Gå till innehåll

Ska börja undervisa filmkunskap för barn mellan 9-12 - Vad är viktigast att lära ut?


RedFilm

Recommended Posts

Hej alla. Jag ska snart börja undervisa lite filmkunskap på en skola inne i stan.

Jag har massa idéer om vad jag vill lära ut och på vilket sätt men skulle jättegärna vilja höra vad ni tycker är viktigt för barnen att lära sig samt vad dom kan tycket är intressant och roligt.

 

Dom delarna som jag redan vet är:

 

1. Introduktion, prata om filmer och vilka jag gillar och varför, sen får dom prata om sina favoritfilmer eller scener.

2. Att jobba kreativit i grupp

3. Skriva manus.

4. Göra Storyboards

5. Foto och Ljussättning. Psykologin bakom bildspråk. Regler som man följer eller bryter.

6. Ljudupptagning

7. klippning och ljudläggning

8. Färgkorrigering

9. Komposition i AFter Effects

10. Att jobba med greenscreen

11. Möjligheterna med 3D och Mattepaintings

12. Poster som är viktiga i en produktion.

13. Producera och göra budgetar

 

Extra. Välja specifika scener från VFX tunga filmer och förklara hur det är gjort.

Göra egna VFX tester.

 

 

/Pablo

Länk till kommentar
Share on other sites

Oj vad kul det låter!

Du kanske även kan prata om hur vi påverkas av film, och vad man kan förmedla genom film. Att vi är ganska fria att producera vad vi vill här i Sverige medians det kan vara väldigt annorlunda i andra länder. Inte så mycket filmkunskap kanske men de kan få en tankeställare vad mycket man kan påverka i allafall. Kan även vara intressant att ta upp vad de tycker om åldersgränser på bio och hyrfilm. Bions utveckling till digital och var de hellst ser på film. Om det skiljer sig beroende på film etc.

Kan nog bli väldigt poppis lektion om man får igång en dialog med eleverna och inte bara tragglar teori och filmhistoria. Lycka till :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad jag skulle försöka göra är att göra det med så lite snack som möjligt. Tror snack om dramaturgi, bildspråk och formatregler när man skriver manus uppfattas som tråkiga för de som inte är extremt intresserade i film.

Man får ändå tänka att vissa är 9 år. Själv hade jag inte kunnat sitta och lyssna på en snubbe som snackar om dramaturgi och även om jag hade gjort det så tror jag inte att jag förstått det egentliga konceptet.

I den åldern konsumerar man oftast film utan att analysera :)

 

Kör på att ni kanske spontant spawnar fram en film, en kollektiv brainstorming liksom, sen improviserar ni fram någon rolig dialog, ritar ihop ett storyboard och går igenom hela processen, fast light.

Sen kanske du visar snabbt hur man göra några snabba effekter, visar grunderna i hur man redigera.

Sen kanske du klipper i hop en hel version som du kan visa alla :) Det hade nog de flesta tyckt varit kul. Och du kan nog så ett och annat frö till en framtida filmskapare samtidigt som du inte tråkar ut dem andra!

 

Hoppas att det går bra, hade själv tyckt att det hade varit grymt kul att få göra när jag var så ung :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för alla förslag. Jag är glad att jag postade inlägget. Mycket bra synpunkter.

Jag har själv en 12 åring och en 5-åring så jag tror mig veta hur jag kan hooka deras intresse. Jag tänkte köra en omvänd Mr Myjagi. Istället för att lära dom en massa saker som dom inte förstår hur dom kommer att få användning av för att sist låta dom göra en film kommer jag att ge dom ett riktigt coolt uppdrag. göra en rolig scen med lite dialog och lite special effecter och några andra gobitar. Sen allteftersom varje moment kräver en ny kunskap så matar jag med rätt information vid rätt tillfälle.

Jag har inte fått ett 100% OK från skolan ännu men på fredag ska jag gå igenom mina idéer med dom. Dom är väldigt på men man vet aldrig.

Därför vill jag veta vad ni tycker. Även vilken utrustning borde köpas in.

Jag skulle vilja att dom köper en scarlet med Canon mount men kan hända att dom tycker det är lite dyrt.

Som backup tänkte jag föreslå en 5D eller 7D med en Swedish Cameleon rigg och extern ljudinspelning.

Kanske en redhead kit och nån chimera. Sen all mjukvara vi behöver såklart.

Det är lite synd att köra en DSLR men jag vill att dom ska lära sig att jobba med kort skärpedjup och med B-Foto

Dessutom kommer filmerna att bli lite snyggare vilket inte är ett minus direkt.

Några andra förslag på utrustning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker att utrustningen låter väldigt ambitiöst för en skola. Tror inte att de flesta skolor har den budgeten! Men har säkert fel :P

Kanske bäst att höra vad de har för budget innan du planerar utrustningen? Tror nog att en 60D hade räckt. Och om du nu har lite extra pengar köpa in någon extra glugg :)

Frågan är om ljus är nödvändigt eller om man bara kan köra befintligt ljus?

 

Omvänd Mr. Miyagi låter som en bra taktik!

Kör hårt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bara jag som fortfarande inte vet vad det är du ska undervisa i? o.O Är det filmproduktion eller filmkunskap? För är det filmkunskap så är du ju som sagt lite ute och cyklar.

Sen känns det som att du går för långt helt enkelt, 9-12 åringar bör ges en kamera och låta dem vara kreativa och försöka utforska vad det innebär att filma - Inte skrämma bort intresset helt genom att bombardera med tråkiga saker som att behöva tänka på ljud, ljus etc (som barn vill man ju bara göra det roliga - filma!) :D

 

och sen det här med Red Scarlet.. Finns det någon poäng i att du vill försöka göra seriös film med massa småungar?

Är det att du vill göra nåt fint för barnen så kan jag ju säga att de blir mycket gladare av att bara få springa omkring själva med en kamera och experimentera, med lite lätt vägledning från dig. Är det du själv som bara vill ha en Red Scarlet att leka med så finns det mycket enklare sätt - som att söka bidrag via någon av våra många resurscentrum här i landet :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Pablo, låter kul.

 

Har själv jobbat med liknande och med samma åldersgrupper därtill m.m.

Håller för övrigt inte alls med Tollin och anser därtill att det är helt ovidkommande vad man kallar detta då det som sagt är riktat till kategorin 9-12. Det bör handla om film, om hur man gör film och vad film är, vad man kallar det, skit samma.

 

Barn i den åldern är djävligt lättmotiverade och snappar upp hur mycket som helst bara så där samtidigt som det är djävulskt svårt med motivation och struktur på vissa delar. Tror du är helt rätt ute i många av dina funderingar. Praktik framför teori är guld, även om man kan konkretisera teori rätt mycket. Nog om det nu, vi börjar med tekniken.

 

Håller tråkigt nog med Jawhns, baserat på egna erfarenheter. Pengar för verksamhet i den ålderskategorin och då speciellt knuten till en skola brukar vara rejält svårt att vaska fram så jag skulle föreslå at du tar fram säg fyra olika paket som du presenterar för de ansvariga.

En Scarlet är nog rätt mycket overkill samtidigt som DSLRer inte ger samma känsla för kidsen. Just det tror jag du är på rätt spår med d.v.s. att ha komplett utrustning så att det blir filminspelning på alvar dock skulle jag rekommendera att du väljer billigast möjliga men seriösa alternativ.

 

Så här skulle mitt drömpaket sett ut:

 

1. Panasonic Ag-Af101 med axelrigg och ett par tre stycken gamla prime gluggar. Dock kan det vara en bra idé med en DSLR också just eftersom det är troligare att någon av eleverna faktiskt har en sådan hemma. Isf skulle jag rekommendera en Panasonic DSLR eller en Canon 600D p.g.a. den vinklingsbara skärmen. Men en Panasonic Ag-AF101 ger bättre upplevelse.

2. Mic med ljudbom, t.ex. Röde och gärna med inspelare som har reglar, en zoom är inte adekvat då det är skitbökigt att ändra nivåerna på den.

3. Redhead kit plus en massa sladdar, några extra stativ och flaggor/skärmar.

4. Filmklappa (skitviktigt!)

5. Gärna några extra attribut, vi har t.ex. haft en rullstol som dolly.

 

6. Skall du köra B-foto så är det nästan ett krav att du fixar en extra skärm åt B-fotot, annars blir det mer eller mindre omöjligt för en så pass ung nybörjare att göra ett ok jobb.

 

7. Vill du köra med regissör är det därtill nästan lika viktigt att ha en regissörsmonitor och då gärna på en pirra med batteri. Ett förslag isf är att köpa en billig full-HD tv på säg en 20” som går på 12v och bygga på den på en pirra med bilbatteri. En regimonitor funkar dock bäst om man kan undvika HDMI-kablar. Har man SDI ut på kameran så är mitt tips att använda den utgången, köra med BNC-kabel och därefter ansluta monitorn med hjälp av en konverterare, t.ex. från Blackmagic design.

 

Ju mer grejer man har och ju mer seriös känsla som man skapar desto roligare och mer seriöst kommer det att bli.

