Punx Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 En fråga som riktar till er som spelat in film i snöklimat, speciellt snowboard film eftersom det är en sådan jag ska spela in. Vad har ni för tips på inställningar som man bör ställa in.. osv osv, så många tips som möjligt. Ja jag vet att testa sig fram är bästa sättet men jag vill ändå ha tips så ös på! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppe Posted February 17, 2005 Share Posted February 17, 2005 Du kommer troligtvis att behöva ND filter om det inte är inbyggt på din kamera. Jag filmar ofta snowboard med en slutare på 1/215 sek, iallafall inte 1/50 sek. På det sättet får du en bra slowmotion på 75 procent i redigeringen. Ett annat tips är att använda stativ. Och ha varma fingervantar. Lycka till 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Punx Posted February 18, 2005 Author Share Posted February 18, 2005 Jag har en sunkig kamera så jag antar att det inte är inbyggt, tror bara jag kan köra på 1/50 eller 1/120.. vilken ska jag välja av dem? Stativ har jag iaf, det får bli som det blir då :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Poppe Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Jag skulle köra 1/120, men endast om jag vet att jag vill speeda ner klippet. Om du ska köra det i normal hastighet så tycker jag 1/50. Nd filter kan du köpa på Scandinavianphoto. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Punx Posted February 18, 2005 Author Share Posted February 18, 2005 Jo som de flesta andra snowboardfilmer kommer jag dra ner farten på klippen, jag vet dock inte hur mycket men säg att jag ska dra ner farten till 70 - 80% ska ja fortfarande köra 1/120 ? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simblom Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Det kan bli svårt med sådan slow motion med slutartiden 1/120, men det beror också på hur du ska visa upp det - om det ska brännas mer på DVD, eller om det endast ska ses på datorn. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Punx Posted February 18, 2005 Author Share Posted February 18, 2005 Det ska väl brännas på dvd är det tänkt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 vad gör det för skillnad med slowmotion på dvd om man har slutartid 1/50 moch 1/5000?? är det senare att föredra eller?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted February 25, 2005 Share Posted February 25, 2005 Ju högre slutartidstal du har, desto skarpare bli bilderna, och därför ser det snyggare ut i slowmotion. Och det är fortfarande 1/500, inte 1/5000! ;P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomgrejs Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 på min kamera kan man ha upp till och med 1/2000 i slutartid. jag filmar precis Punx också snowboard/skidfilm. vad är att föredra om man ska spela upp det på dvd sen? med slowmotion på 50-70%??? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EzekielMartyr Posted February 27, 2005 Share Posted February 27, 2005 Så varför fortsätter du säga 1/5000 hela tiden? :P Om du ska spela upp i slowmotion så ska du iaf ha så hög som möjligt. Kör så hög slutartid du kan så länge du har bra ljus. Eftersom du filmar i snö miljö utomhus så borde du kunna ha 1/2000 (om det är dagsljus alltså) så blir det väldigt skarpt även i slowmotion. :) Men testa och se själv vilket som passar dig bäst vet ja! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erreth Posted February 28, 2005 Share Posted February 28, 2005 men då ska man filma med max slutartid hela tiden?? eller vad är nackdelen med det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts