Gå till innehåll

Dator för färgkorrigering/redigering med tunga filer


david-

Recommended Posts

Vill gärna få råd av er som kan mer om sånt här än vad jag kan, så jag inte gör något dumt köp.

 

Jag vill köpa en riktigt bra dator för omkring 25.000 som ska vara till färgkorrigering och redigering. Den ska kunna hantera RED och liknande filer.

Jag undrar då vad jag behöver, är det några speciella specifikationer som t.ex två processorer?

 

Jag funderar på iMac eftersom jag då också får en riktigt bra skärm för färgkorrigering, det blir smidigt eftersom allt är inbyggt i skärmen plus att om jag väljer mac så kan jag använda ProRes, vilket verkar vara det enklaste och bästa alternativet att konvertera filer till. Eftersom det är gratis medan Cineform inte är det så spar jag pengar på den fronten.

 

Vad tror ni andra? Ska jag satsa på en macdator som iMac eller MacPro, en hackintosh (har hört att dom inte alltid är så stabila) eller en PC?

 

Edit: Om jag ska välja iMac så ska jag tydligen vänta då de snart verkar släppa en ny version med Ivy Bridge-processor. Däremot är väl 16GB ram max vad du kan stoppa i en iMac?

Länk till kommentar
Share on other sites

Windows eller Mac är ju lite smaksak, personligen tycker jag att det är smidigare då jag arbetar mycket med web, grafik, video och musik. Att ha touchpaden tillgänglig med alla svep man kan göra är verkligen guld, och jag har i princip ersatt musen med den helt. Du kan ju använda dig av flera skrivbord i Lion, vilket också är en funktion jag uppskatta väldigt mycket. Men andra kanske föredrar Windows system att hantera fönster. Det huvudsakliga i det hela är dock just touchpaden och gesterna, som är betydligt lättare att lära in (och träffa rätt) än alla eviga kortkommandon man använder sig av i Windows. Men oavsett vad du väljer. Bekymra dig inte med Hackintosh, du får aldrig ut samma sak där som i en riktigt mac, utan i så fall fungerar det nog bättre att bara ha windows i den, helt enkelt.

 

Vidare så tycker jag en imac är ett bra val, dock möjligen inom en mindre budget. Ska du köpa dator för omkring 25000 så vet jag dock inte vad som är bäst. Rent prestandamässigt så finns det där nog ganska mycket att vinna på att ta en PC istället. Just nu. Men samtidigt, så finns ju chansen att det börjar smyga sig in 6-kärniga processorer även i imacarna, vilket såklart kan vara värt viss väntan. Dock känns det inte riktigt sannolikt i nästkommande generationsskifte. Men man vet ju aldrig. Jag antar att du är kvar i USA och det är därför du ska ha datorn, således så borde även den nya generationen komma dit innan den når Sverige, exempelvis. RAM-minnet är mycket riktigt begränsat till 16 GB just nu, och grafikkorten som sitter i imacarna är väl inget att föra en fanfar över, men de duger.

 

"Två processorer" kanske är overkill, men sex eller åtta processorkärnor känns ju betydligt mer framtidssäkert än 4. Höga klockfrekvenser är väl inte riktigt vad som behövs i en riktig arbetshäst, men man kanske bör ha en processor på åtminstone 3 GHz. Jag skulle oavsett vad jag valt tagit minst 12 GB RAM, helst 16. Köper du en imac kan du enkelt installera detta själv genom att skruva upp en lucka på undersidan, och behöver således inte betala mer än ringa 1000 kr, jämfört med de hisnande 5000 som Apple tar ut själva. Det är 4 slots för RAM i alla imacar i dagsläget. Beroende på vilket/vilka program du använder så utnyttjar de ju grafikkort på olika vis, Adobe-serien kan ju använda GPU-acceleration t ex. där är jag dock inte så insatt.

 

Bottomline: Ska man prompt lägga ut så mycket som 25 000, så skulle åtminstone jag ha riktat blicken åt ett annat håll än en Mac, åtminstone om det är prestanda och framtidssäkerhet som lockar. Vet du med dig att du trots budgeten kommer byta dator inom loppet av några år, skulle jag gått ner lite och köpt en high-end imac, om någon månad då nästa version (antagligen) dyker upp. Är det istället en arbetshäst, där portabilitet inte är något nödvändigt, som du vill åt, så skulle jag i sin tur ha köpt en rejäl PC som verkligen har lite extra "edge".

 

Ska du ha den "på jobbet", så kan du ju höra runt med kollegorna ungefär vilka specifikationer de sitter inne med i sina burkar. Att köpa en imac eller en billig Mac pro för att pyssla med 4K (antar att det är det du ska peta i den?) kanske är lite väl på gränsen kan jag tycka. Men i grund och botten handlar det ju mycket om hur programvarorna du använder utnyttjar hårdvaran. Är du dock osäker skulle jag hellre ligga i överkant, än i underkant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fördelen med PC är att det blir enklare för dig att byta upp dig monitor-wise när nyare modeller kommer ut på marknaden. Samma sak vad gäller komponenter rent prismässigt - Det finns ju ett enormt mycket större utbud av PC-komponenter från olika tillverkare vilket håller priserna nere (Och du kan kontinuöst uppgradera datorns alla komponenter allt eftersom nyare och bättre varianter släpps).

 

Fördelen med Mac har du redan berört - ProRes och väldigt kompakt.

 

Nu är jag något av en datorfjant som hela tiden är inne i datorn och mekar med nya komponenter, så för mig är det där PC säljer in sig. Däremot ser jag fördelarna med en kompakt dator som (trots dyr) är framtidssäker. Däremot vette fan om en MacPro med quad-core processor inte är lite outdated, och en sån vill de ha 24 tusen för. Satsa på en hecta- eller octa-core iallafall, känns lite mer logiskt.

 

Men det är bara mina tankar :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för bra svar!

 

Grejen är inte att jag sdiktar på siffran 25.000 utan jag tänkte snarare att det är runt den prislappen man kommer landa på om man ska ha en dator som ska klara av de tyngre filerna. Tror ni att man kan leka med 2-4k filer på en iMac? Jag vill bara inte tacka nej till sånna jobb bara för min dator inte klarar av det liksom.

 

Så svårt att veta vad som väger mest, bättre hårdvaror i PC eller stabilare och smidigare system med Mac.

 

Kan ProRes jämföras med Cineform? Om dom är ungefär likadana så kanske det är bättre att jag köper PC och Cineform istället. Men om ProRes är bättre så kanske det är värt med Mac.

Länk till kommentar
Share on other sites

eller stabilare och smidigare system med Mac.

Om du hittar källor på det där får du gärna dela med dig ;) Som användare av båda under en bra tid märker jag ingen märkbar skillnad vad gäller stabilitet - Men självklart är en hexacore pc med starkt grafikkort bättre än en medelmåtta mac, och tvärtom - dålig hårdvara kan ju göra det mest stabila system instabilt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du hittar källor på det där får du gärna dela med dig ;) Som användare av båda under en bra tid märker jag ingen märkbar skillnad vad gäller stabilitet - Men självklart är en hexacore pc med starkt grafikkort bättre än en medelmåtta mac, och tvärtom - dålig hårdvara kan ju göra det mest stabila system instabilt.

 

När jag säger smidigare så menade jag främst ProRes, och möjligheten att smidigare hoppa från Final Cut till DaVinci genom XML. Men jag kanske har fel?

 

Med stabilitet så tänker jag mest på att de tre PC-datorerna jag använt i redigering som Premiere och After Effects har gett mig otroligt många krashar medan de jag pratat med som har Mac aldrig har haft en enda krash, och då kan vissa ha jobbat i flera år på samma Mac.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag säger smidigare så menade jag främst ProRes, och möjligheten att smidigare hoppa från Final Cut till DaVinci genom XML. Men jag kanske har fel?

Med stabilitet så tänker jag mest på att de tre PC-datorerna jag använt i redigering som Premiere och After Effects har gett mig otroligt många krashar medan de jag pratat med som har Mac aldrig har haft en enda krash, och då kan vissa ha jobbat i flera år på samma Mac.

 

Jag har hört precis samma sak, fast tvärt om. Mac strular jämt. Och gör det inte det, så klarar den inte ens av att redigera h264 filer native, utan alla filer måste först konverteras till prores för att systemet ens ska orka spela upp. är det ett smidigt workflow?

final cut7 är också rätt förgånget så det är inte längre är en fördel. har man en bra dator och premiere så slipper man använda prores över huvud taget. kvalitén är inte överlägsen. bitar gör skillnanden.

det är inte så stor skillnad på operativsystemen idag som det var för 6-7 år sedan. men gillar man apple så kan det vara svårare att inse.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag säger smidigare så menade jag främst ProRes, och möjligheten att smidigare hoppa från Final Cut till DaVinci genom XML. Men jag kanske har fel?

 

Med stabilitet så tänker jag mest på att de tre PC-datorerna jag använt i redigering som Premiere och After Effects har gett mig otroligt många krashar medan de jag pratat med som har Mac aldrig har haft en enda krash, och då kan vissa ha jobbat i flera år på samma Mac.

 

Jag har jobbat med redigering i After Effects på både PC och Mac, och Mac har i det sammanhanget hängt sig bra mycket oftare -- jag har dragit slutsatsen att grafikkortet inte är det bästa i Mac'en, då den faktiskt har både bättre processor och mer RAM än PC'n. Men om du aldrig haft en enda crash på Mac så grattis till det :bire Även om det är lite svårt att tro ;) Såvidare man inte ägnar all sin tid på Mac'en med varsamt surfande och skrivande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har jobbat med redigering i After Effects på både PC och Mac, och Mac har i det sammanhanget hängt sig bra mycket oftare -- jag har dragit slutsatsen att grafikkortet inte är det bästa i Mac'en, då den faktiskt har både bättre processor och mer RAM än PC'n. Men om du aldrig haft en enda crash på Mac så grattis till det :bire Även om det är lite svårt att tro ;) Såvidare man inte ägnar all sin tid på Mac'en med varsamt surfande och skrivande.

 

Jag skulle vilja påstå att, kraschar macen, så gör den det ordentligt. De få krascher jag haft har bestått av att skärmen tonar ner ljuset och att det dyker upp en ruta i mitten där det står att man ska starta om. Små terror-krascher som man fick stup i ett på PC:n har jag aldrig haft. Då har min visserligen inte hängt mer än ett halvår. Men har jobbat med i princip hela Adobe-sviten. Ae, Ps, Premiere, Dreamweaver och illustrator i huvudsak.

 

Dock måste sägas att om man använder macen casual (också), precis som du säger så går den som en klocka i sådana sammanhang. Kan vara skönt att slippa krångla när det kommer till sånt. Hands down, så krånglar en (Windows-baserad) PC mer med småsaker. Det är oerhört skönt att slippa. Sägas ska också att jag inte har haft en enda PC som fungerat efter förväntan, medan samtliga macar jag haft i närheten fungerat bra. Så det kan vara lite vinklat. Men samtidigt. Är det bara en slump? Eller vet man i ett Mac-köp att man köper kvalitet? Jag har haft problem med mina Macar. Helt klart, men det är liksom inget i närheten av vad jag upplevt tillsammans med mina hisnande 4 PC-datorer utlagt på 6 år. Byter man ofta är det en sak, men vill man ha något som funkar - länge, utan planer på att byta komponenter, så skulle jag titta åt ett annat håll.

 

Tar dock upp det igen. Att när det börjar handla om så pass höga prestanda, så är jag ganska splittrad. Prisskillnaden gör sig väldigt tydlig uppåt i priserna, frågan är om det värt det "för ett bättre OS".

 

Sedan till Tomgrejs: XP och Win7 är de versioner av Windows som varit mer framgångsrika inom branschen. I luckorna före och innan så hade mac sin storhetstid i branschen. Att den sedan blivit mer av en hushållsdator är en annan sak. Men när Microsoft gör snedsteg (vilket är ganska ofta), så får man ju räkna med att konkurrenterna tar in större marknadsandelar. Vare sig de är bättre eller inte. Medan Apple gör små förändringar i OS, så vet man aldrig vad Microsoft kan koka ihop, där finns också en anledning att hålla sig till Apples produkter, om man vill hålla sig uppdaterad med senaste mjukvaran istället för att sitta med den gamla eftersom nästkommande var igen-klegad med lullull som i allra högsta grad hindrar ett bra arbetsflöde.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sägas ska också att jag inte har haft en enda PC som fungerat efter förväntan, medan samtliga macar jag haft i närheten fungerat bra. Så det kan vara lite vinklat. Men samtidigt. Är det bara en slump? Eller vet man i ett Mac-köp att man köper kvalitet? Jag har haft problem med mina Macar.

