Gå till innehåll

ISO på videokameror?


plf66

Recommended Posts

Finns det någon som gjort tester vad videokameror (typ Sony Z1, Z5, Z7, EX1, Canon XHA1, Panasonic 150, 170 m fl) har för ISO-känslighet på olika dB (gain)-inställningar?

 

Jag har filmat lite med Canon 60D senaste veckorna, och jag upplever den inte alls som speciellt ljuskänslig. Bruset sticker snabbt iväg. ISO1600 kanske användbart ibland. ISO3200 knappt användbart ens vid nyhetsbevakning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad har du för bländare på ditt objektiv?

 

Bara ISO säger inte mycket, men håller med om att det 1600 och över är väl brusigt på 550D,600D,60D. 5DmII o mkIII funkar ett par steg högre.

 

Bländare beror på vilket objektiv jag sätter på. Bländare har i alla fall inte direkt med iso och brus att göra, det är säkert.

 

Iso är intressant. Tar jag min lösa exponeringsmätare och mäter ljus med, så ska jag kunna ställa in de värdena (slutartid och bländare) på kamera och objektiv.

Nu är min exponeringsmätare lite äldre, med Asa och Din, men den var den jag lärde mig fotografera med på 70-talet, och den är fortfarande med i kameraväskan tittat som tätt när jag vill få en kontrollmätning när jag tar stillbilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns lite native ISO's som ger mycket mindre brus. Dessa måste du tyvärr "låsa upp" med magic lantern. De finns inte tillgängliga av canon från början.

 

Native ISO's:

160, 320, 640, 800, 1250, 1600, 2500

 

Annars är ju 5D mkIII sjukt bra, tror inte det finns en kamera som kan prestera så bra i 12800 för en så relativt liten peng. 6400 är helt klart användbart. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns lite native ISO's som ger mycket mindre brus. Dessa måste du tyvärr "låsa upp" med magic lantern. De finns inte tillgängliga av canon från början.

 

Native ISO's:

160, 320, 640, 800, 1250, 1600, 2500

 

 

Kan du ta detta på svenska är du snäll?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte ens googlingsbart eftersom det inte framgår vad det har med frågeställningen att göra. Men du kanske svarade i fel tråd av misstag...

 

Har du ingen som helst drift att vilja ta reda på saker själv, eller måste allt läggas upp? Native ISO's är ISO-värden som är "skapta" för kameran. Dessa brusar minst. Som sagt har du idag inte tillgång till dessa värden på din 60D, då du inte har Magic Lantern på din kamera(?). Med ML installerat kan du välja native ISO's istället för standardvärdena.

 

Fördelen blir då att bilderna inte blir lika skadade längre och du behöver inte köpa en ny kamera. Med pengarna du sparar kan du anställa nån avdankad kommunalarbetare att googla saker åt dig.

 

Jag gör din framtida anställdes jobb lite lättare och bifogar också en tråd som behandlar ämnet, samt en googling.

 

Let me google that for you

http://forum.voodoofilm.org/videoteknik/32571-iso-160-ger-mindre-brus-aen.html

Länk till kommentar
Share on other sites

.... då du inte har Magic Lantern på din kamera(?). Med ML installerat kan du välja native ISO's istället för standardvärdena... .

 

Vad jag kan se finns inte Magic Lantern för mina två st Sony HVR-Z1E som jag använder för filmning. Men jag är väl inte lite bra på googling som du.

 

Vad jag frågade var "Finns det någon som gjort tester vad videokameror (typ Sony Z1, Z5, Z7, EX1, Canon XHA1, Panasonic 150, 170 m fl) har för ISO-känslighet på olika dB (gain)-inställningar?"

 

Det enda som framkommit ovan är att alla dessa har samma ljuskänslighet. Jag undrar om ägare av EX1 verkligen håller med om att de har samma ljuskänslighet som en Canon XHA1?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror man kan hitta en del om man googlar på "native ISO" för både videokameror och digitala filmkameror, det är den "naturliga" ljuskänsligheten vid 0db tror jag. Tyvärr så krånglar DSLR till det här eftersom i samband med Canon-kameror så används begreppet native ISO för att beskriva det ISO-värden som är direkt hämtade från sensorn (som 160, 320 osv) medan andra ISO-värden (200, 400 osv) är framräknade i kamerans processor från de andra ISO-värden genom att digitalt ändra ljusstyrkan från sensorn, det är alltid en helt annan sak än vad trådskaparen frågar om. Jag är också intresserad av trådskaparens fråga eftersom jag vill ha en kamera med så hög naturlig ljuskänslighet som möjligt, jag har t ex läst att Sony FS100/700 ligger på ca 500.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...