Jump to content

Kortfilmsmanus efterlyses till filmproduktion!

Storm Film

Recommended Posts

Hej!

Inser precis i skrivande stund hur oseriös och rolig rubriken till detta inlägg låter. Men det är faktiskt precis så det ligger till.

Jag studerar till filmproducent på en av Sveriges bättre filmskolor och är nu på jakt efter ett grymt bra kortfilmsmanus. Filmen som är tänkt att bli max 15 min är mitt slutfilmsprojekt på min utbildning och av olika anledningar så har vi inget färdigt manus i nuläget som vi känner håller måttet.

Därför tänkte jag testa att skicka ut en förfrågan och se om jag får något napp. Skulle vara kul att ta in ett manus utifrån som min regissör kan ta sig an och kanske finslipa det sista på.

Samtidigt en möjlighet för någon att få sitt manus filmat. Jag har redan viss budget, teknik och team som väntar så egentligen bara en riktigt bra idé som saknas.

Ser helst att du som skriver har gått en utbildning inom manusskrivande eller fått liknade erfarenhet på annat sätt.

Tveka inte att höra av dig om du sitter inne på ett manus eller en idé och skicka gärna en synopsis i så fall!

Skriv gärna namnet på denna bättre filmskola, namn på regissör och hur mycket av "viss budget" som skulle kunna gå till manusförfattaren. Har man pengar att lägga på en produktion är det inte mer än rättvist att kunna erbjuda i alla fall en symbolisk summa för något så essentiellt som ett manus, särskilt om det kommer från någon som är utbildad manusförfattare. Länka gärna även till tidigare arbeten :bire

Lycka till och hoppas ni får tag på ett grymt manus att göra grym film av :)

Håller med dig helt oh hållet, självklart är ett manus värt en form av ersättning. Men nu har jag inte en fullständig budget som bara ligger och väntar i rena pengar utan bara en mindre start, sen beroende på manus kan man ju söka mer stöd. Däremot har jag all teknik och ett filmteam finansierat och klart eftersom det är en skolproduktion. Ville mer testa att posta denna förfrågan för att se vad för svar jag skulle få. Den manusförfattare jag söker inser nog detta och väljer att höra av sig snabbt om intresse finns...

Kräver inte att man måste vara utbildad manusförfattare eller skicka mig sitt livs manusidé, däremot är jag inte intresserad av någons "första manus någonsin" eftersom vi jobbar proffesionellt. Normalt sett producerar man inte en film om man inte har en klar filmidé, men när det gäller utbildningar så är ju de tidsbegränsade och då måste ju bara ett manus fram till en viss tid. Därför var min tanke att inte stressa fram ett manus utan att kanske hitta ett redan existerande som någon tror på men där personen inte har möjlighet att göra film av det. Självklart skulle denna person få visst fortsatt inflytande i processen.

Skulle gärna länka till något men kan inte göra det i nuläget då våra tidigare höstproduktioner inte haft premiär än. Kan bara hinta lite om vad som komma skall:

Mannen Som Dog | Sveriges Kortfilmfestival 2012

Senaste filmen jag producerade på Kalix Folkhögskola heter "Mannen som dog", regisserad av Andreas Nordvall (registuderande) med bl.a Ulf Brunnberg i en av huvudrollerna. Premiär 16 mars.