Gå till innehåll

Hjälp med action/thriller!!


Malm

Recommended Posts

Papper och penna? Alternativt valfri texthanterare?

 

Känner du att du vill skriva så har du redan allt du behöver.

 

Men om jag antar att manusskrivande är nytt för dig så är mitt råd att du struntar i allt vad formatering och struktur heter och bara öser ur dig din berättelse på enklaste tänkbara sätt, och först när du känner dig klar så renskriver du i förslagsvis CeltX (gratis).

 

Innan man är bekväm med hur manus ska se ut så kan det lätt hänt att det kommer i vägen för ens kreativitet, så var det för mig i början. Fan, så är det väl fortfarande skulle jag tro, och det är kanske därför som jag alltid skriver första utkastet med papper och penna.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Leiner.

Skriva manus är som att skriva en vilken text som helst, men du måste faktiskt sätta dig ner och bara skriva.

Och bry dig inte om att skriva fel, bara gör om och gör rätt.

Om det är du + kompisar som ska filma så är texten bara till för att ni ska få de bilder ni vill ha. Du behöver inte imponera på någon med ditt manus, koncentrera er på filmen istället : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en svensk kortfilm på gång, men jag vet inte HUR jag ska skriva den!!! Några idéer? Behöver verkligen hjälp! Tack på förhand!

 

Skriv först ner idén som en lång brödtext. Låt det flöda och skriv ner allt du kommer på. Skriv i Word eller någon annan vanlig ordbehandlare.

 

Sen tar du och lär dig hur ett manus är uppbyggt. http://forum.voodoofilm.org/filmmanus/1686-faq-om-filmmanus-artiklar-tips-pa.html innehåller flera intressanta artiklar. Sen kan du alltid Googla på det, men sök då på engelska, för det finns inte översvallande mycket på svenska. Det finns också flera bra böcker att läsa.

 

När du förstår grundstrukturen, så tar du din historia och spjälkar upp den. Plocka ut vändpunkter, mittpunkter, lågpunkter, katalysatorer m.m. Jobba med karaktärerna också så att de fyller bra funktioner och känns trovärdiga och flerdimentionella. Personligen använder jag mig av en mind map för detta. Free download movie script structure template | Me, a writer of movie scripts.

 

Jag är ett freek på att planera mitt manus, så jag jobbar sen med indexkort för varje scen. Jag använder ett program som heter SuperNotecard, men det finns fler program på marknaden, eller så kan man köra med papper och penna. En del skippar detta steg och dyker rakt in och skriver.

 

Nu är det dags att ladda ner Celtx och börja skriva manuset.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...