Jump to content

Videokamera för nybörjare

Rickard.Nilsson

Recommended Posts

Hej!

Jag har länge velat filma och göra mina egna kortfilmer. En bra start är därför att köpa en kamera. Jag har kollat runt lite på Internet och har hittat en del som verkar schyssta. Jag hittade också detta forum och vill därför be er om tips och råd.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12889636/nex-vg20 - är ett alternativ. Vad tycker ni? För mycket pengar? För lite pengar? Fattas något? Överflöde av något?

Tanken är att köpa något som faktiskt varar i ett tag. Jag vill inte köpa något som är jättebra till en början, men att kameran efter ett tag begränsar mig för att den var för billig e.d. Jag talar givetvis inom rimliga ramar. 13 000 SEK ligger maxbudget på. Länka gärna några kameror som ni själva använder eller någon som ni tror är bra för mitt ändamål. Jag uppskattar alla möjliga kommentarer på detta. Återigen, detta är min första filmkamera.

Slutligen, hur är andrahandsvärdet på en filmkamera, inom denna prisklass: http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12889636/nex-vg20 ?

Vänligen,

Rickard Nilsson

En kamera för nybörjare, vill du då ha något med tillgång till (något begränsade) manuella inställningar, som trots det kan sköta sig själv, eller en typ hemvideo-kamera? För runt 5000 så får du just det, en hemvideo-kamera. Troligen en rätt bra sådan också. Men med avsaknad av en hel del saker som krävs för en "riktig" film förstås. Mörkerhanteringen brukar väl vara rätt kass och resulterar ofta i ett brusigt resultat. Men har du någon "kravlista" eller dylikt, så man ser ungefär vad du letar efter för något?

De flesta här inne lär säga DSLR. Skumma igenom forumet, många trådar om ungefär samma sak. Som sagt, VG20 är unik i sin prisklass, sedan vad som är "bäst" är tycke och smak. Är du mest ute efter att berätta storys och inte direkt tekniskt intresserad & ej heller beredd att lägga en del pengar på tillbehör (som i fallet med en DSLR), kör på VG20. Det är ju en videokamera, till skillnad från en stillbildskamera.

Dock finns det ju ganska automatiserade DSLR med bildstabilisering i huset etc. Talar förstås, som vanligt om Sonys kameror. Men jag tycker autolägena är rätt bra på dessa, dock väldigt begränsad i det manuella spektrat. Kanske ungefär vad TS letar efter?

Jag skulle faktiskt inte satsa på en kamera som "varar ett tag" om det gäller en förstagångskamera. Mycket bättre att satsa på något litet och enkelt - Bara för att bekanta sig med de grundläggande sakerna som att sätta exponering, vitbalansera, utveckla ett personligt bild- och berättarspråk och allmänt experimentera.

• 2 weeks later...
Hänger på här ja.. Om och när börjar DSLR-kameror (var tvungen att googla vad det är) bli ovärt? Dvs när kostar DSLR-kameror så mycket att man får en bättre vanlig videokamera?

När de kostar så här mycket kanske:

Canon EOS 1D X kamerahus - Rajala Pro Shop

Canon EOS 1D C kamerahus Beräknad leveransstart oktober 2012 - Rajala Pro Shop

Då skulle jag nog hellre skaffa något sånt här:

Sony NEX-FS100 - Lindqvist Radio & tv

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/13767951/sony-nex-fs700e-utan-objektiv

Med andra ord, en systemkamera(?) är bättre än en videokamera upp till 60000+ ? Eller en DSLR-kamera? Lite osäker på begreppen här. =)

Sten menar att du kanske ska skippa systemkameran när den börjar kosta lika mycket som en superior videokamera...

De är poppis för att de är billiga och var unika ett tag på marknaden med stora sensorer. Läget är annorlunda nu. T.ex. begagnad AF101 ligger på samma pris som en 5dmk2.

edit: ...för att inte tala om blackmagic's kamera

Med det sagt så måste jag tillägga att "videokameror" under 10 000 kr idag känns lite som ett dött släkte, normalkonsumenten köper hellre en kompakt som klara både Full HD-filmning och att ta skapliga foton, medan den mer seriösa i regel köper en systemkamera av någon form. Visst, det finns sina nackdelar med dem, men pris/prestanda har aldrig varit mysigare.