adam66 Postad 28 februari 2012 Postad 28 februari 2012 En färdiginspelad DVD med film kan ju göras snygg och överskådlig för tittaren med ex.vis Pinnacle Studio. Man får snygga menyer och kapitel som man kan navigera mellan. Mitt problem eller fråga till forumet är då : En DVD med kvalitet körd från ursprunget 8mm smalfilm, intaget via en Videokamera till hårddisken, bör väl inte vara större än ca 60-80 min = 4 Gb ?? I många fall har jag projekt som är säg 5 timmar vilket ju gärna då blir 5 DVD skivor. Det går ju att koda ner dessa 5 timmarna till 2Gb med divX och få bra kvalitet, men då missar jag menyerna och överskådligheten-möjligheten att navigera mellan olika sekvenser. Är det någon som har några råd angående långa filmer ,kodningar och överskådlighet ?? mvh adam66 0 Citera
plf66 Postad 28 februari 2012 Postad 28 februari 2012 5 timmar kanske är på gränsen, men 4 timmar från smalfilm ska allt gå att få in på en tvålagers DVD. Och då har du ju alla möjligheter med menyer. Allt beror ju på målgruppen, var det ska spelas upp etc. 0 Citera
Pehrbau Postad 29 februari 2012 Postad 29 februari 2012 Eftersom du inte kan få bättre kvalitet än vad källmaterialet har så går det nog att få in ca tre timmar på en enkelsidig DVD. Jag har gjort flera sådana överföringar åt bekanta som filmat av sin smalfilm till VHS. Kvaliteten har naturligtvis varit mycket tveksam men inte har den blivit märkbart sämre på DVD trots att det har tillkommit en del kontrast och färgjustering. Allt hänger på hur bra de gamla filmerna är vad gäller kvalitet och på den första överföringen/digitaliseringen. För full kvalitet PAL så lär man få in max 80 minuter för en enkellagers DVD. 0 Citera
adam66 Postad 29 februari 2012 Författare Postad 29 februari 2012 Min målgrupp vill spela upp från en DVD spelare mot TVn och det gäller ofta hela deras filminnehav. DVD DL verkar ju bra men finns det inget sätt att få med mera genom typ divX men ändå så att man kan få något slags överskådlighet typ menyer ? Har ej gått över till BD ännu då jag inte tror att min målgrupp är där än, men jag får väl arbeta på det. 0 Citera
Pehrbau Postad 29 februari 2012 Postad 29 februari 2012 BD verkar inte ha spritt sig i den omfattning som man hoppades. Dessutom är skivorna mycket dyrare. Jag använder Adobe Encore CS5 för DVD och där finns stöd för menyer och textning. Nero har också viss möjlighet till menyer när det gäller skapande av DVD och BD. Nero är inte heller särskilt dyrt. Det finns flera andra authoring program. Att använda DivX förutsätter att din målgrupp har spelare som klarar det. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.