Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag håller på att göra en animation av ritade teckningar i 16:9. Hur gör jag för att Premiere (CS5) och After effects (CS5.5) ska ha samma upplösning av pixlar? De förinställda inställningarna i Premiere, 720x576, har en förvrängd aspect ratio på 1.4287 som gör att det blir widescreen. Så även om jag har valt samma antal pixlar så blir bilden i Premiere 16:9 och den i After effects 4:3 eftersom jag inte verkar kunna ändra aspect ratio i After effects.

Bör jag ställa in ett annat antal pixlar i After effects, typ 1050x576? (när jag räknade på det verkade det som detta är vad pixlarnas förvrängningen i Premiere motsvarar i After effects)

eller

Bör jag skapa en egen upplösning i Premiere som är riktig widescreen, typ 1280x720? (vet inte riktigt hur jag ska kunna exportera på något vettigt sätt då eftersom ingen codec verkar stödja egna inställningar)

eller

Finns det någon annan lösning som jag har missat?

Väldigt tacksam för hjälp i ämnet. Fråga gärna om det är något som jag förklarat oklart. Jag är inte jättebra på det här med upplösning.

Postad

Vad har teckningarna för storlek och vad är målstorleken? Och ska det ut på webben, teve, film, etc?

"Classic" 4:3 eller 16:9 är alltid 720 x 576 och ex DV codecen stöder endast de storlekarna.

Quicktime Animation, AVI Uncompressed m fl kan du ha i vilken storlek som helst.

Enklast verkar väl 1050 x 576 om det ska vara SD som är målet..?

Du kan skapa sekvenser i både PPro och AE i vilken storlek som helst. Men vissa codecs stöder inte dessa (ex då DV).

//Max

Postad

Tack för svaret Max!

Teckningarna kommer läggas in så stora som möjligt i AE så att jag kan zooma in i dem. Filmen ska ut på webben och brännas till dvd.

Ja, tror också 1050x576 är den bästa lösningen. Men vad står förkortningen SD för i det här fallet?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...