dicedalton Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Tja, gjort denna video: Troll - YouTube På ca 260-280 bilder; improviserat och sedan smackat ihop det med Windows Movie Maker. Det var kul, vill göra mer; min fråga är: Hur kan man göra det bättre? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigmackorgen Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Oj... vart ska man börja? :D Det är verkligen jättekul med stop-motion, men väldigt tidskrävande. Och nu ska jag göra det ännu mer tidskrävande för er; Ni måste ta fler foton och få fler bildrutor per sekund. Det finns egentligen ingen universell regel på detta utan handlar väl själv om vad man tycker ser bäst ut. Men jag tyckte filmen var lite väl hackig, lite ryckig. Försök att röra gubben liite mindre vid varje bildtagning. Har man en bra kamera kan man också filma istället för fota. Dv.s. du sätter på kameran, flyttar gubbarna, går ur bild, flyttar, går ur bild, etc. Då slipper du gå fram och trycka på knappen (och därmed riskera rörelse av kameran). Men då måste du också ha ett bra program och kunna ta bort alla bildrutor utom de som ska vara med i filmen. VirtualDub är ett jättebra program för stop motion. Ladda ner det. Det är helt gratis och det finns mängder av filter att ladda ner. Alla filmskapare borde använda sig av detta fantastiska verktyg. Lycka till nu! Hoppas jag var till någon hjälp. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigmackorgen Posted December 2, 2012 Share Posted December 2, 2012 Vilken hemsk idé. Och bilder tar du självklart inte med fingret på kameraavtryckaren utan du kopplar kameran till datorn för att sedan enkelt kunna snappa bildrutor med ett knapptryck - Utan att riskera att röra kameran. Inte alls hemskt, fungerar jättebra för mig. ;) Ja så kan man också göra, vet flera som manuellt kan styra kameran på detta sätt. Men problemet är att alla kameror har inte denna funktion och då gäller det att kunna improvisera. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bigmackorgen Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Att spela in 25 bildrutor per sekund bara för att sedan radera 24 av dessa? Jag tror aldrig du faktiskt provat på det där, för jag har sysslat med en hel del stop-motion i mina dar och det där är ingen fungerande metod. Det är ditt val om vill misstro det jag säger. Jag har jobbat med sättet i ganska så precis 5 år och det har fungerat jättebra hittils. Jag har alltid valt min egen väg, inte bara gällande film utan också i verkliga livet, därför har jag aldrig varit rädd för att göra på mitt eget sätt och utveckla egna metoder. Jag ser inget fel i det alls. Men du kanske bara missuppfattar hur jag gör? Man måste vara en amatörernas amatör för att planera så dåligt att man behöver improvisera "on-set" med kamerateknik. Det är väl självklart att om du inte har en kamera med remote-funktion så skaffar du en kamera med remote-funktion. Sitter du med en kamera och bara vill leka lite så kvittar det ju självklart hur du gör det, då är det ju bara hobbylek. Det är viktigt att kunna förmå sig improvisera när tillfälle ges. Dels ur praktisk synpunkt men även i kreativ bemärkelse. Man stöter alltid på något problem som måste lösas under inspelningen. Att kunna arbeta kring begränsningar är en konst i sig och väldigt lärorikt, men samtidigt väldigt kul. Jag vill också ha kul när jag gör film. Nu blev det för mycket off topic igen. Jag kilar vidare, men du kan väl ge "dicedalton" tips. Han uppskattar nog det mer än att det tjaffsas i tråden. :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dicedalton Posted December 3, 2012 Author Share Posted December 3, 2012 Ok, tack för hjälpen! VirtualDub ska jag alltså kolla efter. Jag visste inte att det fanns kameror med remote control till dator, men det är ju logiskt; när jag uppgraderar min kamera i framtiden är det en grej kolla på. Windows Movie Maker kan spela upp bilder på en lägsta hastighet av 0,125 sekunder - kan exempelvis VirtualDub göra det snabbare? Jag Youtube:ade stop-motion filmer igår och såg att många gjorde en effekt där de "flög". Har de då hoppat om och om igen och tagit bilder i exakt rätt läge, eller finns det andra redigeringstekniker för det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Vilken hemsk idé. Och bilder tar du självklart inte med fingret på kameraavtryckaren utan du kopplar kameran till datorn för att sedan enkelt kunna snappa bildrutor med ett knapptryck - Utan att riskera att röra kameran. Det finns väl dessutom fortfarande en sån där avtryckare med vajer som man kan koppla till kameran för just att undvika att kameran rör sig. Och sen kan man ta med tidsinställning, så att bilden tas t ex 2 sekunder efter att man tryckt på avtryckaren. Vad som helst känns bättre än att filma och sen behöva klippa bort 99,99% av filmen. Det är ju bara en bildruta i taget som behövs. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Hur kan man göra det bättre? Det är för lite variation i bilden. Rent bildmässigt skulle jag velat ha det närmare. Figurerna var för långt bort och på skärmen kunde jag knappt läsa texten. Figurmässigt var det ju inte de mest rörliga figurerna du hade valt. En docka som inte kan röra på benen kan aldrig göra annat än glida fram över bordet. Det ser inte så levande ut. Sen var det ju inte mycket till story. . . Men det var kanske inte det du frågade efter när du undrade vad som kan göras bättre? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dicedalton Posted December 3, 2012 Author Share Posted December 3, 2012 Det är för lite variation i bilden. Rent bildmässigt skulle jag velat ha det närmare. Figurerna var för långt bort och på skärmen kunde jag knappt läsa texten. Figurmässigt var det ju inte de mest rörliga figurerna du hade valt. En docka som inte kan röra på benen kan aldrig göra annat än glida fram över bordet. Det ser inte så levande ut. Sen var det ju inte mycket till story. . . Men det var kanske inte det du frågade efter när du undrade vad som kan göras bättre? Yep, jag meade inte just storyn utan själva tekniken. Hela grejen var att jag ville testa stop-motion, gick upp på vinden, hittade en låda med troll och började improvisera. Datorskärmen (alltså Google-sekvensen) är ju gjort med skärmdump och det var youtube, tyvärr, som inte gav bättre kvalité. När jag kollade filmen på VLC gick det utmärkt att se. Men just det där med att filma figurerna från närmare håll har du rätt i. Tanken nu är att testa nästa grej med lera; alltså forma egna figurer. Är det nån här som gjort det? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dicedalton Posted December 3, 2012 Author Share Posted December 3, 2012 Kan rekommendera AnimatorDV för Stop Motion :-) AnimatorDV - Download Tack! Är det sama som VirtualDub tycker du? (Om du vet), eller är det typ sak samma vilket man kör med? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted December 3, 2012 Share Posted December 3, 2012 Datorskärmen (alltså Google-sekvensen) är ju gjort med skärmdump och det var youtube, tyvärr, som inte gav bättre kvalité. När jag kollade filmen på VLC gick det utmärkt att se. Man borde väl kunna göra skärm-sekvensen i stop-motion också? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dicedalton Posted December 3, 2012 Author Share Posted December 3, 2012 Man borde väl kunna göra skärm-sekvensen i stop-motion också? Säkert, men själv tycker jag att skärmbilden (alltså print screen) blir som den perfekta bilden som det är svårare att hitta genom att rikta kameran mot datorskärmen. Jag borde kanske hitta eller starta en annan tråd för den här frågan - men när vi ändå är här - köpte lite lera i en konstnärsbuktik: "Pilens plastlina" men den är värdelös. Alltså, den spricker hela tiden när jag formar med den - som om den är för torr. Hur länge jag än håller på. Och det här är då alltså "riktig" konstnärslera. Nån här som jobbat med lera och har tips på vad som är bra att köpa? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Désirée Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 Jag borde kanske hitta eller starta en annan tråd för den här frågan - men när vi ändå är här - köpte lite lera i en konstnärsbuktik: "Pilens plastlina" men den är värdelös. Alltså, den spricker hela tiden när jag formar med den - som om den är för torr. Hur länge jag än håller på. Och det här är då alltså "riktig" konstnärslera. Den plastelina jag jobbat med måste man knåda länge för att den ska bli mjuk och smidig. Känns inte som idealisk för stop-motion. "Riktig" konstnärslera? Det känns som det du är på jakt efter är modellera. Det kan man köpa i välsorterade leksaksaffärer. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted December 19, 2012 Share Posted December 19, 2012 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts