Jump to content

CS5 / CS5.5 - finns nytta med transcoding av DSLR-material?


casino83

Recommended Posts

Vi vet ju att det går riktigt bra att direkt redigera filer från Canon DSLR i CS5 / CS5.5.

Tidigare (CS4) var det lämpligt att först transcoda materialet via Neo Scene eller Mpeg Streamslip för att det inte skulle hacka. En annan FÖRDEL var att man då också (teoretiskt) konverterade materialet från 4:2:0 till 4:2:2...

 

Så frågan är: Om man ska göra omfattande färgkorrigeringar (i CS5/CS5.5), vinner man på att trancoda materialet innan? Eller har CS5/CS5.5 någon funktion som utökar färgrymden?

Link to comment
Share on other sites

Om du ser till att Maximum Color är ikryssat i Sequence Settings så gör all beräkning i 32-bit float (så länge effekten du applicerat stöder det - det finns små ikoner i Effects-panelen som indikerar vilka som stöder 32-bit). Så i det läget är det ingen skillnad. CS5 och 5.5 kör dessutom korrekt färgprofil till skillnad mot CS4. (CUDA kör automatiskt i 32-bit float om du har ett sånt kort installerat.)

 

Sen kan du fortfarande vinna prestandamässigt på transcodering om du sitter på en långsam burk.

 

//Max

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...