Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! :)

Detta kortfilmsmanus har jag arbetat på den senaste tiden. Det kommer att filmatiseras av RagdollPictures.

Vad tycker ni, vad behövs förbättras?

Handling: Varje dag står Kenny på gatutorget och demonstrerar. Han står alltid på samma plats eftersom den enligt honom är den ideala platsen för hans budskap. Idag är dock platsen upptagen, vilket Kenny inte kan tolerera.

Tack på förhand!

Protestera Mera- Manus Version 2..pdf

Posted

Formatering

Du verkar inte använda ett manusprogram, för det ser väldigt tokigt ut.

Scenrubrikerna brukar vara i versaler, och inte numrerade:

1. Ext. Gatutorg – Dag

->

EXT. GATUTORG - DAG

Scenrubrikerna är indenterade ett steg, men de ska vara på samma avstånd som action.

Karaktärernas namn ska vara i versaler vid dialog och första gången vid introduktion.

Sidnumrering börjar på sidan två, (omslagssidan och sida 1 ska vara onumrerade) och brukar vara i övre högra hörnet.

En radbrytning har gjorts direkt under en karaktär på sidan 1, det blir fel.

Dialogen är också felaktigt indenterade, har du använt typ Word och sen gjort en PDF?

Använd hellre ett program som Celtx eller Trelby (just dessa två är gratis, open source och funkar på de flesta datorer), så blir det lättare att läsa utan att man hänger upp sig på formateringsmissar.

Stavning

Bra, inte många uppenbara fel, men "Mittemot" är mig veterligen inget riktigt ord, utan två: Mitt emot!

Dialogen

Över lag bra, men lite väl krystat ibland. Här är ett exempel som jag hade trimmat:

Kenny

Därför att man syns över hela torget. Restaurangerna har

lunchöppet mellan klockan elva och två och den här platsen är

strategiskt utformad för att mitt budskap ska nå fram.

Så här istället:

KENNY

Dom har lunchöppet från elva, så platsen

är perfekt för att visa upp mitt budskap.

Man syns över hela torget.

Dvs. mindre akademiskt, lite mer flyt, som jag tycker passar bättre in på Kenny.

Storyn

Tyckte det var en kul liten sketch, med twisten på slutet!

Men borde inte Kenny säga något innan han sticker, typ "Vad fan gör du?", eller skrika ut sin smärta eller vad som helst. Tycker det blir för passivt om han bara kravlar iväg helt tyst.

När Kenny berättar vad han demonstrerar mot tycker jag det vore lämpligt att vi fick se hans skylt.

Sen är jag lite tveksam över att Vincent i sin dialog uttrycker ett förakt mot arbetslösa, men sen blir det inget som "levererar" på det. Men om sketchen är rappt gjord så är det förmodligen irrelevant.

Lycka till!

Posted
Formatering

Dialogen är också felaktigt indenterade, har du använt typ Word och sen gjort en PDF?

Använd hellre ett program som Celtx eller Trelby (just dessa två är gratis, open source och funkar på de flesta datorer), så blir det lättare att läsa utan att man hänger upp sig på formateringsmissar.

Men borde inte Kenny säga något innan han sticker, typ "Vad fan gör du?", eller skrika ut sin smärta eller vad som helst. Tycker det blir för passivt om han bara kravlar iväg helt tyst.

Sen är jag lite tveksam över att Vincent i sin dialog uttrycker ett förakt mot arbetslösa, men sen blir det inget som "levererar" på det. Men om sketchen är rappt gjord så är det förmodligen irrelevant.

Lycka till!

Ja det stämmer att jag skrivit i Word. Jag har inte använt mig av manusprogram då jag trott att de varit alltför krångliga att sätta sig in i och därmed onödiga. Men tänk vad fel man kan ha! Jag har laddat ner Celtx och det var väldigt smidigt. Det blir både snyggare och underlättar skrivandet. Så det tackar jag för!

Du har helt rätt i att Kenny inte bör vara tyst och det är åtgärdat nu.

Angående Vincents uttal om arbetslösa: Ja anser nog att det är irrelevant. P.g.a. att det blir själva vändpunkten och att dem därefter börjar bråka så dras tempot upp och då spelar det ingen roll. Det tycker jag i vilket fall.

Tack så mycket för hjälpen, och för att du tog dig tiden!