Jump to content

Vindbrus


Hane
 Share

Recommended Posts

Nån som vet om det finns något effektivt och bra sätt att ta bort vindbrus i efterhand i PPro 1.5?

 

Finns det månde någon plug-inn eller liknande som kan hjälpa mig eller blir det till att bita i det sura äpplet och sitta och höja och sänka volymen mellan konversationer osv..??

Link to comment
Share on other sites

Kan vara svårt att få bort beroende på vinden.

Det kan tänkas att det skulle kunna funka med vanlig brustvätt, exempelvis Waves X-Noise eller Steinberg Noisereduction, eller så kanske det går att gate:a bort intervallerna mellan orden.

Vad är det för nåt du ska göra?

Om det är till en dokumentär eller intervju så brukar man kunna komma undan med ganska mycket, men till film, om du inte lyckas med dom metoderna jag föreslog, så kanske det är bättre att försöka ta om dialogen.

Link to comment
Share on other sites

Något jag känner mig osäker på, men som jag ändå tror skulle kunna funka är att du redigerar scenen, och när du är klar sparar du endast ljudet som en vanlig ljudfilm (wav, wma, mp3 etc.). Sedan inporterar du denna fil i ett audioprogram, där du behandlar ljudet genom att

 

1. klippa bort bruset

2. lägga till en nytt ljudspår vid sidan om, där du endast lägger till vanlig, dov vind, som för att endast ge ljudet en inte allt för kraftig skillnad i hoppen, som blir till då du klipper bort vissa delar

 

När detta är klart sparar du ljudfilen, går in i redigeringsprogrammet åter, importerar och passar in den berarbetade ljudfilen till scenen, så ljud passar med bild. Därefter tonar du ljudet i början och i slutet.

 

Kanske låter det bättre - kanske inte(!), men men; ett tips var det i alla fall. :P

Link to comment
Share on other sites

[citat=Hane]Nån som vet om det finns något effektivt och bra sätt att ta bort vindbrus i efterhand i PPro 1.5?

 

Finns det månde någon plug-inn eller liknande som kan hjälpa mig eller blir det till att bita i det sura äpplet och sitta och höja och sänka volymen mellan konversationer osv..??[/citat]

 

Vet att det inte är någon direkt tröst och jag vill heller inte strö salt i såret.....men det bästa alternativet (enda alternativet egentligen) vid inspelning av intervjuer är att ta med hörlurar så man på plats direkt kan göra om det. Själv ställer jag alltid volymen manuellt vid intervjuer. Vet att det inte är alla kameror som har den funktionen. Kameran (många iaf) har normalt en automatisk ljudinställning och när det blir tyst mellan snacket höjer/söker den ljudvolymen för att hitta något ljud och då plockas bruset/vinden upp extra mycket. Har du fått vindbrus mitt i snacket är det så gott som hopplöst!

 

Ta bort vindbrus är näst intill omöjligt att få bort på ett bra vis. Visst går det att klippa bort bruset mellan snacket, men det låter superkonstigt sen när man lyssnar på det. I så fall måste det ersättas med vanligt rumsljud istället för brus så det inte blir 100% tyst. Men den proceduren är ett hästjobb om intervjun är längre än några få minuter - och det blir inte ens riktigt bra.

 

Berätta gärna hur det går!

Link to comment
Share on other sites

Att använda EQ:n och skära friskt runt 100Hz - 130Hz brukar åtminstone ta bort det värsta mullret. Använd hörlurar och dina öron så att du inte skär bort förmycket så att tex en mullrande V8-motor försvinner när du skär dom låga frekvenserna.

 

Jag lägger det ljudet på ett eget spår och skär bara i det spåret så slipper man lägga ner mer tid på att sätta Keyframes.

 

/Roger

Link to comment
Share on other sites

Filmen det gällde kan man väl säga är av det dokumetära slaget, vilket gör det lite knepigt att göra om då man måste samla allt folk igen osv.. Det är inte jag som har filmat utan jag ska bara klippa det, så personligen känner jag ingen skuld till den dåliga ljudupptagningen.

 

Men man tackar för tips och visat intresse så ska jag återkomma om jag hittar ytterligare knep som visar sig vara effektiva vid vindbrusborttagning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

[citat=Rogge]Att använda EQ:n och skära friskt runt 100Hz - 130Hz brukar åtminstone ta bort det värsta mullret. Använd hörlurar och dina öron så att du inte skär bort förmycket så att tex en mullrande V8-motor försvinner när du skär dom låga frekvenserna.

 

Jag lägger det ljudet på ett eget spår och skär bara i det spåret så slipper man lägga ner mer tid på att sätta Keyframes.

 

/Roger[/citat]

 

vilket program använder du för att ändra EQ:n? går det i t.ex. vegas?

