Gå till innehåll

ny kamera till sommarn, vilken??


Brad Fridell

Recommended Posts

tjena, rätt så mycket nybörjare inom detta med foto o film, skulle gärna lära mig mera o bli bättre på det. älskar att filma saker, tråkiga är bara att man inte har någon bra utrustning riktigt. ända som är gränsen för mig är pengarna.

så tänkte börja spara redan nu så man kan köpa något bra till sommarn, hösten 2013. va rekomenderar allt folk här,

ja vill kunna filma allt så att säga, natt, dag, natur, inomhus, under vatten, racing m.m. vilket märke bör man satsa på o så. ja är väll lite kräsen med, filmar nästan enbart i 1080 om de finns i kameran, så den bör ha bra 1080 inspelning med.

 

mvh: brad

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Brad, jag tror att det du är ute efter är någon slags dslr-kamera. Alltså en stillbildskamera med videofunktion. Det är det "amatör-bästa" sedan några år tillbaka. Dels för att de är smidiga, relativt billiga och användarvänliga men också för att de låter dig använda utbytbar optik och skjuter HD. Googla lite olika modeller och kolla om du hittar något som passar dig. Canon, nikon och sony är de största skulle jag tro. Inte så insatt. Har själv en Canon 7D för mindre projekt som funkar kanon, för större projekt använder jag RED. Men då är vi inne på en annan prislapp och dessa hyr jag. 7Dn kan du köpa tillsammans med en 50 mm prime för ca. 12-15 tusen. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du verkligen är nybörjare vet jag inte om en DSLR är bästa valet, åtminstone inte en traditionell sådan. En liten, spegellös med bra autofokus och stabilisering är nog att föredra isåfall. Det beror ju väldigt mycket på hur mycket pengar du vill lägga, jobbar du med systemkameror (DSLR) så tillkommer garanterat kostnader då formfaktorn inte är optimal osv. I vilket fall skulle jag dock inte hellre rekommendera en vanlig hemmavideo-kamera, utan kika istället på en kompaktkamera, typ Sony Hx20v:

- eller vilken kamera som nu är uppföljare till "Hx9v" (en kompaktkamera som presterade olovligt bra i video för att vara kompakt, men har utgått nu).

 

Vill du filma snabba rörelse så kan möjlighet att spela in i 50 bilder i sekunden vara praktiskt, det tror jag att nästan samtliga moderna Sony-kameror har (i 1080p).

 

Men som sagt, fråga dig om du vill filma manuellt eller ej. Vill du ha AF: Undvik Canon, Nikon etc. och köp en Sony. I alla fall vad gäller systemkameror. Hur andra märkens kompakter presterar låter jag vara osagt.

 

Slänger med denna också:

- Från en av mina kameror, en Hx100v, återigen - Sony. En kompaktkamera i storlek av en systemkamera, som fixar det mesta. Nuvarande modellen heter väl Hx200v. Verkar den intressant och du vill se mer, så kika vidare på kanalen bara, det mesta där är filmat med den kameran. Tilläggas bör att den inte på något sätt är manuell, men den sköter sig väldigt bra i autoläge, så för mindre avancerad filmning är det ett bra val.
Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena Brad, jag tror att det du är ute efter är någon slags dslr-kamera. Alltså en stillbildskamera med videofunktion. Det är det "amatör-bästa" sedan några år tillbaka. Dels för att de är smidiga, relativt billiga och användarvänliga men också för att de låter dig använda utbytbar optik och skjuter HD. Googla lite olika modeller och kolla om du hittar något som passar dig. Canon, nikon och sony är de största skulle jag tro. Inte så insatt. Har själv en Canon 7D för mindre projekt som funkar kanon, för större projekt använder jag RED. Men då är vi inne på en annan prislapp och dessa hyr jag. 7Dn kan du köpa tillsammans med en 50 mm prime för ca. 12-15 tusen. Lycka till!

