Jump to content

Att flytta sig mellan olika rum i samma hus.

StrikerLee

Recommended Posts

Funderar på detta om hur man brukar göra när man flyttar sig mellan olika rum i ett hus.

ex: Om jag skriver om en kille/tjej i ett rum och vill flytta fokusen från han/henne till föräldrarna en våning ner.

Måste jag skriva INT. DOWNSTAIRS XXXXX'S HOUSE. DAY

Eller finns det ett smidigare sätt som att bara hoppa en rad ner och skriva att man är nere?

Jag håller med Tolin. Är det en ny plats, så ska det vara en ny scen.

Ibland är det svårare, som när man följer en person som går genom ett hus, men i det här fallet är det klockrent scenbyte, tycker jag.

Jag skulle inte beteckna ett scenbyte som "osmidigt". Det är ju där för att göra det tydligt.

Du skriver ny scen. Likaså med scener där du till exempel står i en trädgård och en konversation händer på en sida av gräsmattan mellan två, då är det en scen. Men vill vi sedan flytta över kameran till de två som tittat på de första paret och följa deras konversation eller skitsnack då kallas det för en ny scen.

Mycket också för att det ska bli lättare när produktionen väl kommer till verklighet att man ska lätt kunna förstå och läsa att det är en "hela-paketet-flytt" med lampor, kamera, ljud osv.