Gå till innehåll

Sommarjobb


Wallin

Recommended Posts

Om man har halva sommarlovet oplanerat, är 17 år gammal och väldigt, väldigt, väldigt intresserad av film- och TV-produktion, är det då stor chans (eller chans överhuvudtaget) att få praktikplats hos något film-/TV-bolag ifall man skriver ett vänligt brev och kanske bifogar en femhundring? Någon som haft turen på er sida och fått denna möjlighet? Berätta allt, mig vill veta vilka trick man ska ta till. Thx till alla som är vänliga nog att både läsa och svara!

Länk till kommentar
Share on other sites

ett tips är ju att skicka femhundringen till mej istället. tror inte mutor funkar så bra när man ska ha praktikplats. vet att det är jävligt svårt att hitta praktik inom tv och film i alla fall där jag bor. men det r väl bara ringa och fråga

Länk till kommentar
Share on other sites

Som representant för den typ av gubbe du antagligen kommer att möta när du söker praktigplats, fast i en helt annan branch; Skicka INTE pengar. Ett rättstavat, snyggt formaterat, och vänligt brev med vårdat språk där man berättar om sig själv på ett intressant sätt är nog vad som imponerar mest på mig. Inga "Öh" och "asså". Har man ingen meritlista (vilket 17-åringar sällan har) så ljug inte. Berätta hellre om nån spännande resa du gjort eller nått annat som du tycker är relevant. Jag har tagit praktikanter pga brevskrivaren skrev om att han luffat i australien.

 

När du går på intervju så gäller hela och rena kläder och inga örhängen i ansiktet (eller på andra synliga ställen). Ta inte kostym om du inte är van att gå i kostym för det syns. Bli inte nervös och sitt inte tvärtyst, utan ta gärna inisiativ i samtalet. Ta i hand med hela handen och kläm inte för mjäkigt. Sitt i hela stolen. Sörpla inte kaffet. Glöm inte att raka dig om det inte är din stil att vara orakad.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Som representant för den typ av gubbe du antagligen kommer att möta när du söker praktigplats, fast i en helt annan branch; Skicka INTE pengar. Ett rättstavat, snyggt formaterat, och vänligt brev med vårdat språk där man berättar om sig själv på ett intressant sätt är nog vad som imponerar mest på mig. Inga "Öh" och "asså". Har man ingen meritlista (vilket 17-åringar sällan har) så ljug inte. Berätta hellre om nån spännande resa du gjort eller nått annat som du tycker är relevant. Jag har tagit praktikanter pga brevskrivaren skrev om att han luffat i australien.

 

När du går på intervju så gäller hela och rena kläder och inga örhängen i ansiktet (eller på andra synliga ställen). Ta inte kostym om du inte är van att gå i kostym för det syns. Bli inte nervös och sitt inte tvärtyst, utan ta gärna inisiativ i samtalet. Ta i hand med hela handen och kläm inte för mjäkigt. Sitt i hela stolen. Sörpla inte kaffet. Glöm inte att raka dig om det inte är din stil att vara orakad.[/citat]

 

Vara sig själv helt enkelt?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Wallin]Haha, tack Gorse, det ska jag komma ihåg! Säg, tar du fortfarande emot praktikanter?[/citat]

 

Det händer, om det är någon som sticker ut. Nu är det ett bra tag sen. Men jag är inte i filmbranshen, tyvärr.

 

Det som är det jobbiga med praktikanter är att det tar rätt mycket energi att ta hand om en praktikant och visa vad den skall göra. Ofta händer det att man inte hinner med sitt eget jobb eller så får man dåligt samvete för att man inte tar hand om personen bra. Men om personen är väldigt självgående och är driftig så är det sällan något merjobb utan det kan vara skojigt istället.

 

(Över)vuxna gillar sällan döa sillar. Det är därför jag tjatar på min barn att de inte får sova framför teven utan måste göra nått. Det är bra för framtiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...