Snyftaren Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Jag ska producera en kortfilm nu i sommar. Till den vill jag och regissören väldigt gärna köpa rättigheter till en speciell låt av ett känt svenskt band. Jag har mejlat lite med STIM och börjar få kontakt med skivbolaget, men problemet är att jag inte vet hur mycket man förväntas betala vid sådana här tillfällen. Jag vet att man ska betala både till masterägaren och bolaget, men vad är en rimlig summa? Någon som är erfaren på ämnet och råkar veta? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snyftaren Posted March 31, 2012 Author Share Posted March 31, 2012 Edit: Skulle det bli billigare att helt enkelt göra en cover av låten eller skulle det bli dyrt det med? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quantum Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Är filmen vinstdrivande? Är det enbart internet-release? Kommer det vara dvd/blu-ray-release? Alla sådana frågor spelar roll för att få ett så exakt pris som möjligt. Andra exempel på saker att ha i åtanke: Har du klippt i låten?(Redigerat) Hur många minuter använder du? Finns det andra ljud som tillkommer under låten (dvs att folk pratar, ljudeffekter etc) Edit: Det skulle nog inte bli mycket billigare med en cover men vågar inte uttala mig med 100% säkerhet. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snyftaren Posted March 31, 2012 Author Share Posted March 31, 2012 Filmen är tänkt att visas på diverse filmfestivaler och kanske släpps den på DVD eller liknande - i så fall avsedd för PR. Vi skulle använda MAX 2 minuter av låten (dens fulla längd är 4:22 min), eventuellt klippa till den så att den passar in i sekvensen den skulle användas. Några fler konstigheter än så är det inte. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HamGamgi Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Det är nog väldigt olika, men jag hade en vän som köpte loss musiken till en hyfsat stor engelsk artist och de fick betala drygt 10.000:- för festivalrättigheter. Det blir betydligt mer när den släpps på DVD eller till TV. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Quantum Posted March 31, 2012 Share Posted March 31, 2012 Många festivaler betalar för copyright-skyddad musik. Långt ifrån alla, men riktigt många! Det är när pengar blir involverat som det börjar spela roll. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
amazon Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Jag ska producera en kortfilm nu i sommar. Till den vill jag och regissören väldigt gärna köpa rättigheter till en speciell låt av ett känt svenskt band. Jag har mejlat lite med STIM och börjar få kontakt med skivbolaget, men problemet är att jag inte vet hur mycket man förväntas betala vid sådana här tillfällen. Jag vet att man ska betala både till masterägaren och bolaget, men vad är en rimlig summa? Någon som är erfaren på ämnet och råkar veta? Läste någonstans att det brukar ligga runt 100kr sekunden, vet inte om det stämmer eftersom det också beror på hur låten används. Lägger min gissning på "Utan dina andetag" - KENT? :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Det är nog väldigt olika, men jag hade en vän som köpte loss musiken till en hyfsat stor engelsk artist och de fick betala drygt 10.000:- för festivalrättigheter. Det blir betydligt mer när den släpps på DVD eller till TV. Betoning på betydligt mycket mer. Många svenska tv-serier byter ut nästan all icke-originalmusik när det är dags för DVD. Så DVD är också mycket dyrare än TV. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gonefishing Posted April 1, 2012 Share Posted April 1, 2012 Själv får jag betala mellan 15-20.000 per låt till Universal. Artisten har varit död i 47 år... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts