Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

I takt med att mobiltelefonerna blivit bättre på att spela in video så har jag använt funktionen mer och mer. Och även om källmaterialet är av sämre kvalitet, vill jag ändå kunna redigera det rätt.

I viss mån fungerar Windows Live Movie Maker bra. Problem dyker upp om man vill göra nåt mer avancerat än raka klipp och en musikslinga...

Därför testkör jag Adobe Premiere Elements 10. Och får problem.

Klipp som jag spelat in i 640x480 går bra att redigera och exportera. Men spelar jag in i 720x480, så får jag inte Premiere att sätta sätt aspektratio. Jag har provat med olika projektinställningar och olika exportinställningar, men bilden blir hoptryckt både under redigeringen och den exporterade filmfilen.

Windows Movie Maker har inte detta problem, utan lägger snällt till anpassade svarta fält upptill/nertill eller på sidorna beroende på om man valt "4:3" eller "16:9" i projektinställningarna. Mobilens inställning "720x480" verkar få en aspektratio nånstans mellan just 4:3 och 16:9.

Jag har även provat Pinnacle studio, och även där ser klippet hoptryckt ut i redigeringen, men när jag exporterar som "högkvalitets-NTSC" blir klippet ändå rätt vid uppspelning sedan.

Är det nån som vet var jag missat att ändra? Fel projektinställningar? Fel exportinställningar? Varför blir videoytan i rätt format, men videobilden inuti den hoptryckt? Verkar som att Premiere ser rätt format men bilden tillåts inte fylla ut...

Tilläggsfakta: Mobilen är Samsung Galaxy SII.

premiere-videofonster-kombinerad.jpg

Postad

Jag är fortfarande intresserad av ifall det går att få Premiere att anpassa sig efter formatet jag spelat in i.

Dock så har jag (tror jag) löst det ändå. Främsta anledningen till att jag spelade in i 720x480 var att inspelningen laggade lite i 1280x720 och högre. Men jag provade en factory reset + flasha annan rom, och nu får jag flyt även i 1280x720, och det har Premiere inget problem med.

Postad

Du kan ändra hur Premiere "tolkar" klippen genom att högerklicka på dem och välja...doh... har bara den engelska versionen här och där heter det "interpret footage".

//Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...