david- Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Äntligen är filmen jag jobbat på i ungefär 5 månader, och postad testscener, klar! Efter många filer hit och dit från Sverige till England så är allt klart. Jag fick idén i början av sommaren och tänkte göra en film och genom den få lite bra material till att utöka mitt portfolio. Jag ville göra en så osvensk handling som möjligt, så jag räknade bort trasiga familjeförhållanden och kriminalare och gjorde något utav en thriller/drama film. Här är lite information om filmen: Directed, Edited, Produced, Cinematography, VFX: David Lindberg Camera: Canon 550D T2i Lenses: Canon EF 50/1,8 II Sigma 70-300 Music: Darren Wonnacott Audio/Sound: Joe Fletcher Narration: Steven Stern Actors: Elias Bäckebjörk Sara Larsson David Larsson 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
barnholdt Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 Bra genomarbetat snyggt foto, sköna färger. Rösten var lite låg och skulle förmodligen må bra av att höjas lite om inte tanken är att den ska vara just låg. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david- Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 Bra genomarbetat snyggt foto, sköna färger. Rösten var lite låg och skulle förmodligen må bra av att höjas lite om inte tanken är att den ska vara just låg. Tack ska du ha! Jag håller faktiskt med om det. Ljudmixaren gjorde det lite för lågt och jag tänkte påpeka det men hade inte tid då jag hade ett förutsatt releasedatum som var dagen därpå. Men jag delar helt klart din åsikt! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Oller Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david- Posted October 23, 2011 Author Share Posted October 23, 2011 Saknade lite fler closeups... Tex när hon tog sig på läppen, fler closeups kunde tjänat storyns intimitet. Ljudet levde inte riktigt upp till cinematografin, tycker nog nästan du skulle kunna köra en "alternate version" med Hans Zimmer-musiken. Nåja, färdig gnällt... du vet ju redan att du äger så måste få kritisera lite... :D Nu när du säger det så håller jag med dig till hundra procent. Har faktiskt inte tänkt tanken på att en closeup i den scenen hade varit bättre, men kan se det nu när du säger det. Och kanske en när han kolalr ner och ser att "zombien" har bitit han och sen kollar upp mot henne, där hade man nog kunnat haft en closeup på hans ansikte för att ge lite mer känslor. Haha jag äger långt ifrån, det är absolut inget jag tror. Jag har otroligt mycket klar att lära av dig så min karriär hänger i stort sett på att du ska fortsätta posta videos. När kommer Jeden? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin Oller Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 --- 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david- Posted October 24, 2011 Author Share Posted October 24, 2011 LOL, eller hur... not... jag sitter fortfarande och gnäller på voodoofilm när du är i hollywood... :D Snart. Knappast, jag hade aldrig ens förstått att det hade kunnat vara snyggt med en sned horisont om jag inte hade sett att du använde dig av det i ett klipp i Jeden. Än så länge är jag lillebror Martin :) haha 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david- Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Kom igen, vart är ni kritiker? Jag vill att ni både dödar och hyllar delar av min film! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HamGamgi Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 Snyggt hantverk rakt igenom men det vet du redan dock är det alldeles för mycket och övertydlig speaker. Vilket är ironiskt eftersom övertydlighet är svensk film i sitt esse. Men överlag skitbra. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
storyteller Posted October 27, 2011 Share Posted October 27, 2011 Så jävla snyggt, ingen kritik här inte förutom ljudet på rösten men det är mer av en inställning skulle jag säga :P 10/10 bästa jag sett på detta forum (har inte sett allt) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskukert Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Tyckte att trackingen på första ögonen var lite off, om det är tracking ni nu har använt er utav. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattihp Posted October 28, 2011 Share Posted October 28, 2011 Riktigt bra på alla delar. Väl avvägda klipp och snyggt foto. Jag saknar kanske inte en närbild på läppen, jag tyckte det kom fram ändå. Något som är övertydligt fram tills det att vi ser den framstörtande mannen är voiceovern. Den (och hela filmen) kunde ha vunnit en hel del på att inte vara så konkret ända från början. Annars fantastiskt snyggt och bra! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david- Posted October 29, 2011 Author Share Posted October 29, 2011 Tack så mycket allihop! Ja, trackingen blev faktiskt lite halvtaskig såg jag. Några ryck i vänstra ögat och så. Skitkul att höra era åsikter! :) Jag tycker det var otroligt kul och lärorikt att se hur man kan förmedla känslor gneom dollyåkningar. Som i scenen när kameran åker på dollyn framlänges, mot killen som står med yxan och blodet på kläderna. Man får liksom känslan att det är något speciellt som hänt + att objektet i mitten som kameran åker mot blir omöjligt att inte fokusera på. Samma med dollyn i sidled som när han skriver. Enligt mig är det ett bra sätt att få scenen att se en scen där inget nytt händer, t.ex. att han bara sitter och skriver, att se intressantare ut för det ger en känsla av att det som händer i scenen ändå är viktigt. Det är iallafall nåt jag lärde mig och tyckte under tiden jag gjorde filmen. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreasingo Posted October 31, 2011 Share Posted October 31, 2011 Jag är bara en glad amatör men kan ändå säga vad jag tycker om det jag sett. (kanske en fördel att jag är "ny" och oskadad på ett sätt) Jag tycker om att det är en laddad känsla i filmen. Jag hade dock inte förväntat att det skulle bli en slags zombiefilm av det hela men på dramamanér. Kanske tyckte jag att det skar sig lite. Man har sett så mycket drama och zombiefilm att man undrar vad det är för slags film du gör. Från början blir det lite för mycket monolog för min smak men känslan sätter sig efter ett tag och speciellt slutet lyfter upp. Det stora problemet som jag ser det är det bekanta: "Show don't tell". Man vill se mera handling och mindre monolog. Jag har inget problem med skådespelet och regin, snarare är det nog manus jag funderar på. Men då skall tilläggas att jag är zombiefantast och kommer nog lite från fel läger, så att säga... 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david- Posted October 31, 2011 Author Share Posted October 31, 2011 Jag är bara en glad amatör men kan ändå säga vad jag tycker om det jag sett. (kanske en fördel att jag är "ny" och oskadad på ett sätt) Jag tycker om att det är en laddad känsla i filmen. Jag hade dock inte förväntat att det skulle bli en slags zombiefilm av det hela men på dramamanér. Kanske tyckte jag att det skar sig lite. Man har sett så mycket drama och zombiefilm att man undrar vad det är för slags film du gör. Från början blir det lite för mycket monolog för min smak men känslan sätter sig efter ett tag och speciellt slutet lyfter upp. Det stora problemet som jag ser det är det bekanta: "Show don't tell". Man vill se mera handling och mindre monolog. Jag har inget problem med skådespelet och regin, snarare är det nog manus jag funderar på. Men då skall tilläggas att jag är zombiefantast och kommer nog lite från fel läger, så att säga... Tack för en väldigt bra och utförlig kritik! Kanske borde jag haft andra scener som talar mer och använt mindre monolog, det kan du ha rätt i. Manuset är jag medveten om inte är så väldigt bra och det är något jag ska jobba på. Syftet med filmen var att få material att visa upp min cinematografi såsom färger, kameravinklar och rörelser. Manusskrivande är inget jag är speciellt duktig på och vill jobba med så det var inte vad jag fokuserade främst på i filmen, utan det var filmfotot. Borde nog anlita någon ordentlig manusskrivare till nästa projekt! :) Tack igen! :D 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreasingo Posted November 1, 2011 Share Posted November 1, 2011 Tack för en väldigt bra och utförlig kritik! Kanske borde jag haft andra scener som talar mer och använt mindre monolog, det kan du ha rätt i. Manuset är jag medveten om inte är så väldigt bra och det är något jag ska jobba på. Syftet med filmen var att få material att visa upp min cinematografi såsom färger, kameravinklar och rörelser. Manusskrivande är inget jag är speciellt duktig på och vill jobba med så det var inte vad jag fokuserade främst på i filmen, utan det var filmfotot. Borde nog anlita någon ordentlig manusskrivare till nästa projekt! :) Tack igen! :D Då förstår jag. Ja, är det cinematografi det handlar om har du verkligen lyckats! Det