Gå till innehåll

Sony NEX-FS100EK


Shoomedia

Recommended Posts

Jag är ju alltid obotligt intresserad av hur den klarar cmos-egenskaperna.

 

- Ställ kameran när där stadsbussar går över en brunn som ligger dåligt, eller på plattformen intill där godståg går över korsningsspetsen i en växel. (Ingen gele då så är det bra).

- Hur den klarar snabba panoreringar.

- Hur raka lyktstolparna blir om du kör bil i 100+ på motorvägen. (Både rakt fram och åt sidan)

 

Att exponering, färger, färgdjup, skärpa etc är bra, som vilken modern kamera som helst antar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ju två Sony EX-1, en Sony NX5, Canon 7D och har haft en Sony Z7. Dess inställningar och meny liknar de i NX5 och Z7. Har lekt lite med den. Filmade raggarbil igår med den åt VLT. Åkte med en raggarbil och jag uppfattade den inte som väldigt cmosig. Så är cruisingen från raggarbilen - Powermeet - www.vlt.se

 

Känns den är hyfsat lätt att få bra exponerad och skärpa. Den klarar röriga område bättre än en DSLR.

 

Med 1080p50 funkar inte ljudet i Premiere CS5. En solig dag märker man att man saknar ND-filter eller minus gain.

plf66: Ska testa några av dessa saker.

 

Kommer snart åka utomlands på en reportageresa och då ska jag ta med den och NX5:an. Då blir det hårdtest i extrem miljö. Plus 35 grader och ev. sandstormar och lite helikopterflygning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Nu har jag testat NEX FS-100 i Afghanistan. Funkade klockrent. Ska lägga upp lite video så fort de är säkerhetskollade. Kameran klarar 45+ grader, damm, hårt solljus.

 

Utrustning

 

Sony NEX FS-100

 

Kiwifotos Nikon/Sony-adapter

 

4 st ND8-filter

 

Nikkor 85mm F2

 

Nikkor 50mm F1.4

 

Nikkor 24mm F2

 

Trådlös mygga Sennheiser G2 Rundtagande

2 st riktade myggor Sennheiser

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Hej. Jag är väldigt intresserad av att köpa en sån kamera till skolan. Var inne på Panasonic AF101 och sen även en 5D med hela rigg kittet men min vän som är Di utbildad fotograf sa att jag borde köpa Sony NEX FS100. Men gillar inte Sony gluggarna alls.

Var köpte du Nikon adaptern? Kan man få en länk?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Fortsätter den här tråden, vilka gluggar ska jag ha? Ingen van fotograf utan kört med videokameror med fast optik, 10x eller 20x zoom.

Har skaffat en Sony NEX 7 samma fäste som FS100, som andra kamera men även för kunna filma korta skärpedjup om jag behöver.

 

Just nu känns det som behovet är en mer omfångsrik zoom än kitzoomen 3.5-5-6/18-55, en zoom som motsvarar kitzoomen som ingår i FX100 3.5-6.3/18-200. Är den ett hyggligt alternativ, eller ska man satsa på någon adapter som Novoflex ovan och annan.

Har inte tänkt prisnivå höger än 7-8ooo (Sony zoomen)

 

Tamron gör en zoom 3.5-6.3/18-200, för NEX serien.

 

Huvud användandet är film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...