 

aa då vet man va dslr är :). ja har kollat lite på olika canon men har aldrig blivit nöjd med tanke på pris/filmkvalite så att säga, 7d är bra kolla en video nyss, men som sagt det är mycket pengar. har en canon eos 1000d just nu o har lärt mig lite foto funktioner iallafall. tackar tackar. blir nog gutt tillslut hehe

Länk till kommentar
Share on other sites

Flika in igen på svaret till Mugshot, en canon generar väldigt prisvärd bild, om personen bakom kameran vet vad den sysslar med. Däremot finns det mycket usla testvideon där ute. Så är det ju det där med objektiv, för att få ut mesta möjliga så bör man ju köpa något annat än kit-objektivet. Så då blir det ännu mer pengar. Med det sagt så behöver du inte alls ha en 7D, utan en 600D presterar likvärdigt - om inte bättre i video. Resten överlåter jag till de som faktiskt filmar med Canon själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du verkligen är nybörjare vet jag inte om en DSLR är bästa valet, åtminstone inte en traditionell sådan. En liten, spegellös med bra autofokus och stabilisering är nog att föredra isåfall. Det beror ju väldigt mycket på hur mycket pengar du vill lägga, jobbar du med systemkameror (DSLR) så tillkommer garanterat kostnader då formfaktorn inte är optimal osv. I vilket fall skulle jag dock inte hellre rekommendera en vanlig hemmavideo-kamera, utan kika istället på en kompaktkamera, typ Sony Hx20v:
- eller vilken kamera som nu är uppföljare till "Hx9v" (en kompaktkamera som presterade olovligt bra i video för att vara kompakt, men har utgått nu).

 

Vill du filma snabba rörelse så kan möjlighet att spela in i 50 bilder i sekunden vara praktiskt, det tror jag att nästan samtliga moderna Sony-kameror har (i 1080p).

 

Men som sagt, fråga dig om du vill filma manuellt eller ej. Vill du ha AF: Undvik Canon, Nikon etc. och köp en Sony. I alla fall vad gäller systemkameror. Hur andra märkens kompakter presterar låter jag vara osagt.

 

Slänger med denna också:

- Från en av mina kameror, en Hx100v, återigen - Sony. En kompaktkamera i storlek av en systemkamera, som fixar det mesta. Nuvarande modellen heter väl Hx200v. Verkar den intressant och du vill se mer, så kika vidare på kanalen bara, det mesta där är filmat med den kameran. Tilläggas bör att den inte på något sätt är manuell, men den sköter sig väldigt bra i autoläge, så för mindre avancerad filmning är det ett bra val.

 

har ju inte massa pengar tyvärr. så tyvärr kan canon bli en för dyr historia, även om kvaliten är hyfsad. men för att vara helt ärlig så gillar ja sony kvaliten mera än canon, har sätt många canon videor, men ingen sony förens nu, o sony va riktigt bra för det priset. ja vet inte va 7d går att jämföra med, men kollade en 7d video garden och så din hx100 garden o skillnaden va väll att 7d kändes bilden mjukare och lite mera detaljrik medans hx kändes stel om ni förstår va ja menar. visst objektivet spelar mycket in med.

 

ja att filma i snabb rörelse vill ja jätte gärna kunna o slowmotion med.

 

kommer bli ett svårt val det här märker jag hehe, bara ja får med huvudsakerna kommer ja nog bli nöjd,

1080p

bra slowmotion kvalite

pris

bra af funktion

minst 50fps

Länk till kommentar
Share on other sites

Flika in igen på svaret till Mugshot, en canon generar väldigt prisvärd bild, om personen bakom kameran vet vad den sysslar med. Däremot finns det mycket usla testvideon där ute. Så är det ju det där med objektiv, för att få ut mesta möjliga så bör man ju köpa något annat än kit-objektivet. Så då blir det ännu mer pengar. Med det sagt så behöver du inte alls ha en 7D, utan en 600D presterar likvärdigt - om inte bättre i video. Resten överlåter jag till de som faktiskt filmar med Canon själv.

 

jo usla testvideor har man sätt många. va är det för objektiv om man säg vill kunna filma på bästa sätt? har för mig att ja hört att canon med en extra 0 i namnet så att säga har bättre film kvalite. okej ja alla gillar olika märken som tur är

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du ha minst 50 fps och dessutom AF blir det ju Hx200v (eller någon av de mindre kompakterna), Sony A37, A57, A65, NEX-5(x)* att välja på. Jag är ju en av förmodligen få som inte stör mig på den sk. video-looken, då jag inte gör "film" i den benämningen, utan snarare filmar video, därför tycker jag att en hög framerate är obligatorisk, om inte annat för att sedan använda till slow motion. Att köpa en typ A65 kanske kan ge dig det bästa av två världar, där jag är ganska (inte helt) säker på att du kan justera slutartider (även iso, bländare, fokus), vilket i sin tur kan utnyttjas för att skapa snygg slow motion, återigen, om man vet hur man jobbar med det. NEX 5, ska väl även den ha full manuell kontroll. Men trots det så har båda dessa kameror alltså fullt fungerande autofokus och allt det där.

