OP5 Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 Hur pass kraftig dator behöver man för att klippa material filmat med Canon 5D? Kan på min dator precis klippa HDV 1080i och EX1 filer 1080i. 5D video tar ju upp ungeför lika mycket plats så det borde väl funka? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kimster Posted November 5, 2012 Share Posted November 5, 2012 Hur pass kraftig dator behöver man för att klippa material filmat med Canon 5D? Kan på min dator precis klippa HDV 1080i och EX1 filer 1080i. 5D video tar ju upp ungeför lika mycket plats så det borde väl funka? HDV är inget du kan jämföra med material från 5D. Framförallt om du klarar HDV "precis" 5DmkII har h264/mov och är väldigt mycket tyngre för en dator att hantera. Det är inte kopplat till vilken filstorlek den har utan hur hårt/avancerat komprimeringen är i respektive format. Troligen behöver du titta på att uppdatera din dator, alt. köpa ny. Men testa givetvis med de utmärkta länkarna du fick ovan. Funkar det med dem så.... grattis :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OP5 Posted November 6, 2012 Author Share Posted November 6, 2012 Tack för svar, skall ladda hem och kolla. Att filstorleken och bitraten inte har något med saken att göra är väl inte sant. HDV är ju också komprimerat så in i vassen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OP5 Posted November 6, 2012 Author Share Posted November 6, 2012 Tack för länkar. När jag spelar upp klippen i VLC funkar dem bra att spela upp, samma i Premeiere Pro CS3, men väldigt segt i Premiere Pro CS4. Varför är det så? Så jag kan ju klippa i CS3, borde väl inte va nån större skillnad?Nån som kan see nån fördel att klippa i CS4 istället för CS3.... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GutteG Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 Tack för svar, skall ladda hem och kolla. Att filstorleken och bitraten inte har något med saken att göra är väl inte sant. HDV är ju också komprimerat så in i vassen. Jo, men HDV har en enklare komprimering (h262 mpeg2) vilket gör att klipp med samma bitrate som ett med h264 inte har samma kvalité men är mindre krävande att spela upp. Stödet för h264 är bättre i cs5 och nyare. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OP5 Posted November 6, 2012 Author Share Posted November 6, 2012 Stödet för h264 är bättre i cs5 och nyare. OK, är det nåt som påverkar kvaliten på slutresultatet eller bara förenklar uppspelningen? Är det lönt för mig med min dator att prova CS 5 då cs4 spelar upp Canon 5D video slött. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 OK, är det nåt som påverkar kvaliten på slutresultatet eller bara förenklar uppspelningen? Är det lönt för mig med min dator att prova CS 5 då cs4 spelar upp Canon 5D video slött. "Bara"??? Om du tycker cs4 är för slött så ska du väl uppgradera. obs att cs5 inte säljs längre om du inte får tag i det begagnat. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OP5 Posted November 6, 2012 Author Share Posted November 6, 2012 "Bara"??? Om du tycker cs4 är för slött så ska du väl uppgradera. obs att cs5 inte säljs längre om du inte får tag i det begagnat. Ja, bara. Är väl en jävla skillnad om det påverkar slutresultatet eller inte. Varför är det självklart att uppgradera om en tidigare version är slö? den nya versionen kan ju vara mer processorkrävande... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 CS4 och bakåt använder QuickTime som dekoder = Fel gamma, fel colourspace och allmänt segare eftersom QuickTime inte finns som 64-bit för tredjepartstillverkare. I CS5 och uppåt är det rätt decode av Canon filer som ger hela kontrastomfånget utan att klippa högdagrar/lågdagrar plus att det är en native Premiere dekoder ( = sjukt mycket snabbare). Plus att du får tillgång till Mercury Engine. Edit: Notera att Canon bytte Color profile i MK III så den blir 100% korrekt i CS6 och uppåt. Edit 2: Och... Du kan uppgradera din CS4 till CS6 fram tills årsskiftet. Sen är det ny licens eller Creative Cloud som gäller. /Max 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OP5 Posted November 6, 2012 Author Share Posted November 6, 2012 CS4 och bakåt använder QuickTime som dekoder = Fel gamma, fel colourspace och allmänt segare eftersom QuickTime inte finns som 64-bit för tredjepartstillverkare. I CS5 och uppåt är det rätt decode av Canon filer som ger hela kontrastomfånget utan att klippa högdagrar/lågdagrar plus att det är en native Premiere dekoder ( = sjukt mycket snabbare). Plus att du får tillgång till Mercury Engine. Edit: Notera att Canon bytte Color profile i MK III så den blir 100% korrekt i CS6 och uppåt. Edit 2: Och... Du kan uppgradera din CS4 till CS6 fram tills årsskiftet. Sen är det ny licens eller Creative Cloud som gäller. /Max Tack! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oller Visuals Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 ---- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted November 6, 2012 Share Posted November 6, 2012 Det är somewhat nerd-level. Men de bytte till Rec709 i MKIII istället för 601. Har du ett par klipp som du är petig med kan du skicka ett PM med länk så kan jag dra ut en DPX du kan jämföra med... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OP5 Posted November 7, 2012 Author Share Posted November 7, 2012 Det är somewhat nerd-level. Men de bytte till Rec709 i MKIII istället för 601. Har du ett par klipp som du är petig med kan du skicka ett PM med länk så kan jag dra ut en DPX du kan jämföra med... OK, I have no idea about anything of what you just said, men det kanske blir aktuellt i framtiden, så jag tackar för erbjudandet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted November 7, 2012 Share Posted November 7, 2012 Det var mest för Oller Visuals... :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FelixWallsten Posted November 11, 2012 Share Posted November 11, 2012 Klarar du EX1 filerna borde inte 5D filerna vara några problem, alternativet du har är att exportera till ett mer redigeringsvänligt format som ProRes etc. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts