Gå till innehåll

Dark_tree

Recommended Posts

(hoppas jag kom på rätt tråd, mn here whe go!)

 

Hej gott folk...

Var ett tag sen man varit inne pga. jobbar och hinner lagom mycket med att kolla upp mer om film osv. Så till min situation:

Förra hösten skulle jag söka in på Medieisntitutets TV produktionsutbildning och jag hoppas på att komma in där, gå mina två år och sedan ge mig ut i arbetslivet och jobba på videoproducent/editor alt. jobba inom TV med filmning/redigering. Dock ser jag att arbetsmarknaden i Sverige är som den är nu: på botten. Man skriver på goggle efter filmjobb inom sverige men hittar noll.

 

Jag vill gärna göra kärriär med det jag älskar och vill inte sluta mina dagar i samma betongfabrik som jag jobbat nu i ett år alt. ha ett jobb som inte ger mig nägon glädje alls än mer att få en bra lön.

 

Så jag utvigdar mina vyer och sökte mig till andra sidan atlanten, nämligen USA...men en enkel sökning på google fick jag upp en sida där jobb med sökordet video Editor och det drillar av jobb!

http://www.indeed.com/jobs?q=Video+Editor

 

Jag vill gärna veta lite..hur hae ni gjort? hade ni fölt er dröm och lämnat allt bakom er? Finns det någon här på forumet som gjort det steget och flyttat till ett annat land? Funkar utbildningen man får här inom film och video i USA? Finns det någon som åkt till USA och jobbat där, å vill jag gärna veta hur saker och ting funkar när man flyttar dit för att jobba/bo.

Jag kan spanska, svenska (OFC) och ganska bra engelska så fär mig finns inga hinder mer än att jag vill ha en extra utbildning till i ryggsäcken varav Stockholm och medieisntitutet kommer in i bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag var singel skulle jag nog bara dra till Hollywood och se vad som händer : )

Planera inte så mycket, bara gör det.

Går det inte bra, så är et bara att åka hem igen. Jag gjorde sånt inom andra hobbys när jag var runt 20. Vilka minnen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl inte det lättaste att få arbetstillstånd i USA dock. Du måste oftast bevisa att du kan utföra ett arbete som få amerikaner har kompetens till om jag inte har helt fel. I alla fall för att få ett "Green Card". Kan vara enklare att få tillfälliga arbetstillstånd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hade köpt utrustning och börjat filma. Skapat egna jobb.

 

nej så enkelt är de inte. Jag har ju delvis eget företag med film och därmed har all utrustning jag behöver. Tre uppdrag på två år än så länge är ju inte direkt nåt som kan ge mig pengar för att kunna driva vidare verksamheten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jag gick i tankarna på att blanda nytta med nöje, USA är ju en upplevelse i sig. Men jag är lite gammalmodigt av mig..jag är 25, kommer jag in i yrkesutbildningen jag vill gå, kommer jag va 27 då jag är klar. Så i all ära att ha roligt och få minnen. Men jag vill gärna göra kärriär..fast o andra sidan man får oavsett hävligt bra minnen och upplevelser på de :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl inte det lättaste att få arbetstillstånd i USA dock. Du måste oftast bevisa att du kan utföra ett arbete som få amerikaner har kompetens till om jag inte har helt fel. I alla fall för att få ett "Green Card". Kan vara enklare att få tillfälliga arbetstillstånd.

 

mmm okej skall kolla upp vad de kostar det. Antar det kostar som allt annat i världen? :) Jag har för övrigt en kontakt här i Sverige som känner en regissör som jobbar där borta med film...Kanske något att satsa på typ?

Länk till kommentar
Share on other sites

nej så enkelt är de inte. Jag har ju delvis eget företag med film och därmed har all utrustning jag behöver. Tre uppdrag på två år än så länge är ju inte direkt nåt som kan ge mig pengar för att kunna driva vidare verksamheten.

 

Om du inte klarar av att sälja in dig och få uppdrag i Sverige, varför tror du då att du kommer lyckas i USA, dit alla kommer för att "lyckas"? Menar inte att vara pessimistisk eller nedlåtande men film, liksom alla andra tjänster, är inget folk ber dig göra, du måste aktivt sälja in det (tro mig jag vet).

Länk till kommentar
Share on other sites

mmm okej skall kolla upp vad de kostar det. Antar det kostar som allt annat i världen? :) Jag har för övrigt en kontakt här i Sverige som känner en regissör som jobbar där borta med film...Kanske något att satsa på typ?

 

Du måste få en arbetsgivare att betala för dig för arbetstillstånd. Det är nog det som är det knökigaste. De ska visa att de kan försörja dig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste du ha uppdragsgivare? Varför inte göra egna filmer som du sedan säljer?

 

Om man gör film utan uppdragsgivare så finns det en hel del problem (som ibland kan lösas dock).

 

Några som jag snabbt kommer tänka på är finansiering, folks vilja att medverka och att produkten kanske inte passar någons önskemål eftersom man inte fått feedback från en kund under förproduktionen.

 

Utan finansiering måste man ligga ute med pengar själv som man inte är alls säker på att få tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

...finansiering, folks vilja att medverka och att produkten kanske inte passar någons önskemål...

 

Visst finns det problem, men det finns det ju alltid :)

Men det finns också fördelar. Du har inga deadlines, förutom dina egna. Du kan göra precis hur du vill med filmen, ingen annan bestämmer. Du får ta alla kostnaderna men även vinsterna. Själv är jag intresserad av att göra dokumentärer och då fungerar det nog lättare än med spelfilmer med skådespelare och allt.

 

Men om man har utrustning, tid och ambition, varför inte bara sätta igång och göra en film? Istället för att ligga på soffan och stirra sig blind på problemen och vänta på att någon hör av sig? Det är väldigt sällan, om aldrig, som något händer om man inte själv tar tag i saker och sätter igång och jobbar. Det här är inte riktat åt Dark_tree utan rent allmänt bara.

 

Jag tittade på SVTPlay igår, Kobra om Nigeria, där de intervjuade en videoproducent som spottade ut 30 spelfilmer om året.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst finns det problem, men det finns det ju alltid :)

Men det finns också fördelar. Du har inga deadlines, förutom dina egna. Du kan göra precis hur du vill med filmen

... vilket kan leda antingen till något bättre eller till något ingen kund skulle vilja ha.
ingen annan bestämmer.
Ingen annan styr bestämt bort dig från de idéer som kanske inte håller...
Du får ta alla kostnaderna men även vinsterna.
Det finns fler filmer med mycket kostnader och utan vinst än vice versa :)
Själv är jag intresserad av att göra dokumentärer och då fungerar det nog lättare än med spelfilmer med skådespelare och allt.

Definitivt! Men även där skadar det inte att ha ett välkänt produktionsbolag eller en kanal i ryggen.

 

Men om man har utrustning, tid och ambition, varför inte bara sätta igång och göra en film? Istället för att ligga på soffan och stirra sig blind på problemen och vänta på att någon hör av sig? Det är väldigt sällan, om aldrig, som något händer om man inte själv tar tag i saker och sätter igång och jobbar. Det här är inte riktat åt Dark_tree utan rent allmänt bara.

 

Jag tittade på SVTPlay igår, Kobra om Nigeria, där de intervjuade en videoproducent som spottade ut 30 spelfilmer om året.

Håller med till fullo. Om alternativet är att inte göra något alls så är det suveränt att göra filmer själv och försöka sälja. Ibland är det även en fördel att göra så framför att ha en yttre producent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte klarar av att sälja in dig och få uppdrag i Sverige, varför tror du då att du kommer lyckas i USA, dit alla kommer för att "lyckas"? Menar inte att vara pessimistisk eller nedlåtande men film, liksom alla andra tjänster, är inget folk ber dig göra, du måste aktivt sälja in det (tro mig jag vet).

 

I USA är det mycket lättare att få jobb. Inte toppenjobb kanske, men där kan man livnära sig utan problem som en "videographer", praktikant, etc.

 

Sverige däremot är piss.

 

 

I USA så på de året jag hade arbetstillstånd så jobbade jag med/för 3st Oscarsvinnare, 1 emmyvinnare, producent för melrose place, etc... Sen hemma i Sverige efter det kunde man inte få ett skit. Nu i Australien, även där får jag jobb relativt lätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min gissning: Färre aktörer gör att de som känner folk har bäst chanser att få jobb.

 

Det finns säkert mycket mer jobb i USA men det borde ju finnas mångdubbelt fler som också är intresserade att jobba med det. Kan det vara så att det krävs en större organisation i USA när man gör film? Att facket kräver att det måste vara si och så många av vissa befattningar? Hur är det i Sverige?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns säkert mycket mer jobb i USA men det borde ju finnas mångdubbelt fler som också är intresserade att jobba med det. Kan det vara så att det krävs en större organisation i USA när man gör film? Att facket kräver att det måste vara si och så många av vissa befattningar? Hur är det i Sverige?

Facket har nog sin del. Men när det kommer till mindre produktioner så finns det ganska säkert procentuellt färre produktionsbolag i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

I USA så finns det helt enkelt mycker mera jobb, procentuellt sett.

 

Men det jag märkte från det lilla jag sett i Sverige var att på saker som inte var regi eller foto, så var de flesta helt utan utbildning. Många var också riktigt dåliga på vad de gjorde, och jag kan fan inte fatta hur de kunde jobba. Sen fanns det andra som var duktiga, utan utbildning, men som var dryga som personer. Självklart var det vissa som var helt underbara också, generellt dock var det bara yngre som var "trevliga" med få undantag.

 

Såg andra som jobbat som 1st AC/focus puller i 5 år, jobbat på bra seriösa produktioner som vunnit guldbagge, men inte får chansen till att jobba som fotograf. Jag vet inte om de skulle vara bra som fotograf, men känndes onekligen som att i Sverige är det mycket mer kontakt och rövslickeri än vad det är i USA.

 

I USA så finns det rötägg också, men av de jag träffat som jobbar där, som skulle kunna vara svin och komma undan med det för de vunnit x antal priser etc. är trevliga, men det i Sverige har nått jävla mindervärdskomplex och är jobbiga, trots att de inte är speciellt bra.

 

Men jag kanske bara är bitter :D Som sagt, jag har inte speciellt mycket erfarenhet från Sverige, men den jag har är inte bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ser inte direkt meningen heller med att göra egna produktioner som jag måste lägga pengar på själv. Det jag vill är jobba åt någon produktionsbolag/TV och som jag visade utav den länken och om man jämnför antalet platser för att jobba inom den verksamheten i Sverige finns det klart mycket mer jobb i USA..NEj jag satsar USA På praktik om jag kommer in på utbildning och komemr jag inte in på utbildning ska jag nog satsa på att köra med green card alt. kolla intresset om de vill ha folk som kan jobba för dem och därmed få arbetstillstånd..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...