Jump to content

Recommended Posts

[video=youtube;s-OtuxqRE6Y]

COLLIDE

DVDCOLLIDE CROP.jpg

Produced/Music/Story/Written/Directed by: Georgios Molander

Genre: Psychological Thriller, Mystery

Cast: Johan Cano Gülenay, Mats Johansson and Vincent Lane

Tagline: "Everyone has a dark side"

Plot: A man mysteriously wakes up in a forest with no memory of who he is. Being cut between another mysterious timeline, he soon realizes what is happening.

Release Year: 2012

Camera: JVC GZ-HD 10

Edit: Vegas Movie Studio HD Platinum 10.0

Bakgrund:

Den 25: e april 2012 hade den här filmen premiär i Huddingegymnasiet's aula. Där presenterade jag mitt projektarbete, som då är denna film.

Titeln på mitt projektarbete är "Vad vill jag göra inom film?"

Meningen med filmen var inte att skapa och producera det bästa jag personligen kan (vilket var svårt med tanke på omständigheterna; jag hade fortfarande skolan vid sidan av), utan att se efter vilken del av produktionen jag ansåg vara det jag helst skulle vilja arbeta med. Jag arbetade dock många timmar varje dag för att få ihop allt. Jag var insnöad och det var riktigt roligt.

Jag ville också inte skapa en film som skriker det uppenbara, utan jag vill att publiken får tänka till lite.

------------------------------

Vad tycker ni om filmen?

Då jag arbetat med handlingen och karaktärerna mest utav allt, undrar jag vad ni tycker om just dem?

Något annat ni vill tillägga?

Uppskattar all feedback :) Jag lever för det här!

Hej!

Kul att du var ambitiös! Det är svårt att producera amatörfilm, många blir aldrig ens klara med deras projekt! Men det har du ju blivit, så grattis. Och något som alltid gynnar en själv med att producera eget är att man lär sig något så fruktansvärt mycket på det.

Nu till kritik. Det första felet jag tycker du gör är att be om ursäkt för din film. Det är alltså det första jag får läsa som tittare, att utrustning har krånglat osv. Redan där sänks mina förväntningar och därav filmens värde. Fotot är ok tycker jag, men ljudet är kasst. Extrem noise reduction på dialogerna för det att låta som världens mest komprimerade ljudfil, och många pålagda ljudeffekter (t ex pipet) är för höga och störande. Regin är inte nödvändigtvis dålig, men ojämn (futtiga skrik på hjälp frun huvudkaraktär t ex). Musiken känns halvdan och stressad. Ett snabbt försök till mainstreamens stämningssättare. Tyvärr kan jag inte kommentera så mycket av själva historian då de tekniska missarna drog alldeles för mycket fokus.

För att sammanfatta detta: visst det är svårt att göra film. Mycket kan gå fel. Men jag tror att du, trots alla förhinder, nöjt dig lite för tidigt med alla olika parter. Visst, det är inte bra att vara åt det andra hållet häller; att aldrig nöja sig. Men man får jobba på och lära sig att hitta ett mellanting. Men jag har inga tvivel om att du kommer lära dig det ifall du brinner så mycket för film som du säger att du gör, så fortsätt producera eget! :)

Tack för ditt svar!

Helt rätt. Lärt mig otroligt mycket. Jag är väldigt glad över att jag gjort detta :)

Nu är det ju så att om man nu kollar på filmen utan att veta bakgrunden (såsom mick-besvär etc.) så blir intrycket väl mycket sämre än så som du nu upplevde det. Jag förstår absolut din punkt och resonemang. Förväntningarna blir absolut inte höga, men med tanke på omständigheterna, kan man väl känna att jag lyckas riktigt bra ändå. Som sagt var detta inte ett projekt som skulle visa perfektion. Utan ett projekt som skulle ge mig alla delar inom film. Jag tror att om man nu skulle läsa min rapport, skulle man inse att jag inte varit ute efter en perfekt produktion. Jag kan skapa något mycket bättre :) dock tycker jag att filmen blev helt okej, men jag är inte nöjd och det är bra.

Kritiken som du gav är något jag redan vet om i stort sätt. Skulle man kunna be om en rewatch? - Skulle betyda väldigt mycket!

Där du följer handlingen mer än det tekniska :)