE7VEN är en dålig film. Diggar den, fast mer som publik än filmkritiker (ok, är ingen filmkritiker, men är kritisk!)...

 

[citat=final_cut]

Inga problem, Orvar och Emma är ju likadana. Det är okej så länge man kan skilja på bra och dålig film. Jag kan som tidigare nämnt älska en usel film, men även vara fullt medveten om att det är en usel film. Och döma därefter.

 

En films betyg ska inte färgas av kritikerns personliga smak. Är det inte just precis vad tråden kommit att handla om?[/citat]

 

Japp! Men tråden handlade också enbart om Maltin som filmkritiker, och ej nån annan. Men, om vi tar Orvar och Emma - de är personliga, ja - men de är kvalificerade som filmkritiker eftersom de kan skilja på bra film och skit. Jag tycker de gör bra ifrån sig även om de är personliga... Jag tror knappast att deras personliga åsikter skulle skilja sig så pass mycket från en "äkta filmkritikers" att de skulle ge en dålig film bra betyg... De kan detta med film...

Länk till kommentar
Share on other sites

Svar till Final Cut:

 

Så du kallar dig regissör utan att ha regisserat något?? Låter konstigt.......

Det är som att jag skulle kalla mig för psykolog innan jag har gjort klart utbildningen, eller att jag är höjdhoppare innan jag har börjat att träna till det. Eller att jag är musiker utan att ha spelat en enda not, du fattar poängen.

 

Och varför behöver du en utbildning för att bli regissör?? Ok, det kan hjälpa dig, men även stjälpa dig. Det finns många som klarat sig väldans bra utan utbildning.

 

Och ja, du har påstått att du och maltin ser igenom fight clubs ytlighet osv, att den inte är SÄRSKILT bra.

 

Hursomhelst, är en kritiker till för att berätta för kulturella människor vad som är bra film? När kulturella människor redan känner till kriterierna..... Jag anser att en kritiker ska berätta för folk vad de ska se på bio i helgen, och då ska man inte säga att en film är rutten och usel, även fast man älskar den(??!!) Eller tvärtom, kolla på en film och man hatar den, men ändå ge den ett bra betyg för den är bra enligt mallen. Det är att lura biobesökarna.

 

Leonard Maltin gav även Taxi driver ett rätt ljummet betyg, men anser ändå nu att det kanske är dags att ändra det betyget när den fått sån påverkan på film. Det är ju lite konstigt att han ändrar ett betyg efter att filmen blivit känd som en klassiker, har den plötsligt blivit bättre då??? Bara för att alla älskar filmen och poängterar dess betydelse, så följer Maltin strömmen och vill ändra betyget..........Vad för slags kritiker är man då som inte står fast vid sina åsikter?????

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=_nemo_]Svar till Final Cut:

Så du kallar dig regissör utan att ha regisserat något?? Låter konstigt.......

Det är som att jag skulle kalla mig för psykolog innan jag har gjort klart utbildningen, eller att jag är höjdhoppare innan jag har börjat att träna till det. Eller att jag är musiker utan att ha spelat en enda not, du fattar poängen. [/citat]

 

Jag minns inte att jag någonsin sagt att jag ÄR regissör, utan att jag vill bli det. Så, vad behöver jag göra för att kalla mig regissör? Jag har gjort en tvåtimmars-film när jag var 13-14, men det var ju inget officiellt. Får en konstnär som målar, men aldrig velat eller kunnat sälja något, kalla sig konstnär? Om inte, så vad fan är han då om han målar? Han är ju konstnärlig - och han målar.

Måste han kalla sig för brödbakare istället, för det är hans riktiga yrke? Man är inte sitt yrke om man inte är det innerst inne. Och denna kille är tydligen en konstnär...

 

[citat=_nemo_]Och varför behöver du en utbildning för att bli regissör?? Ok, det kan hjälpa dig, men även stjälpa dig. Det finns många som klarat sig väldans bra utan utbildning.

