turion Postad 16 juni 2011 Postad 16 juni 2011 Jag har en canon 550D som jag brukar filma med. men om jag ställer upp den på stativ och låter den stå på inspelning så slår den av av sig själv efter 3-4 minuter. då kan jag gå och slå på den igen och den kan fortsätta stå och filma i 2-3 minuter innan den slås av igen. eller som senast, med tomt minneskort, begav jag å en polaren ut för att filma. vi filmade 5-6 sekunders snuttar och efter ett tag så började den avbryta typ 3 sekunder efter rec nedtryckning, och nån ruta om "automatisk avstängning" kom upp. vad är galet? och hur löser jag det? mkt tacksam för hjälp 0 Citera
GrodiPutin Postad 16 juni 2011 Postad 16 juni 2011 Du är inte ensam, min 600D gör samma sak. Jag tror det är någon inställning, dock vet jag ej vilken. :( 0 Citera
Kimster Postad 16 juni 2011 Postad 16 juni 2011 Kan vara värmeproblem. Framförallt i sommarvärmen. En sensor i en DSLR blir väldigt varm om man har den till filmning. Den kan stänga av sig själv för att skydda att sensorn tar stryk pga av värmen. Om det nu är värmen i ert fall vet jag inte, men det kan vara en orsak. Prova kyla den emellanåt och se om det funkar bättre då. Vid större produktioner med dessa kameror har man gärna två hus, för att den ena ska kunna svalna efter flera minuters inspelning. 0 Citera
turion Postad 17 juni 2011 Författare Postad 17 juni 2011 tvivlar på att det är värmen i mitt fall iaf. har varit vid normala temperaturer och engång på natten när det tillomed var småkyligt ute :s sjukt irriterande. köpte kameran endast för att kunna utnyttja filmfunktionen och nu kan jag inte ens använda den som jag önskar :( 0 Citera
Mattihp Postad 17 juni 2011 Postad 17 juni 2011 Låter konstigt att det skall vara värmen. Är minneskorten class 10 SDHC-kort? Ett litet tips (om det nu är class 10 på korten) om de brukar trilskas är att gå till ett fotoläge och gå in i menyn och sen sensor cleaning - > cleaning now. Brukar alltid funka för mig 0 Citera
StenR Postad 17 juni 2011 Postad 17 juni 2011 Låter lite som kortproblem, vad har du för kort? Märke, klass, hastighet? 0 Citera
Kimster Postad 17 juni 2011 Postad 17 juni 2011 tvivlar på att det är värmen i mitt fall iaf. har varit vid normala temperaturer och engång på natten när det tillomed var småkyligt ute :s sjukt irriterande. köpte kameran endast för att kunna utnyttja filmfunktionen och nu kan jag inte ens använda den som jag önskar :( Då kan det som nämnts ovan bero på dåliga minneskort. 0 Citera
turion Postad 22 juni 2011 Författare Postad 22 juni 2011 Jag har ett Kingston 16GB ultimate 133x SD klass 6. i manualen rekommomenderar dom klas 6 för 550D. Så vad tror ni? skulle det hjälpa att uppgradera kort? och isåfall tips vilket kort jag ska införskaffa mvh 0 Citera
Mattihp Postad 23 juni 2011 Postad 23 juni 2011 Jag har ett Kingston 16GB ultimate 133x SD klass 6. i manualen rekommomenderar dom klas 6 för 550D. Så vad tror ni? skulle det hjälpa att uppgradera kort? och isåfall tips vilket kort jag ska införskaffa mvh Jag skulle inte spela in 1080 på ett klass 6-minneskort. Rekommenderar ett class 10 av ex. Sandisk. Jag kör med Transcends för att de är billiga, men de krånglar ibland. Inte så ofta, men det händer. 0 Citera
goffemannen Postad 24 juni 2011 Postad 24 juni 2011 hade också problem med detta innan när ja lånade en 550d. Hade då Sandisk Ultra kort. De är väl klass 4 på dem så de va väl inte så konstigt =). Me nu med min 60d så använder jag Sandisk Extreme Pro som har klass UHS 1. Vet iofs inte va det betyder men de är snabba iaf. 45mb/s läs å skriv. 0 Citera
Kimster Postad 24 juni 2011 Postad 24 juni 2011 UHS1 är lite overkill prestandamässigt för video på DSLR. Förvisso kan det vara skönt att tanka ur korten snabbt men de gör bäst nytta vid stillbildsfoto. 0 Citera
StenR Postad 25 juni 2011 Postad 25 juni 2011 Mina Transcend class 6 har aldrig krånglat. Om man har problem så är ett tips att lågnivåformattera det i kameran (obs! det raderar allting på kortet såklart), det har hjälpt en del med kortproblem. 0 Citera
fotojoc Postad 26 juni 2011 Postad 26 juni 2011 Låter absolut som ett kortproblem som flera skrivit. Då du filmar längre sekvenser kommer kamerans buffertminne att minska om inte den kan skriva till kortet med full spruta. Därför är det sannolikt kortproblem. Jag har själv filmat längre sekvenser med min 550D och det har funkat bra. Men jag kör med Sandisk SDHC Extreme HD Video som klarar 30 MB/sek. 0 Citera
ChrisSFP Postad 27 juni 2011 Postad 27 juni 2011 Samma problem för mig med.. Class 10 är ingen garanti för hastighet, klass 10 är tyvärr ingen exakt vetskap som ex klass 6, 4, 2 osv För mig är alltid problemet då jag har mitt klass 10 kort.. dock fungerar alltid mitt klass 6 Sandisk Ultra II i alla lägen =) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.