kalle112 Postad 17 juni 2011 Postad 17 juni 2011 Jag har gjort många sökningar på forumet och läst på nätet men känner att trådarna är ganska gamla, varför en uppdatering behövs i dagsläget. Kameran ska vara lämplig för: - TV-sändningar - Visuella effekter och greenscreen Budget: mellan 10-40.000 kr. Några krav (förstår om alla dessa krav inte kan uppfyllas): - Möjlighet att välja frame rate - Kunna filma i 24p och även 60p (tänkte på filmlook och slowmo scener) *EDIT: kameran måste va PAL och då måste jag kanske skippa 24p? - Fungera bra i svag belysning - Full HD (dvs 1920x1080p, om jag förstått det rätt?) - Bra ljudutgångar Jag har jämfört i djungeln där ute och tittat på sony fx 1, fx7, fx1000e, hvr-v1e, a1e men blir inte riktigt klok. Jag vill ha era synpunkter och förslag. Era svar kommer att påverka mitt val, så vad rekommenderar ni? 0 Citera
Spaceromancer Postad 17 juni 2011 Postad 17 juni 2011 - Kunna filma i 24p och även 60p (tänkte på filmlook och slowmo scener) Då är det en NTSC-kamera du är ute efter? Om du köper en kamera i Sverige så får du 25p och 50p. Panasonic AG-AF101E är lite över din budget med 50 000kr, utan mikrofon och objektiv dessutom, men med den kan du få kort skärpedjup om det är det du tänker på när du menar filmlook. Annars så är väl stativ och bra ljussättning bra tips på vägen till 'filmlook'. 0 Citera
kalle112 Postad 17 juni 2011 Författare Postad 17 juni 2011 A juste 24p va ju NTSC och det funkar ju förstås inte. Produktionerna ska visas i PAL och då kanske man måste skippa filmlook (dvs 24p). Jag har gjort en lista på kameror som jag kikat på. Vilken av dessa kameror anser ni passar bäst för mina ändamål (se mitt första inlägg)? SONY: HVR-HD1000E FX1 FX7E HDR-FX1000E Z1 Z7 HVR-A1E HVR-V1E HDR-AX2000E CANON: XH-A1 XL-H1 PANASONIC: AG-DVX102A Har inte fått tag på all info. Vissa av dessa kameror spelar inte ens in i full HD förmodligen... 0 Citera
Kimster Postad 17 juni 2011 Postad 17 juni 2011 Mycket krav och lite budget. Några saker att beakta: Ett antal kameror du valt har utgått dvs. du måste köpa begagnat. DVX100 är inte en HD-kamera. Många är HDV-kameror, och är inte jättebra på greenscreen. Beroende på din ambition/krav 24p har inget med PAL eller NTSC att göra. 24p är 24p, standard för de flesta filmer idag. 25p är inte så mycket långt ifrån. Sen vet jag inte exakt vad du menar med TV-sändningar. Olika kanaler och program har lite olika krav beroende på innehåll. Den som ser vettigast ut är väl Sony HDR-AX2000E om jag måste välja. Titta även på Panasonics HPX171/HVX200 de borde finnas begagnat inom din budget. De håller för nyheter på TV, och är bättre än HDV-kameror på greenscreen. 0 Citera
arvido Postad 17 juni 2011 Postad 17 juni 2011 24p är fan överskattad, ljussätter du snyggt och filmar snyggt i övrigt så finns det inte en jävel som bryr sig om det är 24p eller 25p. 0 Citera
Spaceromancer Postad 18 juni 2011 Postad 18 juni 2011 24p har inget med PAL eller NTSC att göra. Hur menar du? 0 Citera
kalle112 Postad 18 juni 2011 Författare Postad 18 juni 2011 Vad anser ni om HVR-V1E? Vilka brister finns med den kameran? 0 Citera
Kimster Postad 18 juni 2011 Postad 18 juni 2011 Hur menar du? NTSC är 29,97 fps Det finns något som vissa kallar NTSC-film som då är 23.976 fps, men det har egentligen inte med standarden NTSC att göra, utan bara ett sätt att göra pulldown matematiskt korrekt för att komma så nära 24p som möjligt. 0 Citera
Kimster Postad 18 juni 2011 Postad 18 juni 2011 Vad anser ni om HVR-V1E? Vilka brister finns med den kameran? Subjektivt kanske, men det är HDV och en bandkamera. Jag ogillar båda. Men jag vet att vissa gillar just band av olika anledningar. Så det är subjektivt. Kamera som sådan är kanske bra. Vet inte hur den är i dåliga ljusförhållanden. 0 Citera