 

*x=Vilken benämning nu den senaste kameran har, NEX 5-r, 5-n etc.

 

Jag vet inte riktigt vad du menar med stel i Hx100v, men den producerar bra bild för priset, enligt mig. Den videon är exempelvis direkt ur kameran, och har bra (om än kanske lite väl stark) färgåtergivning. Köpte den för 3000 och det finns inget behov av att stabilisera med någon rigg, utan det är bara att tuta och köra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska du ha minst 50 fps och dessutom AF blir det ju Hx200v (eller någon av de mindre kompakterna), Sony A37, A57, A65, NEX-5(x)* att välja på. Jag är ju en av förmodligen få som inte stör mig på den sk. video-looken, då jag inte gör "film" i den benämningen, utan snarare filmar video, därför tycker jag att en hög framerate är obligatorisk, om inte annat för att sedan använda till slow motion. Att köpa en typ A65 kanske kan ge dig det bästa av två världar, där jag är ganska (inte helt) säker på att du kan justera slutartider (även iso, bländare, fokus), vilket i sin tur kan utnyttjas för att skapa snygg slow motion, återigen, om man vet hur man jobbar med det. NEX 5, ska väl även den ha full manuell kontroll. Men trots det så har båda dessa kameror alltså fullt fungerande autofokus och allt det där.

 

*x=Vilken benämning nu den senaste kameran har, NEX 5-r, 5-n etc.

 

Jag vet inte riktigt vad du menar med stel i Hx100v, men den producerar bra bild för priset, enligt mig. Den videon är exempelvis direkt ur kameran, och har bra (om än kanske lite väl stark) färgåtergivning. Köpte den för 3000 och det finns inget behov av att stabilisera med någon rigg, utan det är bara att tuta och köra.

 

ja har suttit o kollat lite på youtube just hur vissa sköter sig i slowmotion, och kommer fram till att a65 o a57 kan gämföras lite med canons 60d. nej ja gör väll inte heller film så att säga utan filmar för att det är kul och så man akn ha minnen för livet. gillar te.x att filma dragrace tävlingar o liknande motorsporter bara att ja inte haft någon bra kamera innan. a de är lite svårt med såna inställningar förstår ja, men frågan är ju helt klart va som är lättast att lära sig, canon eller sony. af funktionen är bra att ha i slutändan.

 

stel o mjuk, som jag själv ser det kan liknas i en kass platt tv och en bra platt tv. svänger do på kameran följer antingen bilden med eller inte så att säga. visst sen har canon d7 antagligen en sjuk massa mera funktioner som gör att du får den mjuka känslan i filmningen. sen har det förmodligen med fps att göra med.

 

penga/bild mässigt så är hx 100-200 riktigt bra håller ja med om, men hur är det med extra tillbehör till sony kameror om man t.ex vill ut o fota eller filma naturlivet på avstånd, blixt, mikrofon, undervattensskydd, olika objektiv

Länk till kommentar
Share on other sites

7D för dyr? Då är du nog låst på DLSLR "tyvärr". 550D/600D/650D identisk bildkvalitet som 7D

 

GH2, sony NEX5n, sjukt mycket rolling shutter på båda men folk verkar inte bry sig så mycket om sånt nu för tiden.

 

Kameran är som ditt kön, det är hur du använder den.

 

jo 7d ligger på 10 sen ska man objektiv för säkert 6-7, de blir en för dyr historia. ja köper aldrig elektronik begangat helst. undantag finns såklart. 650d har ja kollat mycket på bra pris på den med, runt 5500-6000 huset.

 

va betyder rolling shutter hehe??

 

ahh okej, en bra förklaring:)

Länk till kommentar
Share on other sites

ja vill kunna filma allt så att säga, natt, dag, natur, inomhus, under vatten, racing m.m. vilket märke bör man satsa på o så.

mvh: brad

 

Olika typer av kameror är bra på olika saker. Du vill filma under många olika förhållanden och mycket olika saker. Då blir det svårt att hitta en optimal kamera. Tycker du bör fundera lite mer vad du kommer filma mest. Kommer du göra egna kortfilmer (drama) mest eller vill du kunna slita fram en kamera utan ett stativ och köra handhållet så snabbt som möjligt. Olika kameror har olika fördelar. Vad har du för ambitioner?