 

mvh Jake

Link to comment
Share on other sites

[citat=Cjwk][citat=Rogge]Att använda EQ:n och skära friskt runt 100Hz - 130Hz brukar åtminstone ta bort det värsta mullret. Använd hörlurar och dina öron så att du inte skär bort förmycket så att tex en mullrande V8-motor försvinner när du skär dom låga frekvenserna.

 

Jag lägger det ljudet på ett eget spår och skär bara i det spåret så slipper man lägga ner mer tid på att sätta Keyframes.

 

/Roger[/citat]

 

vilket program använder du för att ändra EQ:n? går det i t.ex. vegas?[/citat]

Jag använder EQ:n i Premiere Pro som finns under Windows > Audio Mixer.

Link to comment
Share on other sites

okej, jag har tyvärr inte premiere pro.. men jag har audacity som jag suttit och pillat lite med, men jag får inte till något bra resultat. kanske så att jag får leva med oljudet då det verkar ligga på liknande frekvenser som dialogen och en brusreducerare får det bara att tjut-skrapa i bakgrunden på något konstigt sätt.

 

svårt att höja och sänka volymen också eftersom det ibland låter samtidigt som vi pratar

 

men har någon nåt förslag så är jag glad att få höra det. Det går ju alltid att dubba vissa delar i värsta fall

 

/j

Link to comment
Share on other sites

[citat=Cjwk]okej, jag har tyvärr inte premiere pro.. men jag har audacity som jag suttit och pillat lite med, men jag får inte till något bra resultat.[/citat]

Kan du ställa något Q-värde i Audacity?

 

Om ja, använd så lågt Q-värde som möjligt så skär du bara där du verkligen behöver skära utan att påverka övrigt ljud alltför mycket.

Link to comment
Share on other sites

lågt värde = låga frekvenser?

jag hittade någon halvmysko "equalisation" hette det ungefär men den var svår att precisera sig med då en pixel på skärmen kanske är 10hz

 

Tack för all hjälp hittils rogge!

 

mvh jake

Link to comment
Share on other sites

Q-värdet ställer bara kurvan på hur skarpt Eqn skär, hur många dB per oktav för att vara exakt. Ju högre Q-värde desto skarpare kurva. För vindbummel hade jag nog först försökt med ett HP-filter med högt Q-värde och skurit så långt upp jag kunnat utan att påverka dialogen för mycket. Vid dokumentär kan det ju vara viktigast att höra vad dom säger vid vissa tillfällen, och kvaliten på dialogen är mindre viktig om alternativet är massa vindbummel. Det beror givetvis lite på vad det är för typ av röst också, men en inte alltför djup röst kan man skära upp emot 180-200Hz skulle jag säga, vid kritiska ställen alltså. Självklart tappar du botten i ljudet men det låter fortfarande inte konstigt. Sen får du även tänka på var det ska spelas upp, ska det bara visas på tv så är det ju lite skitsamma.

Link to comment
Share on other sites

[citat=Luzer]Ju högre Q-värde desto skarpare kurva.[/citat]

Det verkar av någon anledning variera mellan program. I Premiere Pro är det lågt värde som skär skarpast medan det i Audition är högre. Lite förvirrande...

Link to comment
Share on other sites

[citat=Rogge][citat=Luzer]Ju högre Q-värde desto skarpare kurva.[/citat]

Det verkar av någon anledning variera mellan program. I Premiere Pro är det lågt värde som skär skarpast medan det i Audition är högre. Lite förvirrande...[/citat]

Jo då är det ju förvirrande, speciellt om man inte se visuellt hur kurvan ser ut. Men "på riktigt" så fungerar Q-värdet så som jag skrev :)

Link to comment
Share on other sites

För att verligen kunna få bort brus åtmistonde hyfsat, om det inte fungerar med vanliga reduction-plugins vill säga, så krävs det speciella fullprofessionellla hårdvarubaserade masteringfilter. Jag har dessvärre aldrig sett en plugin som klarat sånt bra....än.

Är det dessutom mycket vindbummel i materialet? I så fall är dom delarna dessutom väldigt hårt aukustiskt komprimerade (mättade) & kan inte återställas.

 

Av din beskrivning skulle jag säga att materialet är bortom all räddning tyvärr, det är betydligt enklare att skita i originalljudet & ta om det i studio.

Link to comment
Share on other sites

ja det får nog bli så tyvärr... jag hade ingen tanke på att det blåste såpass när vi var ute, och eftersom det inte är en så värst seriös film vi gör så har vi inte fixat mickriggar osv.

 

tack för all hjälp åtminstone!

 

mvh Jake

Link to comment
Share on other sites

[citat=EkenOne]kan man inte höjja rösten på den som pratar då och sänka ljudet på hela filmen i övrigt?[/citat]

Höjer du synkljudet så höjer du ju allt i ljudfilen, även vindbummel om detta kom med vid inspelning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...