 

Jag behöver väl inte utbildning för att bli regissör - men det är ju att gå den säkra vägen. Jag kan hålla på med kortfilmer, alternativt långfilmer på egen kostnad, vilket inte är ett problem. Men jag har ärligt talat inte tid med att göra film. Det är den tragiska delen av min nuvarande existens. Har aldrig riktigt haft tid. Det är bara skola och läxor hela tiden. Nu har jag gått ut medialinjen på gymnasiet, och ändå ingen tid...Varför? Jo, för att jag måste jobba för att ha råd med filmskolan i Stockholm. Enda utvägen för mig är fortsätta filmutbildningen, det är då man har lyckats till en viss del. Dessutom så har jag inga tvivel om min talang, om jag får vara lite mallig, lärarna var inte sena att ständigt påpeka att jag är "en så ambitiös elev inom mina sysslor", och detta trots mina dåliga betyg. Sen kan man ju skita i någon utbildning och verkligen leva konstnärslivet och göra filmer med sina kompisar, men jag väljer det säkra före det osäkra - i alla fall när jag har valet att göra så. Men nej, jag påstod aldrig att jag behövde utbildning för att jag inte kan, utan mer för att jag behöver diplom eller intyg för att intyga storpamparna att jag faktiskt kan.

 

[citat=_nemo_] Och ja, du har påstått att du och maltin ser igenom fight clubs ytlighet osv, att den inte är SÄRSKILT bra.[/citat]

 

Ytlig samhällskritik, ja. "Inte särskilt bra" eller "Okej" betyder väl ungenfär "Godkänt"... Ingen proffesionell kritiker bliva jag, så ta det med en nypa salt. Men att det är ytlig satir står jag orubblig inför...

 

[citat=_nemo_]Hursomhelst, är en kritiker till för att berätta för kulturella människor vad som är bra film? När kulturella människor redan känner till kriterierna..... Jag anser att en kritiker ska berätta för folk vad de ska se på bio i helgen, och då ska man inte säga att en film är rutten och usel, även fast man älskar den(??!!) Eller tvärtom, kolla på en film och man hatar den, men ändå ge den ett bra betyg för den är bra enligt mallen. Det är att lura biobesökarna. [/citat]

 

Än en gång har jag denna konversation om att hur en sund människa egentligen kan säga att en film är dålig om han gillar den. Förväntar mig inte att ni ska förstå det, men jag försöker förklara en gång till: Naturligtvis är Gökboet en bra film, och Rambo 2 en dålig. Jag gillar Rambo 2, men gör det inte för vad den är utan för hur den är. Samma anledning som man kan älska en film med mer "stil än substans". Om en filmkritiker är till för kulturella människor? Vad svarar jag på det, en filmkritiker är i alla fall inte för er. Ni verkar sakna det kritiska ögat som är nödvändigt; ni är inte särskilt öppna. Jag har alltid trott att det är intrycket man får efter en film som räknas, och inte de intryck som trollbinder en under filmens gång. För alla filmer är väl spännande till en viss del, men det är först efteråt som man kan se hela bilden.

 

[citat=_nemo_]Leonard Maltin gav även Taxi driver ett rätt ljummet betyg, men anser ändå nu att det kanske är dags att ändra det betyget när den fått sån påverkan på film. Det är ju lite konstigt att han ändrar ett betyg efter att filmen blivit känd som en klassiker, har den plötsligt blivit bättre då??? Bara för att alla älskar filmen och poängterar dess betydelse, så följer Maltin strömmen och vill ändra betyget..........Vad för slags kritiker är man då som inte står fast vid sina åsikter?????[/citat]

 

Ja, jag blev något besviken över honom när jag såg att Taxi Driver fick ett så lågt betyg, för att jag gillar den själv - ur en filmkritikers perspektiv, dessutom, vilket innebär att jag inte riktigt förstått hans motiv. Tills jag läste att han tyckte att den i allmänhet var ful och utan försonande drag. Han hade i alla fall motiverat sitt betyg, och amerikaner gillar inte filmer "utan försonande drag"... Men han säger i slutet att man ska "se och döma själv" som är en tydlig ståndpunkt för att det är en personlig omdömning, och att filmen ÄR kontroversiell, vilket alltid tillåter en kritiker att vara personlig. Att han nu vill ändra sig har jag inte hört talas om; men det är bra att han åtminstånde erkänner sitt misstag. Som filmkritiker har han knappast begått ett; kontroversiella filmer är till för egen bedömning, andra filmer är allt från bra till dåliga - på ett allmängiltigt plan. Jag är ingen beundrare av Gudfadern, men en bra film är det - alla vet det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, den här diskussionen leder ingen vart......

Du säger att filmkritiker inte är till för oss, för vi inte har ett kritiskt öga, och inte är öppna. Men vilka är filmkritikerna till för då? Till vilken nytta är dom isåfall? Jag bara undrar vad du anser. För jag menar om dom är till för de med kritiska ögon, folk som är öppna och vet vad en bra film är, folk som vet hur mallen ser ut och hur en film ska vara för att vara bra. Till vilken nytta är dom då? De kritiska människorna vet ju redan om filmen är bra eller inte, dom behöver ingen kritiker som säger vad som är bra och dåligt isåfall. Jag förstår inte vart du vill komma. Och om de är till för den breda publiken som går på bio, till vilken nytta är dom då? Om dom kanske säger att en film är bra, fastän dom inte gillar den, eller tvärtom.....Då lurar dom ju biobesökarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmkritiker är till för att tipsa oss om vad vi ska gå och se. Inte för att vi ska lyssna på dem i efterhand - för då har man redan bildat sig en uppfattning. Och ja, de flesta av er är saknar det tredje ögat, som jag kallar det. Själv fick jag det av att läsa Maltin i typ hela mitt liv. Läs diskussionen på tråden om Mean Streets, där förklarar jag att en film oftast inte är vad den förefaller vara. Det är ingen förolämpning; vissa kan jag snacka film med, andra är helt enkelt....alltför simpla.... I stil med "wow, jag såg världens jävla film igår - Cannibal Holocaust"...

 

Och en sak till som jag varit onödigt oklar med; ingen har enbart bra eller dålig smak. Du har antagligen märkt att publiken och recensenter oftast har samma smak... Mästerverk förblir mästerverk inte för att kritikerna kallat dem det, utan för att publiken håller med...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Du kanske borde läst annat än Maltin så att du lärt dig ödmjukhet och något om livet istället...[/citat]

 

Hahaha...det var det roligaste jag hört - för att ingen annan har sagt något liknande till mig. Varför? Jo, för att jag är en bokmal. Läser praktiskt taget hela tiden. Om jag inte skriver själv, eller tittar på tv så ser du mig med en bok i handen.

 

Och vad i mitt föregående meddelande var det som du fann så föraktfullt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, låt mig se, ser så att säga en röd tråd i tråden, det är din nedlåtande ton. Kanske något av följande citat?

 

 

"Och ja, de flesta av er är saknar det tredje ögat, som jag kallar det."

 

"vissa kan jag snacka film med, andra är helt enkelt....alltför simpla.... "

 

"en filmkritiker är i alla fall inte för er. Ni verkar sakna det kritiska ögat som är nödvändigt"

 

"Ta "Hide and Seek" t ex, publiken kommer att strömma till biograferna trots att filmen är gjord för idioter."

 

"men jag (och Maltin, antar jag) ser igenom samhällskritiken som du kallar det - och den är väldigt ytlig."

 

"Det är bara nåt som saknas, och filmkritikerna ser det. Jag ser det. Fast publiken nappar på det."

 

 

Det tråkiga är att jag tror att vi egentligen tycker ganska lika, men ditt sätt att framföra dina åsikter gör mig verkligen irriterad. Som jag sagt tidigare så tycker jag att smak och bedömning av filmen som hantverk ska särskiljas. Nu skiter jag i den här tråden så kan vi snacka om andra filmer i en annan tråd och strunta i Maltin. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=TDA]Hmm, låt mig se, ser så att säga en röd tråd i tråden, det är din nedlåtande ton. Kanske något av följande citat?

 

 

"Och ja, de flesta av er är saknar det tredje ögat, som jag kallar det." [/citat]

 

Det är ingen förolämpning, bara en observation. Inget fel i att se film som vanlig publik, men säg inte att jag inte vet jag snackar om...

 

[citat=TDA]"vissa kan jag snacka film med, andra är helt enkelt....alltför simpla.... " [/citat]

 

Ingen förolämpning - alltför många har en simpel och okritisk smak för film... Det är bara sån man är.

 

[citat=TDA]"en filmkritiker är i alla fall inte för er. Ni verkar sakna det kritiska ögat som är nödvändigt"[/citat]

 

Ni säger ju själva att ni inte tycker att filmkritiker behövs...att de är jordens avskum, för att citera lite fritt. Om de inte behövdes skulle deras bransch ha gått under för länge sen. Och "ni" behöver tas med en nypa salt... Alla är inte "ni"...

