Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har aldrig rört denna inställning (pixel aspect ratio) när jag exporterat videos, men nu har jag börjat fundera vad det ska vara inställt på? Jag har försökt googla och följa massa instruktionsvideos, där alla säger att det ska vara Square pixels?

Jag filmar med en Panasonic HMC151, som är givetvis 16:9 format. Exporterar alltid ut i H.264, med en modifierad preset av HDTV1080. Jag använder mitt material huvudsakligen för webb. Men även TV ibland.

Så, frågan är: Kan man alltid köra med square pixels, eller beror det på vart det skall synas? Gör square pixels att kaliten av videon blir bättre? Innan har det alltid varit inställt på widescreen 16:9.

Postad

Tack för tipset, så det innebär att oavsett vad jag väljer så ser man inte någon skillnad så länge den visas på webb/dator?

Postad

Nja, alltså, jo förändrar du exporten så händer det givetvis saker. Jag sa att du inte behöver, förändra. Använda previewfönstret i CS5 och kontrollera själv. Har du square 1:1 mostv. och det ser bra ut så ändra inget.

En dator "kan" visa filmer i andra PAR än 1:1 beroende på spelare, men inte på webben.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...