Gå till innehåll

Dagens bästa Canon systemkameror - fortfarande 60D och 7D? ~ 10.000 kr?


horlurar

Recommended Posts

Tjena!

Ska börja med att jag var mycket aktiv här för några år sedan, och då var jag väldigt intresserad av film/foto också. Men när jag började gymnasiet (natur :( ) hade jag ingen tid för det...

 

Nu är jag dock tillbaka, hur ligger det till i dagsläget?

Förut var det 60D och 7D som var folk var mest hypade över för runt 10.000 kr.

 

Jag kommer använda den till både videoinspelning och till foto.

Har Canon släppt några nya riktigt bra kameror som de som nämndes?

Finns det uppgifter om att det kommer släppas någon sådan inom snar framtid eller tycker 60D och 7D fortfarande håller 2012?

Min budget är som sagt runt 10k

 

Tack för all hjälp

 

blev lite för mycket text märker jag :h

Länk till kommentar
Share on other sites

Canon har fallit ur racet - Är man ute efter en "duglig" dslr för en löjligt låg prislapp är det fortfarande 550D osv som gäller, men annars finns det bra mycket mer "bang for the buck" hos andra tillverkare idag.

 

5D Mark III är en fin hybrid för de som främst sysslar med fotografering men även bitvis med film - Men du betalar för stillbildskameran.

Vad gäller video ligger Panasonic GH2 och kommande GH3 bland toppen (Tvåan har ju funnits ett bra tag men presterar fortfarande löjligt bra tack vare firmware hack). Trean är ett riktigt kap om man vill lägga sig mellan konsument DSLR och Blackmagic Cinema Camera (som går för en 25-ish tusen).

 

Canons 5D Mark III presterar väldigt bra i videoläge, men saknar vettigt codec, något andra tillverkare har börjat fokusera på (Allra senast Panasonic med GH3). Canon 6D som ska släppas förväntas ha 5D Mark III's videospecs i "mindre paket", vilket självklart är trevligt för fotoenthusiasterna med lite tajtare plånbok men som ändå vill ha okej videoläge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för era svar!

5D mark kamerorna verkar nice, III är dock för dyr för mig så mest intressant var 5DMII.

 

Oller Visuals, hur skulle man kunna hitta det menar du?

Begagnad förstås (annars kostar de ju 13k+) men kollade lite snabbt på blocket det var inte så stor skillnad där heller..

Säg gärna till om du vet vart man kan hitta sådant i Sverige :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...