Hane Posted February 18, 2005 Share Posted February 18, 2005 Nån som vet om det finns något effektivt och bra sätt att ta bort vindbrus i efterhand i PPro 1.5? Finns det månde någon plug-inn eller liknande som kan hjälpa mig eller blir det till att bita i det sura äpplet och sitta och höja och sänka volymen mellan konversationer osv..?? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 Kan vara svårt att få bort beroende på vinden. Det kan tänkas att det skulle kunna funka med vanlig brustvätt, exempelvis Waves X-Noise eller Steinberg Noisereduction, eller så kanske det går att gate:a bort intervallerna mellan orden. Vad är det för nåt du ska göra? Om det är till en dokumentär eller intervju så brukar man kunna komma undan med ganska mycket, men till film, om du inte lyckas med dom metoderna jag föreslog, så kanske det är bättre att försöka ta om dialogen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simblom Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 Något jag känner mig osäker på, men som jag ändå tror skulle kunna funka är att du redigerar scenen, och när du är klar sparar du endast ljudet som en vanlig ljudfilm (wav, wma, mp3 etc.). Sedan inporterar du denna fil i ett audioprogram, där du behandlar ljudet genom att 1. klippa bort bruset 2. lägga till en nytt ljudspår vid sidan om, där du endast lägger till vanlig, dov vind, som för att endast ge ljudet en inte allt för kraftig skillnad i hoppen, som blir till då du klipper bort vissa delar När detta är klart sparar du ljudfilen, går in i redigeringsprogrammet åter, importerar och passar in den berarbetade ljudfilen till scenen, så ljud passar med bild. Därefter tonar du ljudet i början och i slutet. Kanske låter det bättre - kanske inte(!), men men; ett tips var det i alla fall. :P 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter R Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 [citat=Hane]Nån som vet om det finns något effektivt och bra sätt att ta bort vindbrus i efterhand i PPro 1.5? Finns det månde någon plug-inn eller liknande som kan hjälpa mig eller blir det till att bita i det sura äpplet och sitta och höja och sänka volymen mellan konversationer osv..??[/citat] Vet att det inte är någon direkt tröst och jag vill heller inte strö salt i såret.....men det bästa alternativet (enda alternativet egentligen) vid inspelning av intervjuer är att ta med hörlurar så man på plats direkt kan göra om det. Själv ställer jag alltid volymen manuellt vid intervjuer. Vet att det inte är alla kameror som har den funktionen. Kameran (många iaf) har normalt en automatisk ljudinställning och när det blir tyst mellan snacket höjer/söker den ljudvolymen för att hitta något ljud och då plockas bruset/vinden upp extra mycket. Har du fått vindbrus mitt i snacket är det så gott som hopplöst! Ta bort vindbrus är näst intill omöjligt att få bort på ett bra vis. Visst går det att klippa bort bruset mellan snacket, men det låter superkonstigt sen när man lyssnar på det. I så fall måste det ersättas med vanligt rumsljud istället för brus så det inte blir 100% tyst. Men den proceduren är ett hästjobb om intervjun är längre än några få minuter - och det blir inte ens riktigt bra. Berätta gärna hur det går! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ash Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 du kan ju alltid prova att dubba om det 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted February 19, 2005 Share Posted February 19, 2005 Att använda EQ:n och skära friskt runt 100Hz - 130Hz brukar åtminstone ta bort det värsta mullret. Använd hörlurar och dina öron så att du inte skär bort förmycket så att tex en mullrande V8-motor försvinner när du skär dom låga frekvenserna. Jag lägger det ljudet på ett eget spår och skär bara i det spåret så slipper man lägga ner mer tid på att sätta Keyframes. /Roger 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hane Posted February 20, 2005 Author Share Posted February 20, 2005 Filmen det gällde kan man väl säga är av det dokumetära slaget, vilket gör det lite knepigt att göra om då man måste samla allt folk igen osv.. Det är inte jag som har filmat utan jag ska bara klippa det, så personligen känner jag ingen skuld till den dåliga ljudupptagningen. Men man tackar för tips och visat intresse så ska jag återkomma om jag hittar ytterligare knep som visar sig vara effektiva vid vindbrusborttagning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cjwk Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 [citat=Rogge]Att använda EQ:n och skära friskt runt 100Hz - 130Hz brukar åtminstone ta bort det värsta mullret. Använd hörlurar och dina öron så att du inte skär bort förmycket så att tex en mullrande V8-motor försvinner när du skär dom låga frekvenserna. Jag lägger det ljudet på ett eget spår och skär bara i det spåret så slipper man lägga ner mer tid på att sätta Keyframes. /Roger[/citat] vilket program använder du för att ändra EQ:n? går det i t.ex. vegas? mvh Jake 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 [citat=Cjwk][citat=Rogge]Att använda EQ:n och skära friskt runt 100Hz - 130Hz brukar åtminstone ta bort det värsta mullret. Använd hörlurar och dina öron så att du inte skär bort förmycket så att tex en mullrande V8-motor försvinner när du skär dom låga frekvenserna. Jag lägger det ljudet på ett eget spår och skär bara i det spåret så slipper man lägga ner mer tid på att sätta Keyframes. /Roger[/citat] vilket program använder du för att ändra EQ:n? går det i t.ex. vegas?