 

Kanske fundera på vad det är för tillverkare när du köper PC? Det går inte att jämföra Mac med PC i helhet -- Skillnaden är att Mac är en produkt av Apple medan PC är en produkt av respektive tillverkare.

 

Har man problem med sin dator (PC som Mac), så finns det generellt sett en orsak bakom, och man gör sig inte särskilt smart om man utifrån detta drar en hel produktlinje över samma kant och antar att tillverkaren helt enkelt inte orkat fixa problemet. För något år sedan krashade min PC rätt ofta när jag multitaskade med Maya, Skype, Chrome och diverse mindre program -- Istället för att gnälla över hur dålig PC är så köpte jag två nya fläktar, som effektivt löste problemet med överhettning, för inte var min ursprungliga hemmabruksdator byggd för multitasking med tungt 3d arbete. Samma sak med Mac'en -- Som inte klarade mer än knappt en timmas arbete i AE innan den började dra ut på varenda händelse. En extra 4gb RAM och vips vart det problemet löst :)

 

Fördelen med Mac, om vi ska se det rent objektivt, är att du får den från en pålitlig tillverkare - Apple. När det kommer till PC är det ditt egna ansvar som konsument att granska och värdera tillverkaren av PC datorn du köper - Acer, Dell, HP, Asus; Det finns många, och vissa använder sig utav fler kvalitétskomponenter än andra. Så om vi ska jämföra PC med Mac, försök att tänka ett steg längre och lista tillverkare och modell på de datorer som inte fungerat bra :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske fundera på vad det är för tillverkare när du köper PC? Det går inte att jämföra Mac med PC i helhet -- Skillnaden är att Mac är en produkt av Apple medan PC är en produkt av respektive tillverkare.

 

Har man problem med sin dator (PC som Mac), så finns det generellt sett en orsak bakom, och man gör sig inte särskilt smart om man utifrån detta drar en hel produktlinje över samma kant och antar att tillverkaren helt enkelt inte orkat fixa problemet. För något år sedan krashade min PC rätt ofta när jag multitaskade med Maya, Skype, Chrome och diverse mindre program -- Istället för att gnälla över hur dålig PC är så köpte jag två nya fläktar, som effektivt löste problemet med överhettning, för inte var min ursprungliga hemmabruksdator byggd för multitasking med tungt 3d arbete. Samma sak med Mac'en -- Som inte klarade mer än knappt en timmas arbete i AE innan den började dra ut på varenda händelse. En extra 4gb RAM och vips vart det problemet löst :)

 

Fördelen med Mac, om vi ska se det rent objektivt, är att du får den från en pålitlig tillverkare - Apple. När det kommer till PC är det ditt egna ansvar som konsument att granska och värdera tillverkaren av PC datorn du köper - Acer, Dell, HP, Asus; Det finns många, och vissa använder sig utav fler kvalitétskomponenter än andra. Så om vi ska jämföra PC med Mac, försök att tänka ett steg längre och lista tillverkare och modell på de datorer som inte fungerat bra :)

 

Jag trodde det var underförstått att vi talade om Windows-baserade PCn, att jag haft 4 olika PCn (av märkena HP, Acer, något komplett-pack och sedan en byggd på fri-hand), borde ju på något sätt få dig att förstå att det inte beror lika mycket på hårdvaran som du vill tro. Den hårdvara som du finner i en genomsnittlig butik idag, som inte är det allra billigaste, håller i regel sådan pass standard att det inte ska vara några problem. Däremot placering av komponenter, kylning osv känns mer aktuellt i dagsläget (Där är det bara DELL av de vanligare märkena, förutom Apple som kör lite eget race). Men givetvis är det så, att komponenterna har ett finger med i spelet. OS och mjukvara avgör dock mer än du verkar förstå. Oavsett om det är en mobiltelefon, en TV eller precis som vi talar om, en dator, så är mjukvaran essentiell för funktionen. Ju mer skräddarsytt för komponenterna, ju bättre prestanda kan du få ut ifrån "mindre". Varför tror du spelkonsoler kan kör relativt snygga spel, trots mjäkig prestanda? Jo, det är välanpassat.

 

Att datorer dessutom kan få ett betydligt bättre flyt i vanligt användande genom att byta till Linux (som i övrigt inte är ett vidare media-vänligt OS) säger ju en hel del. All elektronik med någon typ av interface är ett samspel mellan mjuk- och hårdvara. Kvaliteten med Apple, som jag refererar till, är att de kan anpassa sin mjukvara till sin hårdvara och vice versa, och erbjuder således en generellt sett pålitligare produkt (helhetslösning). Pressar du maskinen ut till ända så är det självklart att det inte fungerar som det ska! Men om det istället kraschar och har sig när datorn inte kör på max, då kommer vi in på de problem jag talar om.

 

Sedan så får du gärna tillföra något själv och lista dina, O så pålitliga datortillverkare, jag är nämligen nyfiken på vad du kan skaka fram. Har dåliga erfarenheter av i princip alla vanliga märken, då jag gått ett IT-program och under de senaste åren har fått spendera allt för många timmar av krånglande med våra fantastiska WINDOWS-BASERADE PC-datorer. Och jag säger det igen, bara för att slippa undan någon vansinnig gerilla-kommentar, Macar har också problem. Dock är de knappast överrepresenterade. Happy? :)

 

Du säger dessutom själv att du snällt byter det som det är fel på, istället för att klaga. Inser du själv att det är exakt vad jag, i ej citerade del av mina inlägg har hintat om? Vill man inte sitta och byta komponenter stup i ett, så köp en Mac (skilj på byta och uppgradera). Fläktar är en extra utgift som borde vara klar från början, medan RAM-minnen är något som du uppgraderat efter behov.

 

Jag blir bara så less, för det enda du gör är att fortsätta mata på om hur din PC ställer sig mot din mac hela tiden, utan att komma med några källor eller referenser. Förmodligen av precis samma anledning som jag inte gör det, av ren lathet. Men var finns då poängen i diskussionen? Låt mina erfarenheter stå för sig själva, och dina för sig, så får TS avgöra själv vad han tror mest på, även tillsammans med egen research. I varenda "PC vs Mac"-tråd har du varit på likt en ateist som analyserar bibeln. Tror du så starkt på PC, så FINE, men försök åtminstone att hålla ner på artilleriet och svara sakligt. Om du ska envisas att svara på detta också, försök föra in lite nya aspekter i resonemanget. Vi har haft samma/liknande diskussion nu, i vad är det... fyra trådar? Du förstår min poäng.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi har haft samma/liknande diskussion nu, i vad är det... fyra trådar? Du förstår min poäng.

Förlåt, jag visste inte att det här var din tråd. Om du har svårt att delta i diskussioner kanske du bör hålla dig borta? Detta handlar inte om tidigare trådar utan om David som letar att skaffa ny dator.

 

Jag blir bara så less, för det enda du gör är att fortsätta mata på om hur din PC ställer sig mot din mac hela tiden.

Och du om hur dina PC datorer alla varit skräp - Jag har varit noga med att se saken från båda sidorna och har tillochmed rekommenderat Mac (med uppmaningen att TS då satsar på en mer high-end). Att du nu är så ivrig att göra det här till en PC vs Mac debatt där den ena slår den andra tar jag avstånd från.

 

Mac OS och Windows är i dagsläget, utifrån mina egna erfarenheter båda väldigt stabila och effektiva. Jag ser fördelar och nackdelar i båda, men som väger väldigt lite ställt sida vid sida. De saker jag valt att lyfta fram har därför varit PC'ns bredare utbud av komponenter och personifierbarhet samt Mac'ens kompakthet och workflow (ProRes, programvara etc), samt hur dessa ställer sig mot varandra rent prismässigt.

Så försöker vi hålla en god ton i tråden :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Förlåt, jag visste inte att det här var din tråd. Om du har svårt att delta i diskussioner kanske du bör hålla dig borta? Detta handlar inte om tidigare trådar utan om David som letar att skaffa ny dator.

 

Det fråntar inte det faktum att det vore intressant att se lite färg i resonemanget. Jag har tagit upp flera aspekter till varför jag föredrar en Mac, något som du valt bort att läsa/bry dig om. Dessutom har David varit delaktig i flera av de trådarna vi härjat i i tidigare. I ärlighetens namn så har jag inte sett dig lyfta fram Macens workflow. Jag ser heller inte var du diskuterar sakfrågorna, utan snarare väljer att rikta dina kommentarer mot exakta citat, istället för att följa den röda tråden. Jag har ställt frågor till dig som du inte svarar på, och jag frågar mig då återigen, vad du svarar på? Försöker du rättfärdiga och försvara dig själv? Eller är du här för att hjälpa David?

 

Din PC och din Mac är säkert jätte-jämlika, likväl som mina 4 PC:n har varit skit, men det fråntar inte det faktum att det faktiskt är så. Därav så finns det inget diskussionsvärde i det. Fö. om du uppfattar min ton som illa, kanske du bör jobba lite på din självinsikt, eller varför inte korrektur-läsa det du skriver.

Länk till kommentar
Share on other sites

Notera Vi* i min mening där! :bire Jag brusar lätt upp jag med ;)

 

Din PC och din Mac är säkert jätte-jämlika, likväl som mina 4 PC:n har varit skit, men det fråntar inte det faktum att det faktiskt är så. Därav så finns det inget diskussionsvärde i det.

Dåså! Då är vi på samma sida. Ingen idé att tjafsa om varandras personliga erfarenheter med datorerna :)

 

Jag har tagit upp flera aspekter till varför jag föredrar en Mac, något som du valt bort att läsa/bry dig om.

För att du tagit upp dem! :) Finns ingen anledning för mig att godkänna allt du säger -- Det finns där. Jag har bara småtjafsat mot din syn på PC-datorer, något som var lite onödigt av mig.

 

Dessutom har David varit delaktig i flera av de trådarna vi härjat i i tidigare.

Men kanske inte framtida läsare av tråden! :) Folk kanske söker sig in hit -- Det är ett forum, ingen bokcirkel :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

David, om du nu har haft massor av krascher i Premiere Pro / After Effects CS5/5.5 på PC får du gärna specificera VAD när/var/hur det sker. Codec, hur lång film det är, tredjepartspluggar (vilket jag gissar i ditt fall), ev videokort (STOR STOR bov i CS5/5.5).

 

Vi är numera i CS Efter CS6 planeringsmode...

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

David, om du nu har haft massor av krascher i Premiere Pro / After Effects CS5/5.5 på PC får du gärna specificera VAD när/var/hur det sker. Codec, hur lång film det är, tredjepartspluggar (vilket jag gissar i ditt fall), ev videokort (STOR STOR bov i CS5/5.5).

 

Vi är numera i CS Efter CS6 planeringsmode...

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för diskussionen, även om den blev lite het ibland men så ska det vara ;)

Lärde mig mycket av er!

 

Kraschar sker då och då, när jag ska avsluta typ AE eller PPro, då kan den frysas helt och jag måste avsluta processen via Aktivitetshanteraren. Ofta när jag importerar en ny fil till ett PPro projekt så fryser sig preview rutan och jag kan inte se scenerna längre utan måste starta om programmet.

Ibland när jag kör RAM-preview i AE så kan det krascha helt plötsligt.

 

Inte allt för farliga saker men jag stör mig på det... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för diskussionen, även om den blev lite het ibland men så ska det vara ;)

Lärde mig mycket av er!

 

Kraschar sker då och då, när jag ska avsluta typ AE eller PPro, då kan den frysas helt och jag måste avsluta processen via Aktivitetshanteraren. Ofta när jag importerar en ny fil till ett PPro projekt så fryser sig preview rutan och jag kan inte se scenerna längre utan måste starta om programmet.

Ibland när jag kör RAM-preview i AE så kan det krascha helt plötsligt.

 

Inte allt för farliga saker men jag stör mig på det... :)

 

Som Max_H är inne på så får du gärna specificera problemen. Oftast är det dator-specifikt och inget som inte kan åtgärdas :) Hade för övrigt flera liknande problem innan jag uppgraderade min gamla processor, grafikkort och ram - Numera går allt som smör. Det kluriga är att problemen kan ha flera orsaker. Preview rendering arbetar nära med RAM, och därför kan det handla om allt från BIOS-fel till brist på RAM till dåligt RAM-minne eller fel i moderkortet. Det jobbar även med flerkärniga processorer genom att sprida ut arbetet via de olika kärnorna, så då kan det handla om problem där också. Adobe arbetar ju för att programmet ska stödja majoriteten av processornerna ute idag, men det är alltid bäst att kolla under System Requirements för samtliga program innan du införskaffar dem eller din dator / datorkomponenter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...