Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Sitter med ett bandskåp fyllt med några hundra 30min BetaCamSP-band. Vill nu föra över dessa till något digitalt format innan Beta-maskinen har gjort sitt. Dessutom tar alla dessa band mycket plats.

Dessa band innehåller råmaterial (oredigerat originalmaterial) som till största delen troligen aldrig kommer att användas i igen men man vet aldrig.

Förutom råmaterialet finns det en mängd masterband i olika format.

- U-matic LowBand

- U-matic HighBand

- BetaCamSP

- DVCAM

Nu funderar jag på dels vilket format jag skall spara råmaterialet i och dels i vilket format man skall spara masterbanden?

Förmodar att det enda vettiga är att investera i ett antal externa hårddiskar till detta?

Jag har förutom bandare till dessa band en Canopus TwinPact100 och en dator med bl.a MediaComposer 5, Sorenzon Squeeze och Liquid 7.2.

Vill naturligtvis att arbetsflödet skall vara så enkelt som möjligt.

Postad

Om du kan, behåll banden, de kommer garanterat hålla längre än någon hårddisk du hittar. Om du absolut inte har plats, och måste kasta banden, så är det väl Apple ProRes eller DNxHD som gäller.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...