 

[citat=TDA]"Ta "Hide and Seek" t ex, publiken kommer att strömma till biograferna trots att filmen är gjord för idioter."[/citat]

 

Men den är ju gjord för idioter. De som ser den behöver inte vara idioter, men de som tror att de ska se nåt nytt...de måste vara idioter! Här var jag hård. Men denna gång är det faktiskt en personlig åsikt.

 

[citat=TDA]"men jag (och Maltin, antar jag) ser igenom samhällskritiken som du kallar det - och den är väldigt ytlig."[/citat]

 

OK, nu överdriver du. Ni är alltför vänliga mot varandra att ni inte vågar ta ställning. Och när någon gör det plockar ni isär honom. Handlar detta forum om att ljuga för varandra? Det är ingen hemlighet, och sannerligen ingen personlig åsikt - de flesta som kan det här med film kommer att säga att samhällskritiken är för ytlig i FIGHT CLUB...

 

[citat=TDA]"Det är bara nåt som saknas, och filmkritikerna ser det. Jag ser det. Fast publiken nappar på det."[/citat]

 

Alltså, va fan? Är detta nedlåtande? Då måste du höra Orvar och Emma...

 

 

[citat=TDA]Det tråkiga är att jag tror att vi egentligen tycker ganska lika, men ditt sätt att framföra dina åsikter gör mig verkligen irriterad. Som jag sagt tidigare så tycker jag att smak och bedömning av filmen som hantverk ska särskiljas. Nu skiter jag i den här tråden så kan vi snacka om andra filmer i en annan tråd och strunta i Maltin. :)[/citat]

 

OK, men poängen är att vi tycker lika... Du verkar ha problem med mig för att du är likadan som jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, here we go again.

 

Du säger att det inte är en personlig åsikt utan att de flesta som "kan" film håller med om att den är för ytlig. Var har du belägg för ett sådant påstående? Du gör dig själv till talesman för filmvetare utan att själv ha utbildning och referenser. Leonard Maltin tycker tydligen att den är för ytlig, men än en gång så handlar det om smak.

 

Vidare så kan inte smak vara för simpel eller okritisk. Smak är smak och inget mer. Du sätter dig i hela tiden över andra människor.

 

Angående Hide & Seek så har jag inte sett den, men nu får du faktiskt ge dig. "Den som förväntar sig att se något nytt är en idiot". Jaha, varför ska det vara något nytt? Hur mycket är egentligen något nytt? Nytt eller nyskapande är ju inget krav för att det ska vara en bra film. Men alla som tycker att den är bra är tydligen idioter enligt dig, snacka om trångsynt.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, glöm att jag sade idiot, känns som om jag snackar med en akademiker. Jag förklarar såhär:

 

De som tror att de ska se nåt nytt om de ser HIDE AND SEEK är antingen väldigt okritiska eller så kan de inte sin filmhistoria. En till interessant sak som jag vet att du kommer att bli galen av - jag har inte sett den filmen!!!

Det är alltid så med mig - mitt sjätte sinne! Jag bildar mig alltid en uppfattning om en film långt före jag ser den - och när jag ser den är den EXAKT så som jag hade trott att de skulle vara.

 

Än en gång, nej - mina personliga åsikter når bara till en viss gräns. Det finns en allmän uppfattning om vad bra film är (Gökboet, Gudfadern etc.), och det är utifrån den modellen som jag utgår när jag utsätter er för mina "personliga" åsikter. Ni verkar bara ha ett problem med mig, och inte nödvändigtvis med vad jag säger - för ni vet vad jag snackar om och håller väl ändå med... Sen är det lätt att hänga upp sig över mitt språk; jag talar ibland bokstavligt och ibland bildligt - vilket kan göra många upprörda.

Länk till kommentar
Share on other sites

"Det är alltid så med mig - mitt sjätte sinne! Jag bildar mig alltid en uppfattning om en film långt före jag ser den - och när jag ser den är den EXAKT så som jag hade trott att de skulle vara."

 

Du menar att du skapar dig en bestämd uppfattning om filmen innan du sett den och sedan ser du den för att bekräfta det du redan vet? Jaha, är det så man gör när man analyserar film.

 

Ditt språk är det enda som för fram dina åsikter här, alltså kanske du borde använda det bättre för att få fram vad du menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...