Länk till kommentar
Share on other sites

Olika typer av kameror är bra på olika saker. Du vill filma under många olika förhållanden och mycket olika saker. Då blir det svårt att hitta en optimal kamera. Tycker du bör fundera lite mer vad du kommer filma mest. Kommer du göra egna kortfilmer (drama) mest eller vill du kunna slita fram en kamera utan ett stativ och köra handhållet så snabbt som möjligt. Olika kameror har olika fördelar. Vad har du för ambitioner?

 

ja är nog inte den som kommer göra egna kortfilmer, utan de är nog mera fort ska de gå. är lite impulsiv, därav att ja startade tråden så tidigt innan ja ska köpa en kamera så ja verkligen kommer hitta rätt.

 

kör nog helst för hand så att säga, är inge inge kul att behöva ha ett stativ för att få bra film. är stadig på handen så de duger, kommer nog filma mycker saker med motor i sig. o mycket med snabb rörelse overall. o även en del inomhus. o sen vill ja lära mig att filma fåglar m.m.

 

gämförde lite kameror förut o märker hela tiden att sony har 1080/50 fps medans canon har 1080/30 fps. gillar 1080 hehe:)

 

tänker främst på sony a57-65 och canon 600-650, den prisklassen är max absolut med tanke på objektiv med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra då tycker jag du ska satsa på en videokamera och inte en DSLR. 1080 har nästan alla nyare kameror. 50 fps är alltid trevligt om du vill filma saker med fart i sig. Tycker även du borde kolla efter en kamera med mic-ingång så du har möjlighet att köpa en extern mikrofon i framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

penga/bild mässigt så är hx 100-200 riktigt bra håller ja med om, men hur är det med extra tillbehör till sony kameror om man t.ex vill ut o fota eller filma naturlivet på avstånd, blixt, mikrofon, undervattensskydd, olika objektiv

 

Nå, det är INTE en systemkamera. Objektivet sitter där det sitter, har 30x zoom och funkar helt okej till naturfoto och film. Det är lite det som är grejen, du får helt ok bild, utan att köpa ett jätte-tele för 10 000+ kr. Med det sagt, så kan bilden inte mäta sig med vad du skulle få med den typen av optik. Den inbyggda mikrofonen är användbar, ljudet blir åtminstone hyfsat fylligt, du kan inte koppla en extern mikrofon till den. Däremot kan du sköta inspelningen av ljud med en helt extern mikrofon och synka i efterhand. Blixt - samma där, finns en liten "standard" inbyggd som gör sitt jobb, ska man har mer finns inte ens blixtsko. Men en blixt använder du å andra sidan inte när du filmar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra då tycker jag du ska satsa på en videokamera och inte en DSLR. 1080 har nästan alla nyare kameror. 50 fps är alltid trevligt om du vill filma saker med fart i sig. Tycker även du borde kolla efter en kamera med mic-ingång så du har möjlighet att köpa en extern mikrofon i framtiden.

 

ja vill helst ha en dslr har ja märkt, använt min samsung camera ett tag nu, o fotoläget suger ju totallt, dslr är nog ett måste för ja gillar att ta kort med, 2 saker i ett är alltid bra :). jo 50 fps är ju bra, men ja har kollat lite recensioner på sony a65-57 o dom va bra men iriterande med fokusljudet sen så finns det inte speciellt mycket extra tillbehör. så ja sitter o funderar på om canon 650d blir bättre även om 1080 går i 30 fps bara. finns ju mera alternativ för tillbehör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nå, det är INTE en systemkamera. Objektivet sitter där det sitter, har 30x zoom och funkar helt okej till naturfoto och film. Det är lite det som är grejen, du får helt ok bild, utan att köpa ett jätte-tele för 10 000+ kr. Med det sagt, så kan bilden inte mäta sig med vad du skulle få med den typen av optik. Den inbyggda mikrofonen är användbar, ljudet blir åtminstone hyfsat fylligt, du kan inte koppla en extern mikrofon till den. Däremot kan du sköta inspelningen av ljud med en helt extern mikrofon och synka i efterhand. Blixt - samma där, finns en liten "standard" inbyggd som gör sitt jobb, ska man har mer finns inte ens blixtsko. Men en blixt använder du å andra sidan inte när du filmar.

