Gå till innehåll

Föra över HD-material till DV-kvalitet


_Niclas_

Recommended Posts

Har nyligen köpt och börjat filma med en Panasonic SD-600 och filmar i 1920-kvalitet. Filerna blir till MTS-filer och jag tankar in dem i Adobe Premiere Elements 9.0.

Dock ska jag producera en DVD (i vanligt dv-kvalitet) och eftersom filerna är så tunga och svårjobbade vill jag spara om dem till lite enklare/lättare format motsvarande AVI. Men när jag exporterar till AVi blir det sämre kvalitet än AVI-filmerna från DV-banden.

 

I vilket format ska/kan jag spara ner i för att få motsvarande bildkvalitet från DV-banden. Kan jag starta upp ett nytt projekt i 720-kvalitet och sen tanka in MTS-filer där och sedan spara ner som MPG?

Länk till kommentar
Share on other sites

Att du får sämre bildkvalitet är väntat om du går från full HD (1080x1920) till SD (576x720). Om du vill behålla den bättre kvaliteten från inspelning bör du kopiera originalfilen till en ext disk. Så småningom byter du nog dator eller uppgraderar så att du kan hantera HD direkt vid redigeringe. Ditt format för SD bör vara 576x720 med pixel förhållande 1,42.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med plf66 - MPEG2 HD kan vara ett alternativ - bör finnas gott om gratisalternativ för att omkoda en massa klipp ex över natten. Proxy KAN funka, men ger potentiella problem om tidkoder och annat inte stämmer. (Om du länkar om omkodade klipp kan du i värsta fall få en helt annan film om dina "omkodade" klipp har annan tidskod än originalen).

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror det blir så här ... öppnar upp ett nytt projekt i A Premiere Elements och som ett DV Widescreen. Importerar mts-filer där, väljer ut de jag vill ha och sen sparar ner som en AVI. Sen reedigerar jag AVI-filerna för vidare produktion av DVD-film.

 

Tillägg, har inte den snabbaste burken heller, men AVI ska den klara av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...