 

Själv har jag köpt utrustning för dylika projekt som detta från flera butiker för att hålla nere kostnaderna. Butikerna har varit som följer:

http://www.dvcity.com

kaffebrus.com

Linkdelight.com: Great buys on Photography Equipment, Outdoor Equipments, Toys and More

http://www.lrtv.se

netonnet.se (regi monitor/TV)

 

 

Mycket grejer blir det och erfarenhetsmässigt så kommer saker att försvinna och att gå sönder. En väldigt smidig lösning om den går att få igenom är att få föräldrarna att gå in som garanter d.v.s. skriva på ett kontrakt där de ansvarar för utrustningen med sin egen hemförsäkring. Då kommer även ungdomarna att hålla hårdare i utrustningen än annars, samt så kan man som lärare vara lösare med utlåning på kvällar etc. (jag har mallar för dylika kontrakt om det skulle vara intressant).

 

 

 

Även om tekniken är viktig så är ju trots allt pedagogiken och arbetsformen det viktigaste. Teknik kan ju iofs till viss del vara ett pedagogisk val, att välja professionell teknik och att efterlikna professionella produktioner är något jag verkligen tror på i kontrast till att använda små DV-kameror och springa kring och leka, kul ett tag men blir snart tråkigt. Det är iaf min erfarenhet.

 

Det jag erfarit påminner mycket om hur du tänker ang undervisning när problem uppstår. Dock krävs det i sådana fall en grundläggande förståelse och det kan man faktiskt rätt snabbt lösa på de första lektionerna utan att det blir allt för tråkigt. Det mesta är kul i början så att säga och det är då man bör passa på att både stoppa dem lite samt öppna deras ögon.

 

Att jämföra olika saker är skitbra.

Exempel på första lektioner:

 

Exempel 1.

Samla på dig en massa olika videomaterial och visa. Jämför Sagan om Ringen med ett Aktuelltinslag. Sätt upp två kameror bredvid varandra, en med kort skärpedjup och en vanlig videokamera. Visa skillnaden.

Filma en kort dialogscen och visa den. Filma den igen men nu från olika vinklar och visa. Ljussätt med lampor och visa. Färgkorrigera och visa. Lägg dit någon slags matte painting med lite snabb tracking etc, och visa.

 

Exempel 2.

Se till att ha några billiga DV-kameror till hands samt några tennisbollar och ett väldigt enkelt manus baserat på en historia om bollarna. Gå igenom kameran och skicka ut eleverna filma historian, var och en. Samt filma en egen version dock din med bra kamera, olika klipp, ljus, färgkorr, någon cool effekt etc.

Nu kan ni jämföra era filmer och bryta ned vad det är för skillnad punkt för punkt och således belysa allt från klippning till olika typer av kameror.

 

Poängen med exemplen är som sagt att under de första lektionerna snabbt bygga upp förståelsen för alla skeenden så att eleverna får en känsla för hur det fungerar. Visa gärna hur du jobbar via projektor (mot kamera och dator) så att eleverna är med i alla steg du gör. Detta är guld att kunna återknyta till samt skapar elever som ser att det inte är omöjligt att skapa bra saker med förhållandevis enkla medel.

 

I övrigt så tycker jag du till en början skall försöka minimera delar så som manus och postproduktion för de allra flesta då det gärna blir segt och sänker motivationen. Själva produktionen däremot, ja den brukar vara skitkul.

 

Manus kan man till en början t.ex. ta fram bara genom någon slags övning på svarta/vita-tavlan och postproduktion räcker det ofta om man gör i MovieMaker även om det kan vara kul om du visar vissa snabba effekter så som att tracka in bilder i bakgrunden eller bara lägga in en mynningsflamma och leka lite med ljud etc.

 

Hoppas du gillar mina tips.

Jobbade så sent som i somras med ett liknande projekt med ungdomar på ungdomsgårdar. Var iofs ett väldigt kort projekt och därtill mixat med några andra ungdomsgårdar som skrev och skapade musik. Hur som helst, du kan se resultatet här:

 

Lycka till hur som helst, mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Pontus. Riktigt bra tips.kopierar hela din post och lägger in i en Textfil till mötet HEHE.

Kände inte till Panasonic Ag-Af101 men nu har jag kollat upp den och den verkar vara precis vad jag söker.

Fin musikvideo ni gjorde. Jag är riktigt taggad. Det kommer bli skitkul.

