Gå till innehåll

Så här ska jag börja jobba med mina synopsis i fortsättning rätta mig om jag har fel.


byllan

Recommended Posts

Steg 1. Hitta på en egen ide och ge det några minuter, timmar eller dagar att tänka på den och skriva ner den.

 

Steg 2. När du själv gillar din egna ide som du har skrivit ner så är det dags att börja skriva synopsis.

 

Steg 3. Välj vilket år du vill att historian ska utspela sig?

 

Steg 4. Välj budskap och syfte för din historia.

 

Budskap = Vad filmen handlar om.

 

Syfte = Vad är målet med att göra filmen?

 

Steg 5. Välj hinder för dina karaktärer.

 

Steg 6. Skriv i förstånde Svenska eller Engelska.

 

Steg 7. Beskriv miljön.

 

Steg 8. Skriv Början, Mitten och slut på historian.

 

Skriv allt detta på högst en sida, det är viktigt att du har med det viktigaste i filmen som får läsarna att bli intresserade. Det är viktigt också att du presenterar vad dina karaktärer heter.

 

Länk 1 Synopsisexempel

 

Länk 2 Att Skriva Filmmanus. Utdrag. Kapitel 9 - FRÅN IDE TILL MANUS

 

Länk 3 Mikael Novac - Hur skriver man en synopsis?

Länk till kommentar
Share on other sites

Processen från idé till filmmanus är individuell mellan varje författare, så några rätt eller fel finns inte. Man testar andras tips, testar egna och efter ett antal år har man förhoppningsvis funnit det mest effektiva sättet att skriva ett manus.

 

Jag håller inte med dig om att "Budskap = Vad filmen handlar om." Filmen kan handla om en fattig flickas väg till att bli VD, men filmens budskap kan vara att allt inte kan köpas för pengar eller att det var bättre som det var innan hon blev rik.

 

Målet med att göra filmen känner jag är utanför manusförfattarens område.

 

"Skriv i förstånde Svenska eller Engelska" är en obegriplig mening. Menar du att man ska skriva på begriplig svenska eller engelska? (Hm. . . Lite ironiskt i så fall)

 

Sedan undrar jag om du avser ett synposis som du presenterar för en intressent eller ett synopis som du skriver för egen del mellan idé och färdigt manus. Det är två olika saker.

 

Exempelvis så jobbar jag alltid med en mindmap istället, och det är den jag presenterar för den som beställt manuset för att stämma av att vi är överrens om innehållet. (Ja, det är en strukturerad mindmap som är fullt begriplig.)

 

Har jag ett manus som jag vill sälja, så har jag givetvis skrivit ett synopsis baserat på hur manuset blev. Detta med att skriva detaljerade synopsis på det sätt du beskriver som förstadium till att skriva själva manuset är inget jag personligen skulle rekommendera, men som jag sa förut så är processen individuell.

 

Det finns inga exakta regler för hur ett synopsis ska se ut, på det sätt som det gör för ett filmmanus. Det det handlar om är att intressera läsaren och ge en bild av huruvida det är ett manus av intresse eller ej. Personligen skulle jag t ex inte ta med årtal som historien utspelar sig eller beskriva miljöerna om det inte är av speciell vikt för att förstå historien.

Länk till kommentar
Share on other sites

På tal om synopsis gillar jag följande citat från johnaugust.com:

 

What is, in your opinion, the best way to write a synopsis?

 

A good synopsis doesn’t follow the plot beat-by-beat, but gathers together related story threads to explain What It’s About rather than exactly What Happens. Depending on its purpose, a synopsis can be two sentences or two pages, but I find almost any movie can be well described in a paragraph.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att skriva ner historien så att man inte glömmer den är väl aldrig fel. Men det behöver ju inte vara i form av ett synopsis. Egna anteckningar för att man ska komma ihåg och komma igång kan ju ha vilket format som helst.

 

Innan jag börjar skriva på ett manus - kort eller långt spelar ingen roll - jobbar jag mycket med strukturen med hjälp av en mindmap (Free download movie script structure template | Me, a writer of movie scripts). Utan att jag har strukturen klar för mig, brukar jag köra fast ganska snart.

 

Att bara skriva ett sjok med text blir så oöverskådligt och svårt att ta till sig för någon annan.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej--

 

??

 

För att vara författare så är du fachinerande ordfattig i dina kommentarer. Det du tänker och menar når i regel inte ner på "pappret" med två stavelser. Det kan vara värt att tänka på.

 

Jag hade tänkt att jag skulle laddat upp en bild av en mindmap här, men av någon anledning så var inte browsern med på noterna, så jag lägger upp den som en länk istället: Mind mapping stucture of a movie script | Me, a writer of movie scripts

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...