david- Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Hej, jag är lite osäker på var jag ska posta det här men jag undrar bara om någon har något bättre och smidigare tips på hur man kan redigera och sen göra färgkorrigeringen. Nu arbetar jag såhär: Jag klipper scenerna utan färgkorrigering i premiere för att inte filerna ska bli alltför stora och redigeringen bli för seg. Sen när jag redigerat klart och filmen är helt klar, så kör jag "replace with AE composition" på varje klipp för sig, så jag tar in varje liten scen till AE och färgkorrigerar där. Detta är för att jag hellre färgkorrigerar i AE än i Premiere då man har mer kontroll där. Har någon nåt bättre alternativ? Kanske att importera hela sekvensen, och göra en massa adjustment lager som ligger över de olika klippen i AE? 0 Quote
Max_H Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Jag hade valt det sistnämnda. (Om inte annat för att en "Replace with AE Comp" för varje klipp kommer att dra SJUKT mycket ram.) //Max 0 Quote
StenR Posted August 10, 2011 Posted August 10, 2011 Jag skulle nog göra en sekvens per scen (som i en manusscen alltså) och sen ta in en sådan sekvens i taget i AE, ganska stor chans att det är rätt lika färgkorr på olika klipp i samma scen. 0 Quote
Ivve Posted August 11, 2011 Posted August 11, 2011 Har kört som StenR kört på mina filmer. Dels för att det fungerar bra, men dels också för att det personligen rent ut sagt känns som överdrivet det smartaste om du tvunget ska färgkorrigera i ett externt program. Du får betydligt bättre styr på alla dina sekvenser och kan enkelt gå in och göra korrigeringar utan att behöva rendera ut hela filmen gång på gång. 0 Quote
david- Posted August 12, 2011 Author Posted August 12, 2011 Tack ska ni ha. Ja, men det finns många fördelar med att göra färgerna i AE då man har mycket mer kontroll när man ska maska vissa delar i klippen, och Colorista är mer stabilt i AE än i Premiere (Iallafall för mig då det kan krasha i Premiere). Men ja, jag gör nog en sequence av det ändå :) 0 Quote
Max_H Posted August 13, 2011 Posted August 13, 2011 Personligen jobbar jag mest enligt: - Klipper varje scen som enskild sequence. - Om det endast kräver snabba fixar: Curves, Fast CC eller 3-way CC i PPro (alla är 32-bitars). - Copy > Paste till AE (alt importera projektet). - Färg korr per lager med adjustment layers. - Look per lager med adjustment layers. (Kör Stu's script från DV Rebel's Guide för att jämföra många klipp samtidigt också) Ska jag ut till nån Colorist blir det DPXer eller AAF/EDL med originalmedia. Note 1: Man måste slå på Maximum Bit Depth i Sequence settings plus att men endast får använda 32-bitars effekter. Annars renderas allt i 8-bit. Note 2: Man tjänar på detta även om man endast har 8-bitars video (ex DSLR) eftersom PPro samplar upp färgerna innan effekten beräknas. //Max 0 Quote
Max_H Posted August 14, 2011 Posted August 14, 2011 Hmm...sitter med 5.5 på PC just nu, där syns dom som 32-bit (de som är 32-bit alltså). Opacity handles, texter och alla "Fixed" effects (allt i Motion-tabben/panelen) är 32-bit. //Max 0 Quote
david- Posted August 17, 2011 Author Posted August 17, 2011 Personligen jobbar jag mest enligt: - Klipper varje scen som enskild sequence. - Om det endast kräver snabba fixar: Curves, Fast CC eller 3-way CC i PPro (alla är 32-bitars). - Copy > Paste till AE (alt importera projektet). - Färg korr per lager med adjustment layers. - Look per lager med adjustment layers. (Kör Stu's script från DV Rebel's Guide för att jämföra många klipp samtidigt också) Ska jag ut till nån Colorist blir det DPXer eller AAF/EDL med originalmedia. Note 1: Man måste slå på Maximum Bit Depth i Sequence settings plus att men endast får använda 32-bitars effekter. Annars renderas allt i 8-bit. Note 2: Man tjänar på detta även om man endast har 8-bitars video (ex DSLR) eftersom PPro samplar upp färgerna innan effekten beräknas. //Max Att importera projektet från premiere till AE verkar vara sjukt tungt för datorn och jag märker att det kommer ta otroligt lång tid om jag ska vara tvungen att vänta så länge innan jag får se bilden, som jag måste för att kunna skala av mina adjustments layers så dom ligger exakt över enskilda scener. När jag skulle exportera ut en DPX fil från premiere så tog det otroligt lång tid också, så jag hade säkert nån inställning fel. Vad ska jag ha för inställningar? Jag antar att jag ska kryssa i Maximum Depth? Min sequence i premiere är 1280x544. Btw, sjukt kul att jag inte vetat att det är du Max, jag är iallafall han som träffade dig nere på ljud- och bild mässan tillsammans med Dag Eriksson den här sommaren. Världen är liten ;) 0 Quote
Max_H Posted August 18, 2011 Posted August 18, 2011 - Hur importerar du till AE? - Maximum Bitdepth är nice... men det tar extra tid. (Här hjälper CUDA till om du har ett sånt kort, där sker alltid alla beräkningar i Max Bit Depth) - Kolla så du inte gör någon omskalning på vägen. //M 0 Quote
david- Posted August 19, 2011 Author Posted August 19, 2011 - Hur importerar du till AE? - Maximum Bitdepth är nice... men det tar extra tid. (Här hjälper CUDA till om du har ett sånt kort, där sker alltid alla beräkningar i Max Bit Depth) - Kolla så du inte gör någon omskalning på vägen. //M Hade missat en uppdatering till Colorista, vilket gjorde att den hängde sig så ofta i Premiere. Men nu är det fixat så nu arbetar jag direkt där istället så det är ingen fara längre. Tack för hjälpen! :) 0 Quote
david- Posted January 15, 2012 Author Posted January 15, 2012 Ska vara otroligt glad för ett rätt snabbt svar nu om det finns någon därute som vet en lösning. Hur ska man jobba för att få ett smidigt workflow när man ska grada en film man får från någon? För i det här och jag antar de flesta fallen så får man ju en färdigredigerad fil som filmen är i. Och det kommer ju ta sjukt med tid om jag ska lägga in den i AE och sen göra en massa adjustmentslayers som varar exakt lika länge som varje klipp gör. Något förslag på ett annat sätt? Vill jobba i AE istället för Premiere Pro. 0 Quote
Max_H Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Det är perfekta workflows för AE Script: Magnum – The Edit Detector Get-Sh*t-Done Create Trimmed Adjustment Layer //M 0 Quote
Max_H Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Ibland går det iofs snabbar att snabbspola igenom filmen i PPro och splitta upp den med Ctrl-K (jag har en ny "enknapps shortcut"), och sen copy/pastea sekvensen till AE. Köp Stu's bok också (DV Rebels Guide), den har rätt smarta AE-workflows. //Max 0 Quote
Tolin Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Myup, jag klipper allt i Premiere, sen exporterar jag DPX, importerar till AE, låter Magnum göra sitt, och sen görs all grading / effects work. Inte det smidigaste men det är ett stabilt workflow som sällan ställer till problem. 0 Quote
david- Posted January 15, 2012 Author Posted January 15, 2012 Myup, jag klipper allt i Premiere, sen exporterar jag DPX, importerar till AE, låter Magnum göra sitt, och sen görs all grading / effects work. Inte det smidigaste men det är ett stabilt workflow som sällan ställer till problem. Inte kopierar in din premiere sequence in i AE? då förlorar man väl ingen kvalité jämfört med om man exporterar ut det? (även om DPX säkert bibehåller mycket information) Hur gör du efter grading? dynamic link från AE till Premiere? 0 Quote
Tolin Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Inte kopierar in din premiere sequence in i AE? då förlorar man väl ingen kvalité jämfört med om man exporterar ut det? (även om DPX säkert bibehåller mycket information) Hur gör du efter grading? dynamic link från AE till Premiere? Jag har aldrig lyckats få Premiere och AE att funka tillsammans utan massa problem. Grejen med DPX är att du kan spara ut både lossless compression-wise men även lossless in terms of color space. I mitt tycke är bildfiler bra mycket säkrare och user-friendly. 0 Quote
