Gå till innehåll

Problem att editera i premiere elements med film från min panasonic HDC-SD900


markus.ek

Recommended Posts

Hej!

 

Mitt första inlägg här så jag hoppas jag lägger in det rätt.

Jag har efter att ha fotat digitalt i många år köpt mig en videokamera för att variera mitt fritidsintresse lite, jag köpte mig en panasonic HDC-SD900.

 

I helgen var jag och filmade lite material i upplösningen som heter HA1920.

 

Nu är det så att jag inte på nått vis lyckas få ljud i mina klipp när jag tar upp dom i elements, filerna heter .mts

 

Jag får upp filmen, kan titta på klippen i elements osv, men jag får inget ljud!

 

Jag vill verkligen köra elements då jag har en övningsDVD från lynda.com som är väldigt bra.

 

Nån här som kör en sån kamera? Hur/var editerar ni era filmer isf?

 

OM nu inte elements funkar, vad är det då för program som gäller för en nybörjare som vill filma lite motorträffar osv.

 

Tack!

Markus

Länk till kommentar
Share on other sites

Inget jag lyckades få att funka iaf, är det andra som hänger här med sd900? Vad använder ni för program?

 

Kanske enfaldigt att tro att det skulle gå så lätt att bara dra in filmerna och börja editera. Inte lika lurigt med format i stillbildsvärlden =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder SD700 som ju är föregångaren till SD900 och så vitt jag vet har de inte gjort några större förändringar i filformatet.

Tidigare körde med Sony Vegas Movie Studio och har nu gått över till Sony Vegas Pro, båda programmen fungerar utmärkt med filerna från SD700 utan någon konvertering.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Om du har en demo av Prem Elemets så fungerar inte ljudet. Jag vet detta eftersom jag testat detta med filer från min TM900. När jag köpte programmet och registrerade blev det inget problem med ljudet.

Vad gäller ljudet så tar PE in 5.1-ljud, men det går inte att få ut på DVD.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har faktiskt aldrig gillat premiere riktigt alls, någon gång inte enbart för att det krånglar med format och så utan också för att jag inte gillar upplägget, men är man van med Adobe, så för all del, då är det nog superbt. Hursomhelst så kör jag själv vegas och det är ju bra iom. att det äter allt, men sen kan man inte säga så många fler bra saker om det, tyvärr.

 

Men nu skulle jag ju inte rekommendera programköp åt dig, utan faktiskt hjälpa dig. Det råd jag har att ge om programmet i sig skulle i så fall vara att du kör igenom alla inställningar och kollar så att ingen lurig inställning hoppat i själv. Detta gör du bäst genom att dra in valfri annan film i programmet (av annat format) och kollar om ljudet funkar där, för att sedan försöka hitta felet. Annars kan det ju vara något problem med avkodningen, så kolla att du har alla codecspaket som behövs mm. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta gör du bäst genom att dra in valfri annan film i programmet (av annat format) och kollar om ljudet funkar där,
Om han drar in en SD AVI-fil fungerar ljudet, men med HD-filer fungerar inte ljudet om det är en demo eller crackad kopia. Jag vet detta av erfarenhet och det finns många trådar om detta på internet i olika forum. Att testa med olika inställningar är ingen lösning, utan en registrerad kopia löser problemet.

//Bosse

Länk till kommentar
Share on other sites

Om han drar in en SD AVI-fil fungerar ljudet, men med HD-filer fungerar inte ljudet om det är en demo eller crackad kopia. Jag vet detta av erfarenhet och det finns många trådar om detta på internet i olika forum. Att testa med olika inställningar är ingen lösning, utan en registrerad kopia löser problemet.

//Bosse

 

Det står väl ingenstans att det är crackat eller en trial? Jag utgår såklart från att han har "the real deal", då det inte står något annat.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...