Jump to content

Material mellan dator

Gunvald
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag ska klippa en film, men jag får inte in bilden direkt till den datorn som har redigerings programen. (Mer info: http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?t=2935). Så nu tänker jag captura på min andra dator och sen skicka den till den här datorn med LAN.

----Nu till frågan: Är det någon som i detalj eller bara vet hur man gör för att få över de capturade materialet mellan datorer i LAN???

//"Gunvald"

Som systemingenjör vid en större dataorganisation skulle inte jag sätta upp någon ftp eftersom det är erkänt osäkert. FTP går okrypterat. Windows fildelning är hyggligt säkert i ett lokalt nätverk om man bara har (bra) lösenord på ALLA konton som finns på datorn och är datorerna uppdaterade och att man har vettiga filegenskaper på filerna.

Sätt hellre upp en SSH-server om du vill ha en skysst och krypterad "FTP"-server, om windows fildelning inte känns så tryggt. Windows har också inbyggd TELNET-server som kör challence-response mellan moderna windowsdatorer (men okrypterat från andra sorters datorer).

Jag har mina datorer LAN och delar diskar mellan dessa. Visst finns det risk för intrång och sånt, men jag sitter bakom en hygglig hårdvarubrandvägg/router och kör NAT så det får räcka som säkerhet...

FTP står för File Transfer Protocol, och brukar innebära att du har en FTP-server och (minst) en klient (t.ex. Internet Explorer eller någon dedikerad klient). Sedan loggar du in på servern med klienten och skickar eller hämtar filer...

Beroende på hur ditt LAN ser ut (är det bara dina maskiner på LANet, går det att strypa upplänken), så skulle jag dela diskar istället.

/Rico

[citat=Gunvald]Tack för alla svar!

Men jag vet fortfarande inte hur man gör en FTP grej, eller hur det gåt till när man LAN:ar. Alltså hur man gör, inte hur det fungerar

//"Gunvald"[/citat]

först och främst måste du koppla ihop datorerna med en korsad tp-kabel.

har du ingen korsad så kan du använda en router, switch eller hub att koppla in båda datorerna i med raka tp-kablar.

högerklicka på mappen där materialet som ska tankas över ligger i och välj "dela ut..."

på den datorn som ska tanka materialet går du in i kör och skriver "\\datornamn" (utan citattecken. datornamn är altså nätverksnamnet på den datorn där materialet ligger, du kan även skriva ip-addressen till den datorn)

kör du ntbaserat os så kommer du förmodligen att få skriva in inloggningsuppgifterna till datorn och sedan kommer mappen där materialet ligger upp och då drar du bara över filerna till den andra datorn.

hoppas att det räcker för att du ska få det att funka

Hojj! Tänk inte ens på att lägga upp en FTP. Bara du har en korsad TP-kabel så är allt löst och har du inte det så måste du som sagt har en hub, router eller switch. Om du inte vet vad en TP-kabel är så är det en så som går mellan modemet och nätverkskortet. Men den är inte korsad. En korsad kostar typ 50:- Det enda du ska behöva göra om du kör XP är att plugga i kabeln i båda datorerna. Slå på datorerna. Kontrollera att båda datorerna är i samma arbetsgrupp genom att höger klicka på "Den här datorn" klicka på flicken "Datornamn" där det står vilken arbetsgrupp du är i, finns det ingen arbetsgrupp eller om dom skiljer sig så trycker du ändra och döper din arbetsgrupp (te.x "Hemma") Datornamnet har ingen betydelse. Starta om datorerna, vänta till båda har startat upp och kommit in i windows. Klicka på "Nätverket" och om allt är som det ska och det ska det va =) Så ska du hitta båda datorerna där. Sen så sätter du dig vid dator som du ska dra in dina filmklipp på höger klickar på mappen som du sparar dina klipp i och klicka på "egenskaper" sedan på flicken "Dela ut" klicka på texten "Klicka här om du är medveten... bla bla" sen så kommer jag inte ihåg va fan det står men du ska inte gå i genom guiden som du kan välja utan välj det andra alternativet. sen så äre bara kryssa "Dela ut den här mappen i nätverket" sen är allt fixar. Bara att sätta dig på den andra datorn gå in på nätverket och kopiera över dom filer och film klipp du vill ha. Detta ska funka om du inte varit och ändra i nått protokoll. Hoppas det löser sig för dig.

Och svar på din fråga hur man gör när man LAN:ar:

Ett fint exempel på hur man LAN:ar är att man ringer sina enormt slitna kompisar och vrålar "Nu ska vi ha LAN" vilket dom självklart ställer upp på. Sen

kilar man på konsum och köper massa snus, kaffe samt cola och en massa flåd. Slutligen anländer alla hem till en med sina datorer. Sen så kopplar alla in sig på nätverket och vips så har vi ett LAN (Local Area Network) och sen sitter vi vaken och spelar mot varan så länge det går och den som somnar först får sin hårdisk fomaterad (gammal tradition). Låter inte detta lockande så säg =)