Gå till innehåll

simblom

Medlemmar
  • Inlägg

    9
  • Blev medlem

Personlig information

Utmärkelser för simblom

Rookie

Rookie (2/14)

  • Första inlägget
  • Konversationsstartare
  • Överlevde första veckan
  • En månad senare
  • Ett år

Senaste emblem

10

Anseende

  1. [citat=gorse]En klurig grej är att ställa frågor etc och sen efter ett tag säga, "det var allt, tack så mycket". Men stäng inte av kameran, för under eftersnacket kommer nästan alltid det mest intressanta. Det är nästan alltid det som blri bäst att använda sen. Gäller även ljudbandupptagningar.[/citat] Hehe, jo, det ska jag testa!
  2. simblom

    2 kameror

    När jag tidigare jobbat med två olika DV-kameror till samma tagningar stötte jag på vissa skillnader på ljusförhållanden; kamerorna uppfattade färger olika, vilket i reslutatet såg helt katastrofalt ut. Säg, som exempel, att en vägg filmas med kamera ett, i beige färg, medan man sedan klipper till kamera två, där samma vägg är mer åt det rosa håller. Självklart ändras även resten av färgerna också. Om du ska använda två kameror skulle jag rekommendera att du använder två kameror av samma företag, som har samma färgupptagnining, för även om vitbalansen ställs in manuellt på bägga kameror kan det ändå uppstå skillnader. Vad gäller klippning av två kameror tycker jag det inte är svårare än EN kamera; för mig var det ljudet som jag utgick från och jämförde mellan kamerorna; här lyssnade och klippte jag till det skede att ljudet var exakt på samma läge, då jag sedan klippte bort den ena kamerans ljud och behöll bilden. Lycka till!
  3. Tack allihopa för alla tips och idéer! Med dessa i bakhuvudet ska jag nog se till att fixa en dokumentär. Jag reser imorgonbitti, så det var verkligen bra att såpass många kunde hinna ge svar! Ännu en gång, tack! ;)
  4. [citat=gorse]Inte så mycket om själva filmandet dock; En erfarenhet jag har från att ha med grejor utomlands är att ALLTID ha kameran i handbagaget, i handväskor, i handen. Lämna inte ifrån dig kameran ens till uniformerad personal, aldrig någonsin ens för korta stunder. Lämna aldrig kameran i hotellrummet. Deponera inte kameran i receptionen. Svårt förhandlingsläge är möjligen och enda undantaget är när man går igenom metaldetektorn vid incheckning till flyget, men se till att kameran finns inom synhåll. Dock lär det vara möjligt att någon av personalen eller någon annan passagerare norpar åt sig kameran medan säkerhetsvakten "tjuter" med sin handhållna metaldetektor och man har uppmärksamheten störd. Var beredd på att kunna visa att kameran fungerar och att den inte tänker explodera. Om man blir rånad, ge omedelbart allt rånaren frågar efter. Finns ingen anledning att riskera livet för varken kamera eller inspelat matrial. Bär inte kameran synligt, utan förvara den i en (vanlig) väska medan den inte används. Även billiga kameror och kameraväskor är rånarmagneter. Vira inte bär-remmar om halsen eller runt andra kroppsdelar. Väskryckare rycker dj*vligt hårt och släpper inte taget. Är väskryckaren motorburen är det inte roligt att släpas efter. Förvara kameran under bilsätet vid bildfärd, särkillt i tät trafik. Rånare kan slå sönder en ruta och häva sig in i bilen med förbluffande snabbhet. Även väskryckare kan vara beväpnade. Ta reda på regler som gäller om filmning i landet. Det kan avvika avsevärt från vår uppfattning hur allvarligt brottet är. Att filma på offentliga platser eller personer på offentliga platser _kan_ vara förbjudet. Att filma regeringsbyggnader, järnvägsstationer, flygplatser och militära anläggningar kan anses som allvarliga brott. Många varuhus, banker, hotel etc kan också se filmning som allvarliga brott eller förberedelser till brott. Respektera skyltar som säger fotoförbud eller åtminstone fråga. Ha bra reseförsäkring. De flesta hemförsäkringar har reseförsäkringar. Prylar man tappar bort täcks om man blir rånad, men sällan om man blir bestulen ur bagage eller hotellrum. De vanliga reseråden om att vara försiktig, unvika svartväxling bla bla gäller som vanligt. Jag fick min kamera stulen av flygplatsens personal i Mexico City. Jag har blivit handgripligen blivit tillrättavisad av uniformerade säkerhetsvakter med skjutvapen när jag råkade filma lite för nära en juvelerar-köpcentra. Lycka till med filmandet. Det blir säkert mycket bra.[/citat] Tack för tipsen! :D Du verkar ha råkat ut för mycket skit på resor med kameran, hör jag. Jag ska ta med mig dina råd när jag i fortsättningen reser utomlands, för kameran följer, som alltid, med. Fast nu inför denna resa behöver jag även tips om filmning o.s.v. för att fullfölja mina idéer jag beskriv ovan om att göra en dokumentärfilm.
  5. Hejsan! Nu nästa vecka sticker jag ner till Franskrike med några vänner från skolan, och jag har till denna resa tagit på mig att spela in en dokumentär, där jag vill förmedla den känsla som vi alla som reser får uppleva, men som ingen annan får göra. Denna känsla ska komma fram när filmen visas för andra människor, som inte åkte med. Vissa bland mina vänner har även funderingar om att jag ska spela in en slags "filmdagbok", där jag följer karaktärernas dagar, vilket jag tyckte lät som en utmärkt idé. Jag har inte jobbat med dokumentärfilm tidigare, har Ni några bra tips att ge mig nu inför resan? Den utrustning jag har att använda mig av är följande: - DV-kamera - Extern mik med fem meter förlängningssladd Tack på förhand! (Tänk på att svara direkt, för jag sticker om två dagar.)
  6. simblom

