Gå till innehåll

Mov och Mts filmer i premiere pro??


Moviemakers

Recommended Posts

Hej,

 

har fått ett litet problem vid ha filmat i hd och fått filer i .mov och mts format, men ska redigera i premiere pro. Har försökt konverterat till .avi, men de avi filerna går ej att spela upp i premiere utan blir endast svarta. Finns ju även väldigt många konverteringsalternativ.

Så frågan är hur ska jag konvertera dessa filer för att de ska fungera i premiere. Har försökt klura ut hur detta med codec osv ser ut, men vet inte riktigt hur man kollar/ändrar detta.

 

Några tips på hur jag ska kunna konverta dessa filer för att använda de i premiere pro eller finns det något annat sätt?

Eller kanske något annat program som kan hantera detta bättre.

Är bara en kortare snutt som ska redigeras i premiere pro. resterande kommer att redigeras i final cut.

 

Jättetacksam för tips!

 

//Moviemakers.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilken version av PPro?

Mac eller PC?

 

Generellt bör .mov med HD material från ex Canon 5D funka i CS4 och uppåt även om det går långsamt och du får clipping i alla vita partier som är nästan överexponerade. (CS5 fungerar mycket bättre)

 

MTS kräver minst CS4 (helst CS5).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Har aldrig testat med DNxHD eller Matrox-codecen i CS3. Cineform fungerar dock.

En variant är Blackmagic Designs Motion JPEG-codec. Den finns inte "löst" längre, men om du installerar mjukvaran för deras videokort "utan att ha ett videokort" så följer codecen med.

 

Typ denna (ex version 7.6.3): Blackmagic Design: Software Archive

 

Givetvis på egen risk, etc, disclaimers, etc. men jag har kört den i min laptop utan problem för att kunna läsa och skriva deras filer.

 

Du förlorar lite kvalitet, men det bör funka "hyfsat" på en långsam dator (men återigen, 2GB är för lite). CS3 kan utnyttja 2GB totalt (3 GB med ett litet "hack" som dock kan ställa till det en massa)

så en uppgradering till 4GB är att rekommendera. Vanliga Windows i 32-bitars version kan inte använda mer än 4GB hur du än gör.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...