david- Posted January 15, 2012 Author Posted January 15, 2012 Jag har aldrig lyckats få Premiere och AE att funka tillsammans utan massa problem. Grejen med DPX är att du kan spara ut både lossless compression-wise men även lossless in terms of color space. I mitt tycke är bildfiler bra mycket säkrare och user-friendly. Då ska jag testa det! Men hur exporterar ni ut filmen efter gradingen då? Direkt från render queue i AE? 0 Quote
Tolin Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Då ska jag testa det! Men hur exporterar ni ut filmen efter gradingen då? Direkt från render queue i AE? Antingen direkt ur AE eller tillbaks till DPX, beroende på om det är final render eller om den behöver touchas up i Premiere eller liknande. Jag kan dock inte på något sätt rekommendera mitt workflow då jag inte vet precis hur effektivt eller lossless det är jämfört med andra lösningar, men det funkar bra för mig. 0 Quote
Max_H Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Dynamic Link för Grading är värdelöst - drar för mycket minne... (och inte vad det är tänkt för). Är det inget superviktigt gör jag Copy > Paste, då har inte PPro något alls med AE att göra längre. En variant jag upptäckt är att göra Dynamic Link av ex 5D/7D media från PPro till AE. Då läser Premiere's Mercury Engine LongGOP filerna åt After Effects = Snabbare i AE och ingen konvertering... (däremot måste filerna splittas igen) Annars konverterar jag till antingen DNxHDCineform 10-bit eller PNG/TGA/DPX sekvenser, även om det är overkill emellanåt. AE är rätt segt på LongGOP media, så ska man sitta och maska/rota/keya är det segt - imagesekvenser = Nice. //Max 0 Quote
david- Posted January 15, 2012 Author Posted January 15, 2012 Antingen direkt ur AE eller tillbaks till DPX, beroende på om det är final render eller om den behöver touchas up i Premiere eller liknande. Jag kan dock inte på något sätt rekommendera mitt workflow då jag inte vet precis hur effektivt eller lossless det är jämfört med andra lösningar, men det funkar bra för mig. Är det inte smart att göra gradingen i AE sen köra dynamic link i Premiere när man ska göra final render? Då förlorar man ju ingen kvalité däremellan. Och även om renderingen tar sjukt lång tid med dynamic link så borde det väl bli ungefär lika lång tid som om man hade exporterat ut från AE sen in i Premiere för att göra final render? Dynamic Link för Grading är värdelöst - drar för mycket minne... (och inte vad det är tänkt för). Precis, jag menade att man skulle kopiera sekvensen, alltså Copy > Paste. 0 Quote
Max_H Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Tillbaka till PPro via Dynamic Link så slipper du en generation - så det är det ibland värt. Men jag försöker för det mesta vara helt klar så jag slipper gå tebax... Tidsmässig kan det variera på format, vad man gjort i AE, vilka diskar, exportformat etc. //Max 0 Quote
Tolin Posted January 15, 2012 Posted January 15, 2012 Är det inte smart att göra gradingen i AE sen köra dynamic link i Premiere när man ska göra final render? Då förlorar man ju ingen kvalité däremellan. Och även om renderingen tar sjukt lång tid med dynamic link så borde det väl bli ungefär lika lång tid som om man hade exporterat ut från AE sen in i Premiere för att göra final render? Händer att jag klipper i FCP lika ofta som Premiere, och ibland är det inte jag som klipper överhuvudtaget beroende på produktion, därför är DPX en del av mitt workflow. Kan säkert gå snabbare med Dynamic Link när jag själv använder Premiere, men det är såhär mitt workflow brukar se ut :) 0 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.