Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag vet inte särskilt mycket om ljussättning. Men jag ska göra three point lighting på ett café och jag undrar vilka lampor som man ska hyra på ljud och bild media för att kunna göra det. Vi ska filma i två dagar och vår budget för uthyrning är 700 kr alltsom allt.

Postad

Eftersom det är på ett café så antar jag att det finns gott om naturligt ljus i form utav fönster. Istället för att flagga av dessa kan det under budget vara en bra idé att istället täcka med tungsten gel och försöka blocka utifrån det som key light. Förutsatt att ljuset är såpass direkt. Sen kan du använda en reflektor för att skapa fill och en 1000(?) wattare för bakljus. Väldigt svårt att säga vilka lampor du skulle behöva när man själv inte varit på plats, men ett tips är att sikta högt och dra ner allteftersom (Dimmers är en ljussättares bästa vän).

Hoppas det är till någon hjälp. Det är som sagt svårt att ge direkta svar, men har du fler frågor så är det bara att komma med dem :)

Postad

Hyr en lysrörslampa, en kinoflo fyrfot fyrbank med dagsljusrör. Sen släcker du allt annat ljus som finns på caféet och utgår bara från det naturliga ljuset som du låter komma från sidan, snett framifrån eller snett bakifrånoch fyller på med kinon som du flyttar runt mellan bilderna. En frigga och en flagga och frostfilter till kinon kan vara bra att ha med.

Postad

Nackdelen med att arbeta med kallt ljus inomhus är att man inte kan använda sig av vanliga lampor som rekvisita eller fillers i bakgrunden. Naturligtvis bör man släcka huvudbelysningen, men enkla lampor i bakgrunden kan vara bra att fylla ut med.

Postad

Har ni firmar/företag eller planerar ni att hyra/köpa privat?

Jag skulle nog rekommendera ett Redhead kit, vist vore ett Kino Flo paket eller HIM paket bättre men för den budgeten d.v.s. 700:- så är jag rädd att det inte finns så mycket att välja på.

Detta lär göra jobbet: Ljud & Bildmedia AB

även om det är rätt svårt att få Redheads att bli riktigt bra. Bör även tilläggas att ni bör ha stenkoll på hur mycket ni belastar säkringarna i lokalen så att de inte går och att ni då inte står där utan el.

3st Redheads drar nämligen 2400w och kanske även lite mer just vid starten (så snabba äldre säkringar har en tendens att gå jämfört med långsamma etc).

Ett alternativ är att bara hyra en Redhead eller varför inte en Blondie (Ljud & Bildmedia AB) och komplettera den med befintlig belysning som ni styr genom att skruva in egna lampor (halogenlampor för vanliga lampsocklar).

Allt beror ju förståss även lite på vad för kamera m.m. som ni kommer att använda etc.

Övrigt tillägg är att de flesta uthyrningsföretag och så även Ljud och Bildmedia kräver att man hyr som företag, iaf så var det så för några år sedan.

Lycka till och mvh /Pontus w

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...