rattapa1604319881 Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Hej! Manus och skådisar redo, nu saknas enbart en vettig kamera. Den ska ge ett proffsigt intryck och vara anpassad för filmskapande. Den ska ha det som krävs för att göra en amatörfilm som ändå ger ett proffsigt image. Någon kunnig som har något förslag på en sådan kamera? Tack på förhand! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Låter som drama/kortfilm? Vad ska ingå i dessa 15-30? Kamera? Linser? Batterier? Stativ? Mikrofon? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rattapa1604319881 Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 allt i allt ska det gå på max 30 - 35 tusen :) Filmen ska bli runt 60 minuter lång, men självklart vet jag att resultatet kommer bli lidande av den låga budgeten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Blackmagic Design: Blackmagic Cinema Camera Går just nu endast att förbeställa, men enligt Blackmagic Design ska kameran finnas tillgänglig i slutet av månaden. Svenska återförsäljare: Blackmagic Cinema Camera (22.290 kr) Blackmagic Cinema Camera - Macoteket (28 995 kr) Blackmagic Cinema Camera (20 996 kr) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jawhns Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Pratade med en återförsäljare tidigare idag och de sa att om man inte har förbeställt redan så är chansen att man får kameran innan November ganska liten. Vad de vet så kommer BMD skicka ut några demo ex till försäljare. De hade dock ingen aning om när eller hur många det blir. Det är dock den mest prisvärda kameran! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Hörde samma sak idag - dvs beställer man idag så är det LÅNG lev tid. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PabloFernandez Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Canon 5D MII + bra gluggar + axelrigg + lite ljus + liten dolly + stativ + lite andra tillbehör... Så ser mitt kitt ut och jag är jättenöjd. Kan ta på mig vilka produktioner som helst utan att skämmas för resultatet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rattapa1604319881 Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 De verkar riktigt grymma när det kommer till bildkvalité. Men vad tror du slutpriset hamnar på med mic, stativ och objekt? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rattapa1604319881 Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 grymt ska titta vidare på det. tackar! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjolnarn Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 BMD kameran säljs utan objektiv, räkna 20 tkr till och uppåt för ett bra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tolin Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 BMD kameran säljs utan objektiv, räkna 20 tkr till och uppåt för ett bra. Det finns helt dugliga objektiv under den prislappen, och oftare hyr man dyrare objektiv än köper. BMD kameran med sin EF mount stödjer ju en hel del lower-range objektiv också. Samyang har tydligen släppt ett gäng "cinema lenses" nyligen, som visserligen snarare är re-housed fotoobjektiv men de ska tydligen vara ett efterlängtat budgetalternativ till Zeiss uppsättning. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max_H Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 De verkar riktigt grymma när det kommer till bildkvalité. Men vad tror du slutpriset hamnar på med mic, stativ och objekt? Tänk på att den har vissa tekniska begränsningar - lite beroende på vad du ska göra. Att filma ett "nätstaket" eller panorera över ett tegeltak innebär utmaningar. "Plugga" lite när det gäller Moiré och Rolling Shutter issues. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjolnarn Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Om vi återgår till beprövade kameror så har jag bara gott att säga om min egen Sony NX-HXR 70 E , lillebror till Nex 100 :n , strax under 30 utan stativ , extern mik medföljer dock . 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shoomedia Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Om vi återgår till beprövade kameror så har jag bara gott att säga om min egen Sony NX-HXR 70 E , lillebror till Nex 100 :n , strax under 30 utan stativ , extern mik medföljer dock . HXR-NX70 är inte lillebror till NEX FS-100. Den är lillebror till HXR-NX5 och tvilling, men inte enäggstvilling med HXR-NX30. Går inte att jämföra den med NEX FS-100 men HXR-serien har samma färginställning och går att matcha FS-100. Har både en NX5 & FS-100. BMCC är ju bra i kontrollerade miljöer som kortfilmer och planerade saker - typ jag ska filma i just den här kurvan på BMX-tävlingen. HXR-kameror är mer run & gun-kameror. Gluggar till BMCC kan du börja med en Sigma eller Tamron normalzomm typ 24-70 eller liknande. Går på max 8000 nya men se till att de är F2.8. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shoomedia Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Blackmagic Design: Blackmagic Cinema Camera Går just nu endast att förbeställa, men enligt Blackmagic Design ska kameran finnas tillgänglig i slutet av månaden. Svenska återförsäljare: Blackmagic Cinema Camera (22.290 kr) Blackmagic Cinema Camera - Macoteket (28 995 kr) Blackmagic Cinema Camera (20 996 kr) Protel & Mediatekniks priser exkl. moms. Jag rekommenderar att du köper från Mediateknik - bästa av dessa tre. Protel kan video men bryr sig bara om stora kunder. Macoteket kan inte film ordentligt. Kvar blir bara Mediateknik - trevliga och kunniga och har dessutom bäst pris. Blackmagic Cinema Camera 26245 kr 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StenR Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Protel & Mediatekniks priser exkl. moms. Jag rekommenderar att du köper från Mediateknik - bästa av dessa tre. Protel kan video men bryr sig bara om stora kunder. Macoteket kan inte film ordentligt. Kvar blir bara Mediateknik - trevliga och kunniga och har dessutom bäst pris. Blackmagic Cinema Camera 26245 kr Finns flera återförsäljare: Blackmagic Cinema Camera - Lindqvist Radio & tv (ring/maila för prisuppgift) http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13819728/blackmagic-design-cinema-camera 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Shoomedia Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 LRTV kan jag oxå rekommendera. Utav de tre tidigare uppräknade kan jag bara rekommendera Mediateknik. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjolnarn Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Om det nu är BMD kameran som trådskaparen kommer att använda hittade jag just ett flöde i Avid för raw dng images direkt från kameran , full size med möjlighet att välja vilka delar som skall användas eller skala ner till 1080 p , kanske även är intressant för er andra , jag använder Boris Red - Avid FX som ett filter i Avid Symphony . 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rattapa1604319881 Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 tackar för eran support :) ska titta vidare på det här! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rattapa1604319881 Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Med BMCC fick man även ett schysst program för att klippa och redigera (da vinci), har ni något annat tips på ett bra redigerings program? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts