kalle112 Postad 20 juli 2011 Postad 20 juli 2011 Lånade en canon xh-a1 som jag kopplade till min dator (windows 7, 64 bit). Datorn säger att "drivrutinerna kunde inte installeras" och även "det finns inga drivrutiner". Googlade lite och hittade denna sida: Problem finding XH-A1 drivers for windows 7, 64 bit at DVinfo.net Problemet kvarstår dock... Vad ska jag göra? Vet att många här använder canon xh-a1. Snälla hjälp uppskattas. Använder windows 7, 64-bit som sagt. 0 Citera
Pehrbau Postad 22 juli 2011 Postad 22 juli 2011 Jag använder bl a XH A1 men har aldrig anslutit den till datorn utan flyttar kassetten till en bandspelare. Har du provat de olika saker som föreslogs i inlägget som du nämner. Jag såg att några blev hjälpta med tipsen där. Har några gånger behövt prova några gånger med min bandspelare på 1394 porten genom att först starta editorn och sedan anslutningen till porten och tvärtom. Jag kör också Windows 7 64 ultimate. 0 Citera
kalle112 Postad 25 juli 2011 Författare Postad 25 juli 2011 Max: - Jag kör med Firewire. Pehrbau: - Jag har testat allt som föreslås i tråden utan resultat. Jag undrar om det möjligtvis kan ha något med mitt moderkort att göra eftersom jag har ett inbyggt firewirekort i själva moderkortet. Vet inte om jag kanske borde köpa ett nytt firewirekort och montera det i datorn? (Använder för övrigt ASUS P6T Deluxe v2). 0 Citera
Pehrbau Postad 26 juli 2011 Postad 26 juli 2011 Jag använder P6TSE så är nog ungefär det samma. Kollade också vilken port jag använder till bandspelaren och det är en port på ett extra kort som sitter på nedersta pci-platsen. Den andra porten på moderkortet går till en av mina externa diskar. Har inte några problem med någon av dessa portar. 0 Citera
kalle112 Postad 26 juli 2011 Författare Postad 26 juli 2011 Då borde jag kanske köpa ett extra firewirekort som jag monterar i en ledig PCI-plats? 0 Citera
Max_H Postad 26 juli 2011 Postad 26 juli 2011 Kolla i enhetshanteraren vilken driver det (dvs firewire porten) kör. Du kan ev byta till "Generic Firewire Driver". Kolla också så kameran är "låst" till vad den ska användas som (i menyerna). DV eller HDV. Tror det finns ett val för "Auto", brukar ofta ge trubbel. //Max 0 Citera
plf66 Postad 26 juli 2011 Postad 26 juli 2011 Jag har kollat lite mer hur detta med autoläge fungerar på Sony (kamera HVR-Z1 och bandspelare HVR-M15). Dv- resp Dvcam-band fungerar hos mig alltid när jag provade med export inställd på både DV-läge och på AUTO-läge. Hdv-band fungerar endast med export inställd på HDV-läge. Jag har inte fått Hdv-band att fungera på AUTO-läge. Detta gäller import till Vegas 10 Pro. Men kanske är det likadant med inställningarna från XH-A1? (Sen har jag en JVC-HD7 och denna har jag aldrig fått att fungera via firewire, men filerna där går ju att föra över via usb så där har jag tagit den vägen och inte grottat ned mig i firewire-problematiken ännu.) 0 Citera
kalle112 Postad 26 juli 2011 Författare Postad 26 juli 2011 Fan det här är riktigt frustrerande... Max --> Jag hittar inget alternativ där man kan välja "Generic Firewire Driver". Jag har dessutom kontrollerat så att signal setup etc ligger på HDV och inte på Auto. Kör med HDV band. Stack till en butik och köpte 2 st firewire-kort. En PCI-express 1394b och en vanlig PCI firewire 1394. Den sistnämnda går inte att montera i datorn pga att det tydligen inte finns plats?! Provade installera PCI-express och följde anvisningarna genom att installera drivrutiner från skivan. Ändå funkar det inte... Kan det ha något med själva operativsystemet att göra? Måste jag kanske installera ett annat operativsystem? (Trivs ganska bra med windows 7 redan...). 0 Citera
StenR Postad 26 juli 2011 Postad 26 juli 2011 Jag tror det heter Legacy driver, försök att följa den här anvisningen för att byta: Are Focusrite's FireWire Products Compatible With Windows 7? .: Focusrite Answerbase 0 Citera
kalle112 Postad 26 juli 2011 Författare Postad 26 juli 2011 Jag har redan testat den metoden. Följde anvisningarna i länken som jag skrev i mitt första inlägg... =( 0 Citera
kalle112 Postad 27 juli 2011 Författare Postad 27 juli 2011 Är det någon här som kör med windows 7 ultimate i en stationär dator och lyckats hämta in video till datorn via premiere pro CS 5.5? 0 Citera
Pehrbau Postad 27 juli 2011 Postad 27 juli 2011 Jag har wind 7 ultimate 64bit och har inga problem med inläsning med CS4 eller CS5 men har inte 5,5. Inga problem heller med min vanliga editor Edius 5,5. Har du testat med separat kort med 1394-portar? Som Max nämnde: lika i båda ändar HDV - HDV eller DV - DV. 0 Citera
kalle112 Postad 27 juli 2011 Författare Postad 27 juli 2011 Jag köpte 2 st firewire kort. Endast ena passade datorn och det var PCI-express:en. Inställningarna är korrekt HDV-HDV. Funkade ändå inte... Jag har inte använt den här kameran så mycket tidigare men visst är det så att man ska snurra på hjulet så att det hamnar på "EXT CONT" när man vill föra över material till datorn? Det konstiga är att jag idag, för första gången, lyckades för över några sekunders video till datorn genom att ha hjulet på "VCR/PLAY". Har dock inte hunnit utvärdera videon ordentligt för att se om ljudet, bilden och upplösningen är korrekt... Och detta funkade alltså med min vanliga firewire port...inte den nya som jag köpte. Ska man ha hjulet på VCR/PLAY kanske? 0 Citera
Pehrbau Postad 27 juli 2011 Postad 27 juli 2011 Ja, det vill jag minnas stämmer. Datorn styr i alla fall kameran. 0 Citera
StenR Postad 27 juli 2011 Postad 27 juli 2011 Hittat på en webbsida: 1. Disconnect firewire cable from XHa1 2. Set XHA1 to VCR/Play mode 3. Press Menu button 4. Select "Signal Setup" 5. Change the playback standard to HDV. The default is Auto and it does not work well. Now connect firewire, make sure PPRO is set to HDV mode (Not DV mode). 0 Citera
kalle112 Postad 2 augusti 2011 Författare Postad 2 augusti 2011 Glömde posta här. Problemet är löst. I manualen står det att man ska ställa kameran på "EXT CONT" men jag har den på "VCR/PLAY" istället och i premiere klickar jag på capture. Funkar finfint, utan problem! Tack alla för hjälpen! 0 Citera
The Champ Postad 19 juli 2012 Postad 19 juli 2012 hej...gammal tråd men jagtar upp den .. Jag har Canon XH A1S och kör Windov7-Premiere 10-Firevire1394. Jag kan inportera dv men inte HDV trots att jag testat , när jag inportera dv så blir filmerna "pixliga" och väldigt dassig kvalitet. när rutan för Capture kommer upp så blir det inget i den fast kameran reagerar på start och stopp. Se bifogad fil ....någon som har tips.. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.