Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Jag har planer på att börja göra lite videor på youtube eller kanske en vlogg.

Tänkte både sitta och prata framför kameran och spela in lite kortare sketcher.

Problemet är att jag är helt grön när det kommer till filmskapande. Har sett jättemånga guider på hur man ska ljussätta men väldigt få konkreta tips på belysning man kan använda, så jag skulle helt enkelt vilja ha några tips på bra belysning för några tusenlappar. Behöver inget super hi-tech utan bara något som belyser tillräckligt för att inte bilden ska bli grynig.

Har inget emot att bygga lite själv med ett par bygglampor eller liknande om det funkar.

Har en Panasonic HDC-SD100 Full HD kamera att spela in med.

Ber om ursäkt om det redan finns en liknande tråd. Visste inte vad jag skulle söka på.

Mvh Anton

Postad

yee... bygglampor eller LED-panels känns väl bra å börja med tror jag... är själv ny på detta med ljussättning.

LED-paneler är ofta dimbara och då kan man lättare anpassa ljusstyrka.

2-3st sånna så bör man väl kunna få en hyffsat snygg ljussättning. Finns i film-/fotoaffärer men går även att hitta lite billigare på ebay.

Postad

LED-paneler är bland de dyraste du kan köpa, fast de har lång livslängd. Bygglampor eller billigaste sortens filmlampor är nog bra att börja med.

Postad

Finns det andra lampor än LED som lämpar sig för filmning som drivs av batteri?

Jag är också på jakt efter belysning till musikvideos och lägger vikt på att det skall vara portabelt...

Postad
Finns det andra lampor än LED som lämpar sig för filmning som drivs av batteri?

Jag är också på jakt efter belysning till musikvideos och lägger vikt på att det skall vara portabelt...

LED-lampor som drivs av externa videokamerabatterier räcker nog längst (2-4 timmar) men du kan inte lysa upp några enorma landskap med dem...

Postad
LED-lampor som drivs av externa videokamerabatterier räcker nog längst (2-4 timmar) men du kan inte lysa upp några enorma landskap med dem...

ok tack... men till att lysa upp en del av ett rum, green screen, eller bara lätta upp ett ansikte typ utomhus eller liknande.. då lär väl 2-3st LED på stativ, dimable & med batteri vara en rätt ok lösning, eller ? till att börja med..

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...