Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Okej - så här är det egentligen... Jag har en långfilm som är redigerad i 1080P, filmad i 25fps.

Denna behöver jag få ut med så bra kvalitet som möjligt, med text.

Textningen är tänkt att ske via Encore (om inte bättre alternativ finns). Så... För att få ut maximal kvalitet via Encore så blir det tydligen Bluray 720, men då är det 50P (eller är det i?).

Då då är frågan hur jag bäst ska exportera ut materialet från Premiere? Och om något ska förberedas? Inte minst undrar jag över 25P till 50P.

Postad

Jag hade faktiskt exporterat ut den som den är, dvs 1080 men nu som 1080i för att öht kunna brännas på Blu-ray.

Att skala ner förlorar man kvalitet på samt att 1080p25 som exporteras ut som 1080i25 ser riktigt bra ut. Jag använde x264 Pro från x264 PRO | Adobe Creative Suite H.264 Encoder i somras för att rendera ut just 1080p25 till Blu-ray och det såg jättebra ut. Jag fick en förklaring av han som skapat x264 Pro att hans encoder gör någonting som gör att blu-ray-spelaren "förstår" att materialet verkligen är progressivt och att det inte skall de-interlaceas. Vad den exakt gjorde minns jag inte och jag vet inte om den Blu-ray exporter som följer med Premiere Pro gör likadant. (Jag glömde jämföra...)

Hade jag varit i dina kläder hade jag renderat ut tex en minut som 1080i och sedan samma minut nedkonverterat till 720p50 och bränt en Blu-ray med två knappar på. En knapp går till 1080i-versionen och den andra går till 720p50-versionen. Sätt dig/er ner i soffan och titta om ni kan se skillnad. Är skillnaden noll eller minimal får man sätta eventuell kvalitetsförlust mot den tid det tar att nedkonvertera. (Dvs, är det värt att nedkonvertera om man inte ser skillnad?)

Rapportera gärna tillbaks dina resultat! :)

EDIT:

Så här svarade han på min fråga angående om jag skulle göra om 1080p25 till 1080p24 för att då kunna dra nytta av progressiv 1080 när jag skulle göra Blu-ray:

"Stay at 25 fps. I take all the magic flag headaches of that out of the equation for you.

For 1080p25 the plugin uses the "fake-interlaced" flag so that it encodes at 25p (coz the source IS progressive) but the Decoder thinks it's 25 interlaced."

Postad

Ja, ju högre kvalitet desto bättre - huvudsaken är att materialet går att ta in i Encore för att lägga in textningen.

Det är egentligen DÄR som skon klämmer.

Filmen ska visas om tio dagar i SF Filmstadens största salong i Umeå - så därför är högsta möjliga kvalitet önskvärd.

Jag har provspelat DVD-version av filmen på plats - och blev överraskad över hur bra det ändå såg ut.

Postad
Inser just att den codecen kostar 300 dollar... Vad rekommenderas i övrigt?

Jag rekomenderar det jag skrev tidigare, även när du renderar ut med den inbyggda encodern i Premiere Pro:

Hade jag varit i dina kläder hade jag renderat ut tex en minut som 1080i och sedan samma minut nedkonverterat till 720p50 och bränt en Blu-ray med två knappar på. En knapp går till 1080i-versionen och den andra går till 720p50-versionen. Sätt dig/er ner i soffan och titta om ni kan se skillnad. Är skillnaden noll eller minimal får man sätta eventuell kvalitetsförlust mot den tid det tar att nedkonvertera. (Dvs, är det värt att nedkonvertera om man inte ser skillnad?)

Både 1080p25 utrenderat till 1080i samt 720p50 går att använda för att texta i Encore.

Ett annat alternativ är ju att rendera ut som en intermediate till 1080p25 för att sedan konvertera till 1080p24 om man absolut vill ha 1080p på Blu-ray. Det tar längre tid och på dom tester jag gjorde förut med Adobes inbyggda encoder så kunde jag inte se skillnad mellan 1080p25 utrenderat till 1080i eller 1080p24. Jag gjorde testet tittandes i soffan, där man vanligtvis sitter och tittar. Jag tyckte inte det var värt besväret, men jag skall inte neka till att det kändes mer "rätt" bara därför att... :)

Jag använde Adobe Audition för att stretcha ljudet för att behålla pitch.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...