Jump to content

Extern mic vs extern ljudupptagare (zoom h2n?) till mina filmer? Vad rekommenderas?

markus.ek

Recommended Posts

Hej!

Jag är på extrem hobbynivå och filmar lite det jag känner för, har gjort 2 filmer hittills och det är dessa:

Och det är väl typ såna träffar osv jag kommer filma som mest, och utrustningen jag har att filma med är:

Panasonic HDC-SD900

Nikon D300s

GoPro motorsport 1080.

Jag har börjat fundera på extern mic till min SD900, men då slog mig tanken, kanske är bäst att köpa en sån makapär som "zoom h2n" tex istället?

Måste väl vara klokare än att köpa en fast extern vanlig mic? Då blir man ju lite mer låst. Ända nackdelen jag ser är att man får lägga in ljudet i efterhand, men det kan ju inte vara jättesvårt att synca med bara en handklapp eller fingerknäpp framför kameran?

Är väldigt ny på området, så vore bra med lite tips och hjälp.

Tack!

H2 är en stereomik så den är bättre för miljöljud och stereoeffekter än dialog och intervjuer. Du kan montera den på kameran med någon adapter och dra en sladd från den till kameran så att du får synkljud. Om du vill ha en riktad mik så skulle jag skaffa Videomic Pro istället. Om du ska filma ljud med din D300s så kanske du ändå vill ha en extern inspelare också eftersom den inte har manuellt ljud.

H2 är en stereomik så den är bättre för miljöljud och stereoeffekter än dialog och intervjuer. Du kan montera den på kameran med någon adapter och dra en sladd från den till kameran så att du får synkljud. Om du vill ha en riktad mik så skulle jag skaffa Videomic Pro istället. Om du ska filma ljud med din D300s så kanske du ändå vill ha en extern inspelare också eftersom den inte har manuellt ljud.

aha så jag kan sätta den på kameran i tillbehörsskon med en adapter och det blir som en helt vanlig mic till videokameran? men på tex cruisingar och såna träffar är ju miljöljud bra, men dne är alltså dålig att liksom rikta mot ljudkällan?

Ta tex 1:35 in i detta klipp

blir inte ljudupptagningen på bilen så bra med en sån zoom då?

Fördelen med extern inspelare är ju att jag kan använda den till alla mina kameror, tex gopro´ns ljud är ju bedrövligt, men då kan man sätta denna inspelare brevid och få bra ljud till dom klippen med. Samma med D300s.

Så här kan de sitta på kameran med en adapter på tillbehörsskan eller bredvid på någon slags rigg eller stativ:

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51QXMsyHwnL.jpg

BIlden visar de gamla modellerna, Videomic Pro är mindre än gamla Videomic och nya H2N är den förbättrade varianten av H2. Finns ju lite billigare mikar också men inte så mycket. Zoom har ju också den billigare H1 och den dyrare H4N (som kan ta proffsmikar).

Så är det ett bättre alternativ att köpa en sån H2n och sätta på kameran än en annan "riktig" mic? om man ser till vad det är jag filmar?

På tex cruisingar och såna träffar är ju miljöljud bra, men hur funkar den på mer riktat ljud som i klippet under?

?

Blir inte ljudupptagningen på bilen så bra med en sån zoom då?

• 2 weeks later...

Var sätter du mikrofonen då? Sätter du micken nära det du vill spela in så behöver den inte vara så riktad. Bilföraren kan ju ha headset om du vill spela in det han säger. Koppla den till en Zoom H1 t.ex.

Själv har jag en Röde Videomic Pro samt en Zoom H1. Zoom H1 kan inte spela in från inbyggda mikrofonerna samtidigt som extern mikrofon så det är antingen eller som gäller. Men ibland kopplar jag Videomic Pro direkt till kameran och kör miljöljuden med Zoom H1 separat.

Videomic Pro "förstärker" det som är framför miken och dämpar det som är bakom men även ljud snett framifrån och från sidorna fångas relativt mycket. Den är "superkardioid" vilket är ganska mycket bredare än "shotgun". Se Microphone - Wikipedia, the free encyclopedia.