kalle112 Postad 18 juni 2011 Författare Postad 18 juni 2011 Kimster, vad kör du med för kamera då om inte med band och hdv? 0 Citera
kalle112 Postad 18 juni 2011 Författare Postad 18 juni 2011 Har fortsatt titta runt och funderade ett tag på fx-serien först, typ en fx7 men den har inga xlr utgångar. Eftersom jag vill ha bra ljud också lutar det sig mot HVR-V1E. Har ni förslag på bättre kameror i samma prisklass eller tycker ni jag ska köra på den? 0 Citera
StenR Postad 18 juni 2011 Postad 18 juni 2011 Alla de du har på förslag är DV/HDV-kameror, dvs inte riktigt full HD och bandkameror, dessutom med en hel del år sen de introducerades. De tillverkas fortfarande men det finns bättre kameror idag. 0 Citera
Kimster Postad 19 juni 2011 Postad 19 juni 2011 Kimster, vad kör du med för kamera då om inte med band och hdv? Minneskortskameror. Använder mest Panasonics P2-kameror och har nyligen börjat använda Canon XF100 som jag har fattat stort tycke för. 0 Citera
Spaceromancer Postad 19 juni 2011 Postad 19 juni 2011 NTSC är 29,97 fps Det finns något som vissa kallar NTSC-film som då är 23.976 fps, men det har egentligen inte med standarden NTSC att göra, utan bara ett sätt att göra pulldown matematiskt korrekt för att komma så nära 24p som möjligt. Vad jag menade var att om jag köper en videokamera i NTSC-land så kommer det att vara 24p, och i ett PAL-land 25p. Är inte 25 fps det som film brukar vara? Så om man är ute efter 'filmlooken', då är väl 25p närmare än 24p? Om man anser att just det skulle vara viktigt för looken. 0 Citera
Kimster Postad 19 juni 2011 Postad 19 juni 2011 Vad jag menade var att om jag köper en videokamera i NTSC-land så kommer det att vara 24p, och i ett PAL-land 25p. Är inte 25 fps det som film brukar vara? Så om man är ute efter 'filmlooken', då är väl 25p närmare än 24p? Om man anser att just det skulle vara viktigt för looken. Ah, ok. Då säger jag, inte nödvändigtvis. 25p är i grunden inte motsvarigheten till 24p i ett icke NTSC-land. 25 fps 25p/50i är standarden i Europa. (härstammar från PAL-standarden) En NTSC-kamera om vi nu måste kalla den det, är 29,97p (30p) och 60i ..och kan innehålla 24p. En PAL kamera är som sagt 25p och 50i ..och kan även den innehålla 24p. Vad jag menar är att 24p är något som kan finnas i flera kameror, beroende på om tillverkaren valt att bygga in det. 24p är filmstandard, till största del idag. Dock så görs det film även på 25p i Europa, en anledning kan vara att man senare vill sända filmen/serien på TV-nätet där det måste spelas upp i 25fps. Då underlättar det om det redan är inspelat i rätt hastighet, och sen som du säger så är skillnaden visuellt ganska liten mellan 24 och 25. Dessutom görs detta med fördel när man spelar in digitalt. Då vid användning av våtfilm blir det dyrare att spela in i 25p pga. åtgång av film. I USA är det en mycket längre väg att gå (via pulldown) från deras 30fps till 24. Detta kan vara en orsak till att det då kanske är vanligare att man ser 24p i just NTSC-kameror. Men du kan absolut få 24p i en kamera som är köpt i Europa motsv. beroende på om tillverkaren valt det. Vissa kameror har ju hela floran inbyggt. 24/25/50/60. Redigeringen i datorn skiter i vilket. 0 Citera
Spaceromancer Postad 20 juni 2011 Postad 20 juni 2011 Men du kan absolut få 24p i en kamera som är köpt i Europa motsv. beroende på om tillverkaren valt det. Vissa kameror har ju hela floran inbyggt. 24/25/50/60. Redigeringen i datorn skiter i vilket. Det är kanske bara de billigare konsumentkamerorna som inte har valmöjligheten mellan 24/25? Jag vet att de dyrare kamerorna brukar ha det, men jag har aldrig funderat på var gränsen går. Om man har tänkt att titta på sina filmer i TV:n hemma, eller kanske sälja till ett TV-bolag, är det då någon skillnad på man filmat i 24p eller 25p? 0 Citera
Kimster Postad 20 juni 2011 Postad 20 juni 2011 Det är kanske bara de billigare konsumentkamerorna som inte har valmöjligheten mellan 24/25? Jag vet att de dyrare kamerorna brukar ha det, men jag har aldrig funderat på var gränsen går. Om man har tänkt att titta på sina filmer i TV:n hemma, eller kanske sälja till ett TV-bolag, är det då någon skillnad på man filmat i 24p eller 25p? Titta på TV hemma - i princip nej, en modern TV idag är bara en variant av en skärm. Sälja till TV - generellt ja. Det spelar stor roll vad man har sitt material i. Format, codec (både ljud och bild), ljud- och färgnivåer och framerate. 25p/50i gäller i Europa. T.ex. Brittiska BBC som ses lite som en måttstock och vårat egna SVT har genomgående mallar för hur material skall levereras. Har man filmat i 24p och ska ge till SVT så måste materialet göras om till 25p eller 50i. 0 Citera
Max_H Postad 20 juni 2011 Postad 20 juni 2011 Beroro väl på bolag, men de flesta vill ha material i 25p/50i så det blir att konvertera om du har material i 24p... Edit: Kimster beat me to it... //M 0 Citera
AndyX Postad 20 juni 2011 Postad 20 juni 2011 Jag snor den här tråden lite. Är ny på forumet men inte så ny på att filma. Har inte pluggat nåt som är i närheten av filmproduktion men har ändå gjort lite filmer på fritiden mest i iMovie och med en vanlig DV-kamera Canon mvx4i. Så nu är tanken att starta upp ett litet projekt som i slutändan ska bli en dokumentärfilm. Mycket av materialet kommer va intervjuer men även en del filmat från konserter. Jag kommer att arbeta i Final Cut Pro som jag håller på att lära mig just nu på egen hand. Frågorna jag har då är vad för kamera kommer jag attbehöva? Tanken är att filmen ska visas på skolor, filmfestivaler, screening och även svt om man lyckas nå så långt. Behöver även veta vad för extra utrustning jag kommer att behöva för ändamålet? Eftersom det är en dokumentärfilm och fokus kommer att ligga på det som sägs av personerna som intervjuas så kommer det inte va allt för mycket effekter. Min budget kommer ligga på mellan 50.000-70.000 för utrustning. Kom gärna med exempel även om det skulle överstiga det beloppet. Om nån admin tycker att jag skriver i fel forumdel så flytta gärna över de eller säg vart jag ska lägga den nånstans. Tack på förhand. 0 Citera
Max_H Postad 20 juni 2011 Postad 20 juni 2011 Dessa 50.000-70.000 ska alltså inkludera kamera. Behöver du: Ljus, ljud (mikrofon/trådlöst/etc), kamerastativ, ev axelrigg..? /Max 0 Citera
AndyX Postad 21 juni 2011 Postad 21 juni 2011 Eftersom jag är ganska ny på sånt här så är jag lite osäker på vad jag behöver. Tänkte ändå att den summan skulle inkludera kamera plus alla tillbehör. Kommer väl behöva någon slags mic både för liveupptagning av musik och vid intervjuer. En del livegrejjer kommer jag nog ta från PA-systemet dock. Sen någon slags lampa att sätta på kameran för det lär väl inte ingå. Kamerastativ kan jag ordna på annat håll. Axelrigg kommer jag inte att behöva. 0 Citera
Martin Oller Postad 21 juni 2011 Postad 21 juni 2011 AndyX: Enbart konsert & dokumentär duger väl de sedvanliga semiproffs kamerorna på marknaden, "man vet vad man får" dock... Själv hade jag köpt AF101 för de pengarna. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.