    Vindbrus

    Något jag känner mig osäker på, men som jag ändå tror skulle kunna funka är att du redigerar scenen, och när du är klar sparar du endast ljudet som en vanlig ljudfilm (wav, wma, mp3 etc.). Sedan inporterar du denna fil i ett audioprogram, där du behandlar ljudet genom att 1. klippa bort bruset 2. lägga till en nytt ljudspår vid sidan om, där du endast lägger till vanlig, dov vind, som för att endast ge ljudet en inte allt för kraftig skillnad i hoppen, som blir till då du klipper bort vissa delar När detta är klart sparar du ljudfilen, går in i redigeringsprogrammet åter, importerar och passar in den berarbetade ljudfilen till scenen, så ljud passar med bild. Därefter tonar du ljudet i början och i slutet. Kanske låter det bättre - kanske inte(!), men men; ett tips var det i alla fall. :P
  7. simblom

    Inspelning i snöklimat

    Det kan bli svårt med sådan slow motion med slutartiden 1/120, men det beror också på hur du ska visa upp det - om det ska brännas mer på DVD, eller om det endast ska ses på datorn.
  8. simblom

    Ungdomsfilm.

    Hejsan! Jag har läst alla inlägg plus utdraget som bifogades; jag vill bara säga en sak: ett mycket bra ämne att ta upp i detta samhälle vi lever i! Själv berarbetar jag manuset till ett annat samhässämne som jag helst vill ligga långt med tills vidare, men jag fastnade för din historia. Personligen tycker jag mycket om filmer som kan "röra om" i vår samhälles "gryta", därför gillar jag regisörer som exempelvis Lukas Modysson, med filmer som "Lilja 4-ever". Hur är det med planeringen? Du verkar ha mycket kvar på manuset, eller har du planerat när å var inspelning skulle kunna ske?
  9. simblom

    Ljussättning i mörker!

    Hejsan! Jag är en kille som ska spela in en film på DV. Jag har läst om filmning i mörker, men var kan man få tag på en sådan HMI-lampa, och vad skulle den kosta, ungefär? Jag äger en 3CCD-kamera som ger bra bildkvalitet, men som samtidigt är väldigt ljuskrävande, vilket svårigheten ligger vid filmning i mörka förhållanden. Har någon fler idéer till bra reslutat på mörkerfilmning?
×
×
  • Skapa nytt...