 

det är lite synd att sony inte har så mycket tillbehör, annars så kunde den ha varit riktigt bra val. just nu lutar det ändå åt en canon 650d, den va inte fasligt dyr o lär ju bli ännu billigare till våren.

Länk till kommentar
Share on other sites

ber om ursäkt att ja är lite jobbig här nu. men fick mig en tankeställare precis när ja snacka med en polare som hållt på mycket med fotograferingen o så. han tyckte nästan att ja lika gärna kunde satsa på en ordentlig videokamera för runt 8000-12000 klassen. då man får med det mesta man behöver på en sån.

 

och sen att när ja ska fotografera så använder jag min farsas canon eos 1000d, är ju inte en sån som behöver förstora bilderna tusen gånger. utan nöjer mig med hur bilden blir. min far ska köpa ett 18-135 eller upp till 300 till våren till den kameran. ja har fotat rätt mycket med den o bilderna blir ju inte ur kassa så att säga, är det kanske något att tänka på istället.

 

och är det sonys videokameror som är bäst då, och ska man välja en sån där stor sak. detta stuk alltså Sony HVR-HD1000E - Videokamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information eller duger det gott med en vanlig o sen köpa till extern mick. och hur är det med 3d funktion, totallt onödigt va??.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

har suttit o plågat mig igenom en massa resensioner hit o dit o videotester upp över öronen hehe, och ska ja skaffa en dslr så lutar det just nu åt en sony slt-a65 med ett 18-55 så länge, såg en video med en 650d o fokusen va ju värre en sonys när det gäller ljusmässigt o snabba rörelser, va den lätt helt fruktansvärt.

Länk till kommentar
Share on other sites

ber om ursäkt att ja är lite jobbig här nu. men fick mig en tankeställare precis när ja snacka med en polare som hållt på mycket med fotograferingen o så. han tyckte nästan att ja lika gärna kunde satsa på en ordentlig videokamera för runt 8000-12000 klassen. då man får med det mesta man behöver på en sån.

 

och sen att när ja ska fotografera så använder jag min farsas canon eos 1000d, är ju inte en sån som behöver förstora bilderna tusen gånger. utan nöjer mig med hur bilden blir. min far ska köpa ett 18-135 eller upp till 300 till våren till den kameran. ja har fotat rätt mycket med den o bilderna blir ju inte ur kassa så att säga, är det kanske något att tänka på istället.

 

och är det sonys videokameror som är bäst då, och ska man välja en sån där stor sak. detta stuk alltså Sony HVR-HD1000E - Videokamera - Hitta lgsta pris, omdmen och information eller duger det gott med en vanlig o sen köpa till extern mick. och hur är det med 3d funktion, totallt onödigt va??.

 

Tänkte inte ge mig in i pratet kring exakt vilken kamera du ska ha, då du verkar har för mycket önskemål och för lite budget. Är du nybörjare ska du ha något enkelt och lära dig först. Sen kan du komma med vidare behov och önskemål när du vet exakt vad du sakna.

...OAVSETT, en HVR-HD1000E är inget jag skulle rekommendera till någon impulsiv/spontan filmare... Den där stora besten kommer du troligen/sällan bära med dig, och då blir det definitivt inget filmande.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...
Tänkte inte ge mig in i pratet kring exakt vilken kamera du ska ha, då du verkar har för mycket önskemål och för lite budget. Är du nybörjare ska du ha något enkelt och lära dig först. Sen kan du komma med vidare behov och önskemål när du vet exakt vad du sakna.

...OAVSETT, en HVR-HD1000E är inget jag skulle rekommendera till någon impulsiv/spontan filmare... Den där stora besten kommer du troligen/sällan bära med dig, och då blir det definitivt inget filmande.

 

nu är man tillbaka o ekonomin är lite bättre :).

det blev ett inköp igår på cyberphoto. och kameran blev en Canon Eos 70D med 32gb snabb minneskort, uv filter, 18-135 stm objectiv, och kameraväska. så nu blir det nudlar ett tag framöver haha :).

och vikten, ja den blev ju ändå godkänd i mina ögen, än så länge. 1235 gram.

sen i framtiden kommer ja införskaffa en ny

extern blixtkälla

batterigrepp

motljusskydd

objectiv

extern mick

undervattenskydd.

och ett måste är tripoden man fäster på t.ex bilen tak med 3 sugproppar, men nu känner jag att ja verkligen vill satsa på detta:).

men tror jag blir nöjd med denna :) hoppas på att få hem den idag eller imorn :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...