är perfekt demomaterial, detta vart jag imponerad av. Ja, sjäv tycker jag faktiskt manus är det viktigaste i en film, men då är jag också manusskribent och kan ha fastnat i detta. Man skulle nästan själv ha lust att skriva ett manus, om du behöver hjälp. Jag är ivrig att få mina idéer gestaltade. Men då jobbar jag mest med genre-film själv som scifi/fantasy, i animerat format. Bra jobb och lycka till i framtiden! :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david- Posted November 3, 2011 Author Share Posted November 3, 2011 Då förstår jag. Ja, är det cinematografi det handlar om har du verkligen lyckats! Det är perfekt demomaterial, detta vart jag imponerad av. Ja, sjäv tycker jag faktiskt manus är det viktigaste i en film, men då är jag också manusskribent och kan ha fastnat i detta. Man skulle nästan själv ha lust att skriva ett manus, om du behöver hjälp. Jag är ivrig att få mina idéer gestaltade. Men då jobbar jag mest med genre-film själv som scifi/fantasy, i animerat format. Bra jobb och lycka till i framtiden! :) Ja och det håller jag med dig om, manus är ju vad som gör filmen och är på så sätt det absolut viktigaste. Däremot är inte det min starka sida så det lämnar jag åt sidan. Ja, självklart. Har jag tid för ett framtida projekt eller du känner att du vill dela med dig av en idé så är det bara att höra av dig :) Tack så mycket! 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreasingo Posted November 3, 2011 Share Posted November 3, 2011 Ja och det håller jag med dig om, manus är ju vad som gör filmen och är på så sätt det absolut viktigaste. Däremot är inte det min starka sida så det lämnar jag åt sidan. Ja, självklart. Har jag tid för ett framtida projekt eller du känner att du vill dela med dig av en idé så är det bara att höra av dig :) Tack så mycket! Okej. =) Ska ha det i åtanke inför framtiden. Jag skulle gärna kunna skriva ett drama, har faktiskt funderat på det, vilken typ av film vill du göra? Det behöver inte vara ett drama heller, jag är inne på genre-film egentligen. Är det kortfilm som är intressant för tillfället? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
david- Posted November 8, 2011 Author Share Posted November 8, 2011 Okej. =) Ska ha det i åtanke inför framtiden. Jag skulle gärna kunna skriva ett drama, har faktiskt funderat på det, vilken typ av film vill du göra? Det behöver inte vara ett drama heller, jag är inne på genre-film egentligen. Är det kortfilm som är intressant för tillfället? Riktigt bra draman är faktiskt dom bästa filmerna. Just nu så har jag för många jobb som måste prioriteras och då kan jag inte sätta igång med nya projekt så vi får se om jag får tid över längre fram nångång :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreasingo Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Riktigt bra draman är faktiskt dom bästa filmerna. Ja, jag är nästan beredd att hålla med dig efter att man sett Terrence Malicks "The Tree of Life". Lysande, laddat och dramatiskt. Just nu så har jag för många jobb som måste prioriteras och då kan jag inte sätta igång med nya projekt så vi får se om jag får tid över längre fram nångång. Okej, vi får se vad som händer längre fram då. =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pBEAR Posted November 8, 2011 Share Posted November 8, 2011 Visuellt så är filmen ruskigt bra, på manusfronten kan jag tyvärr inte säga det samma. Men, talang är något du har, absolut. Med bättre manus, bättre musik (musiken var lite "over the top") så kan det bli i princip hur bra som helst. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andreasingo Posted November 9, 2011 Share Posted November 9, 2011 Visuellt så är filmen ruskigt bra, på manusfronten kan jag tyvärr inte säga det samma. Där håller jag inte alls med. Jag tycker manuset är kanon, men det är oerhört subtilt. Han skildrar en familjs verklighet, och man börjar fundera kring vad de egentligen håller på med. Varför blir allt så fel med de rätta intentionerna? Känner igen mig oerhört i det han gestaltar, kanske därför jag grips så starkt av berättandet? Men, talang är något du har, absolut. Med bättre manus, bättre musik (musiken var lite "over the top") så kan det bli i princip hur bra som helst. Tack, tack. =) Ja, jag håller med, du är grym på foto, kameravinklar, redigering och sånt. Skådespelet är dessutom riktigt bra. Så visst, det skulle bli nåt! =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts