tokjocke Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 Producent sökes till en ambitiös och dramatisk korfilm i filmnoir stil som utspelas i stockholmsmiljö med skön twist på slutet. Tänkt inspelningsperiod ca 7dagar mellan jan-mars 2012. Filmen blir ca 10min och manus tar ca 7-8min att läsa. Du får gärna vara kvinna och självklart skall du inte köpa grisen i säcken så om du är intresserad av att läsa manus kontakta: jocke.lindman(snabel a)glocalnet.net mvh Joachim Lindman 0 Quote
tokjocke Posted September 9, 2011 Author Posted September 9, 2011 Finns det verkligen ingen som vill göra kortfilm i sthlm i egenskap av producent eller är jag i fel tråd? Du behöver för övrigt inte ha gjort 5 långfilmer eller så, utan den jag söker har ett brinnande filmintresse, vill driva ett eget filmprojekt ochär nyfiken på att utveckla sig som producent och siktar på att i framtiden jobba med film i någon form. mvh Joachim Lindman 0 Quote
Mattihp Posted September 9, 2011 Posted September 9, 2011 En bra idé om det tryter med producenter är att höra av sig till Film Stockholm. Om du inte vill att de skall hjälpa till med att producera så kan de nog rekommendera någon. 0 Quote
Arctistic Posted September 10, 2011 Posted September 10, 2011 Jag tror att en frånvaro av svar på din förfrågan beror i stor utsträckning på hur du valt att kommunicera. För dig så är de tre raderna du skrev tillräckligt, för du har ju resten av informationen, men för alla andra så kvarstår det mängder av frågor, och om man inte har fakta så väljer man att avstå, även om det egentligen är precis det man kanske vill göra. Du behöver göra ett par saker klarare: Utgår det någon ersättning för uppdraget? Vilken typ av producent är det du söker? Är den en som ska ha ett övergripande produktionsansvar för en redan finansierad produktion. Eller letar du efter någon som ska finansiera, eller hitta finansiärer för din kortfilmsidé. Är det det sistnämnda så blir det förstås svårare om inte idén har möjlighet att ge någon form av ROI. /n 0 Quote
Embla Posted September 12, 2011 Posted September 12, 2011 Men alltså, det är väl klart att en filmskapare inte ska betala en producent. Det är väl klart att producenten skall fixa med finansieringen, vad är de annars till för? Det är klart att producenter gör mycket annat än att hitta pengar men att ordna med finansieringen är ju en stor del av producentens arbete. 0 Quote
tokjocke Posted September 12, 2011 Author Posted September 12, 2011 Om projektet redan var finansierat skulle jag möjligen söka en line producer eller mest troligen ingen producent alls eftersom jag då lyckats producera filmen själv och då inte skulle vara intresserad av en onödig utgiftspost i budgeten. Nu är det inte så, utan jag söker någon som är mer intresserad och bättre än vad jag är på den affärsmässiga biten av filmskapandet, dvs en parhäst/producent som vill ha ett mer övergripande ansvar för produktionen/ distributionen och som framförallt är villig att försöka skaka på pengaträdet, som ju är en producents viktigaste funktion på ett projekt. Som jag ser det, är ROI på en kortfilm i princip aldrig frågan om pengar utan kunskap och kred som man får när man gör filmen resp visar den samma i olika fönster (festivaler, TV mm) samt bygger upp sin showreel. Kreden kan med fördel användas när man lyfter upp nästa projekt och då kan visa på den gemensamma, och förhoppningsvis lyckade, kortfilmsansträngningen och på så sätt få ROI i steg två, dvs när du får en budget till nästa projekt. Hamnar vi för övrigt i ett sådant "no budget läge" och måste finansiera filmen själva är jag givetvis villig att ta fram 50% av budgeten samt bli executive producer. Det var den realistiska varianten, men om jag nu tänker lite positivt samt på att jag faktiskt kommit långt (men inte ända i mål) med ett antal projekt jag sökt finansiering för samt att jag förhoppningsvis har tur och träffar rätt person som förmodligen är en slipat och driven tjej/kille så är det säkert inte omöjligt att vi tillsammans kan övertyga SFI m.fl om att vår kortfilm kan vara värd att finansiera och i så fall blir det ju betalt. Jag förväntar mig givetvis inte att någon skall tacka "ja" utan att först läsa manus och ha ett möte där vi ser om vi vill jobba med varandra. Är min kommunikation tydligare? 0 Quote
Recommended Posts