Gå till innehåll

ISO 160 ger mindre brus än 100? Hjälp mig bena ut detta!


PontusParson

Recommended Posts

Philip Bloom visar i videon nedan hur han har sin kamera inställd när han filmar, allt för att optimera bildkvalitén.

Det som gör mig förvirrad är att han säger att ISO 160 brusar mindre än 100? Han säger också att han multiplicerar (160, 320, 640, 1280) ISOn i lågljussituationer då detta ger minst brus.

 

Hur fungerar detta? Stämmer det över huvud taget? Gäller detta även för mig med 550D och Magic lantern?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

ISO 160, 320, 640 etc är "native" ISO's - dvs kamerans original-nivåer. Sätter du ISO på 100 så utgår kameran från 160 och underskjuter sedan med 60 för att få nivån du är ute efter. Allt har att göra med algoritmen i chippet som är bättre på att lösa just 160-tal (320, 640 etc etc).

Gäller för de flesta dslr-kameror. Däremot vet jag inte om 550D kan ställa in Native ISO utan Magic Lantern.

Länk till kommentar
Share on other sites

ISO 160, 320, 640 etc är "native" ISO's - dvs kamerans original-nivåer. Sätter du ISO på 100 så utgår kameran från 160 och underskjuter sedan med 60 för att få nivån du är ute efter. Allt har att göra med algoritmen i chippet som är bättre på att lösa just 160-tal (320, 640 etc etc).

Gäller för de flesta dslr-kameror. Däremot vet jag inte om 550D kan ställa in Native ISO utan Magic Lantern.

 

Ja okej, tack! :) Jag kör ju med ML så det lär inte bli några problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

ISO 160, 320, 640 etc är "native" ISO's - dvs kamerans original-nivåer. Sätter du ISO på 100 så utgår kameran från 160 och underskjuter sedan med 60 för att få nivån du är ute efter. Allt har att göra med algoritmen i chippet som är bättre på att lösa just 160-tal (320, 640 etc etc).

Gäller för de flesta dslr-kameror. Däremot vet jag inte om 550D kan ställa in Native ISO utan Magic Lantern.

 

Varför gör dom inte så kamerorna har 160, 320... istället för 100... redan från början om det ändå är native?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...