 

Hej Tolin. Som Pontus skriver är det ingen ide att haka upp sig på vad kursen kallas. Men jag förstår skillnaden och förstår din poäng. Har bara gått efter vad rektorn har kallat det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Tolin. Som Pontus skriver är det ingen ide att haka upp sig på vad kursen kallas. Men jag förstår skillnaden och förstår din poäng. Har bara gått efter vad rektorn har kallat det.

Nej jag bara tänker så att du inte råkar dig in på fel undervisningsämne :D Annars får du ju helt andra kursmål och grejer - Viktigt att du och skolan (din arbetsplats) är överens om din position och vad det är för uppgifter du förväntas utföra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Mötet gick väldigt bra i fredags. Fick massa bra info om hur barnen brukar jobba vilket gör det hela ännu mer intressant.

Dom tyckte jag borde ha flera små kameror som barnen kan latja med och en lite bättre som man använder när det är skarpt Läge.

Ska även köpa 4 iMacs och CS5. Skulle vilja köpa lite lampor. Vet någon var man kan få tag i det utan att det kostar skjortan? Kanske RedHeads eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul!

 

Netonnet, Kaffebrus och LRTV är Svenska företag och de levererar inom ett par dagar. DVCity och Linkdelight levererar från Indien i DVCitys fall och från Kina i Linkdelights fall och då kan det ta tid. Skulle uppskatta att det tog i genomsnitt 10 arbetsdagar för mig att få de leveranser jag fått d.v.s. två veckor, från båda DVCity och Linkdelight. Det kan säkert ta upp mot en månad också, samt gå snabbare m.m. Du bör för övrigt även räkna in tullavgift i priset. Lägg på ca 10% samt även skatt om du inte kan dra av skatt d.v.s.

 

DVCity har superbra support via Skype och där kan du fråga om leveranstid, om hur produkterna fungerar m.m.

Lindelight har också bra support men då går tågordningen via mail och du får på så sätt vänta längre på svar.

 

Ang lampor. Linkdelight har jättebra Redheads till ett mycket bra pris, dock med en stor reservation. Strömbrytarna är ren skit och måste bytas, går lätt att göra med nya från Mediateknik (Mediateknik - professional film, photo, video and lighting equipment.) för ca 250:- st brytare, men kräver i så fall att man är lite händig. Linkdelight har även bra stativ (de som följer med i Redheads paketet är ena små rackare, bra kvalité men inte så stabila).

 

Enklare då är att beställa från t.ex. Kaffebrus. Nu vet jag inte hur kvalitén är på dessa lampors brytare men gissar att de är bättre.

 

Glöm inte att införskaffa skarvsladd (Biltema eller Ö&B har billig sådan) samt sandsäckar (Kaffebrus har sådana man fyller själv) m.m.

 

Ang små kameror. Skaffa bara inte för många, filmskapande går ju trots allt ut på att samarbeta.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Enklare då är att beställa från t.ex. Kaffebrus. Nu vet jag inte hur kvalitén är på dessa lampors brytare men gissar att de är bättre.

Inte mycket bättre - Kaffebrus beställer också sina produkter från respektive indiska och kinesiska tillverkare, men säljer för ett något högre pris (oftast runt en 500-1000kr).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för infot.

En annan fotograf avrådde mig från att köpa AG-AF 101

Han har inte sagt varför ännu. hmmm undrar varför. Läst lite om den och den verkar helt OK för dom pengarna.

Men en 5D är inte så pjåkigt heller. Det jag inte gillar med i stort sätt alla DSLR är hur hudtonerna blir. Känns som att nyanserna försvinner helt. blir bara 1 soft platta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja fråga gärna vad han sågar på AF101an. En sak suger, inspelningsformatet d.v.s. AvcHD, i övrigt helt ok om än lite dålig i lågdagrar, blir mycket brus som tillsammans med AvcHD codecen inte är så där jätteroligt.

Ag-Af101an är inte den ultimata kameran direkt men då det är en professionell kamera med XLR-ingångar, SDI-ut, inbyggda ND-filter, enkel vitbalansering, dubbla kortplatser, overcranking, flip out skärm samt sökare m.m. så lämpar den sig ypperligt för undervisning och enklare jobb. En 5D ger i många fall bättre bild men är tja, en kompromiss på alla andra sätt. Dock tar jag en Scarlet varje dag, om ekonomin tillåter.

 

Film skjuten av mig med en Ag-Af101a:

 

/Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Låter roligt! Om jag vore du skulle jag ha med cirka 70% praktik och 30% teori. Praktiken kommer de troligen uppskatta väldigt mycket. När de har gjort en film så blir de motiverade att förbättra filmen. Då blandar du in teori! Så mest praktik och mindre teori.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...