[/citat] Jag använder EQ:n i Premiere Pro som finns under Windows > Audio Mixer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cjwk Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 okej, jag har tyvärr inte premiere pro.. men jag har audacity som jag suttit och pillat lite med, men jag får inte till något bra resultat. kanske så att jag får leva med oljudet då det verkar ligga på liknande frekvenser som dialogen och en brusreducerare får det bara att tjut-skrapa i bakgrunden på något konstigt sätt. svårt att höja och sänka volymen också eftersom det ibland låter samtidigt som vi pratar men har någon nåt förslag så är jag glad att få höra det. Det går ju alltid att dubba vissa delar i värsta fall /j 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted May 5, 2006 Share Posted May 5, 2006 [citat=Cjwk]okej, jag har tyvärr inte premiere pro.. men jag har audacity som jag suttit och pillat lite med, men jag får inte till något bra resultat.[/citat] Kan du ställa något Q-värde i Audacity? Om ja, använd så lågt Q-värde som möjligt så skär du bara där du verkligen behöver skära utan att påverka övrigt ljud alltför mycket. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cjwk Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 lågt värde = låga frekvenser? jag hittade någon halvmysko "equalisation" hette det ungefär men den var svår att precisera sig med då en pixel på skärmen kanske är 10hz Tack för all hjälp hittils rogge! mvh jake 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 Q-värdet ställer bara kurvan på hur skarpt Eqn skär, hur många dB per oktav för att vara exakt. Ju högre Q-värde desto skarpare kurva. För vindbummel hade jag nog först försökt med ett HP-filter med högt Q-värde och skurit så långt upp jag kunnat utan att påverka dialogen för mycket. Vid dokumentär kan det ju vara viktigast att höra vad dom säger vid vissa tillfällen, och kvaliten på dialogen är mindre viktig om alternativet är massa vindbummel. Det beror givetvis lite på vad det är för typ av röst också, men en inte alltför djup röst kan man skära upp emot 180-200Hz skulle jag säga, vid kritiska ställen alltså. Självklart tappar du botten i ljudet men det låter fortfarande inte konstigt. Sen får du även tänka på var det ska spelas upp, ska det bara visas på tv så är det ju lite skitsamma. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rogge Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 [citat=Luzer]Ju högre Q-värde desto skarpare kurva.[/citat] Det verkar av någon anledning variera mellan program. I Premiere Pro är det lågt värde som skär skarpast medan det i Audition är högre. Lite förvirrande... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cjwk Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 okej, känner mig lite out of bounds på dethär området, någon som har förslag på program som skulle kunna underlätta för mig i mitt arbete? Audacity verkar inte "skära" ljudet så bra 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cjwk Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 har suttit och pillat ett tag nu... det börjar nog nästan bli dax att dubba om allt istället, får inte bort bruset utan att förstöra dialogen alltför mycket. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 [citat=Rogge][citat=Luzer]Ju högre Q-värde desto skarpare kurva.[/citat] Det verkar av någon anledning variera mellan program. I Premiere Pro är det lågt värde som skär skarpast medan det i Audition är högre. Lite förvirrande...[/citat] Jo då är det ju förvirrande, speciellt om man inte se visuellt hur kurvan ser ut. Men "på riktigt" så fungerar Q-värdet så som jag skrev :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian van Caine Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 För att verligen kunna få bort brus åtmistonde hyfsat, om det inte fungerar med vanliga reduction-plugins vill säga, så krävs det speciella fullprofessionellla hårdvarubaserade masteringfilter. Jag har dessvärre aldrig sett en plugin som klarat sånt bra....än. Är det dessutom mycket vindbummel i materialet? I så fall är dom delarna dessutom väldigt hårt aukustiskt komprimerade (mättade) & kan inte återställas. Av din beskrivning skulle jag säga att materialet är bortom all räddning tyvärr, det är betydligt enklare att skita i originalljudet & ta om det i studio. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cjwk Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 ja det får nog bli så tyvärr... jag hade ingen tanke på att det blåste såpass när vi var ute, och eftersom det inte är en så värst seriös film vi gör så har vi inte fixat mickriggar osv. tack för all hjälp åtminstone! mvh Jake 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EkenOne Posted May 6, 2006 Share Posted May 6, 2006 kan man inte höjja rösten på den som pratar då och sänka ljudet på hela filmen i övrigt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luzer Posted May 7, 2006 Share Posted May 7, 2006 [citat=EkenOne]kan man inte höjja rösten på den som pratar då och sänka ljudet på hela filmen i övrigt?[/citat] Höjer du synkljudet så höjer du ju allt i ljudfilen, även vindbummel om detta kom med vid inspelning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts